Gå til innhold

Ny støysvak pc.

Anbefalte innlegg

Hei.

Begynner å gå lei den gamle maskinen min. Hardisken er gåen og siden den må kjøpes ny tenke jeg at jeg like gjerne kunne bytte ut noe mer i samme slengen.

Det jeg trenger er:

- CPU - gjerne en som silent twin kan brukes på, foretrekker AMD.

- hovedkort - ATA133 eller SATA? Føler et kort med SATA støtte er mer fremtidsrettet.

- hardisk - stillegående som mulig. SATA?

- RAM - ingen anelse.

- Skjermkort - det som gir mest for pengene.

Resten av delene velger jeg å bruke om igjen.

Er dette mulig for under 5000kr?

Kom med forslag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For under 5000 kroner skal det litt til for å få en støystille, fremtidsrettet PC, men jeg kan ramse opp noe så kan du se om du finner det til den prisen du vil ha:

CPU: Bare finn en prosessor som kan brukes med Silent Twin da? Den har vel max 2200+ eller noe i den dur? Da velger du en 2200+ ellr 2000+ hvis den er for dyr.

HDD: Velg en Seagate. 80GB eller noe slikt. De er de mest støysvake, og ytelsen er ikke så fantastisk mye dårligere som jeg har hørt noen si. Det er ikke store forskjellene

Skjermkort: 9600 Ultimate Edition. Kommer uten vifte.

RAM: TwinMOS eller noe annet billig. Du skal jo ikke overklokke uansett med den viften..?

Hovedkort: Se hvor mye peng du har igjen og velg det beste du kan for det du har igjen :)

Lenke til kommentar

Det er mange kilder til støy fra PCen:

- Strømforsyning (PSU), muligens den største synderen. Fortron/Source har noen stillegående PSU med 12cm vifte til 495,- Det finnes AOpen kabinetter som har denne som standard.

- Kabinettvifter. Jo flere, jo mere bråk. En stor på 12cm bak er det ideelle, man har liten nytte av vifter som blåser luft inn foran, det er mest effektivt å ha alle viftene på den ene siden av kabinettet (bak), da sammen med PSU viften.

- CPU vifte. Denne viften sitter jo godt på innsiden av kabinettet og merkes faktisk ikke like godt som de to ovenfor nevnte. En billig AMD løsning kan være Igloo Silent Breeze til 227 kr.

- Harddisk. Noen harddisker har en gvinende lyd, men Seagate utmerkere seg med ekstremt stillegående utgaver. Barracuda V er kongen, men er vel blitt erstattet av Barracuda 7200.7 som bråker nesten like lite. Om det er PATA eller SATA spiller ingen rolle med hensyn på støy, bortsett fra de suverene tynne kablene til SATA. Det bli mindre "spaghetti" i kabinettet med disse.

- Grafikkortvifter. Noen grafikkort har en egen vifte, andre klarer seg uten. En billig og god løsning kan være Radeon 9200 eller 9600 basert.

- Chipsetvifte. Noen hovedkort har egen vifte på chipsettet, det burde ikke være nødvendig. En passiv kjøler klarer jobben utmerket.

- Når det gjelder dempingen av støy, så spørs det hvor langt du ønsker å gå. Noen dempematter fra Biltema/Torshov Bilrekv. på strategiske steder kan gjøre underverker.

Lenke til kommentar

PSU'en jeg har nå genererer ikke mye støy. Har byttet ut den orginale viften med en Papst vifte. Hvis jeg går bort fra Silent Twin og heller går for Silent Breeze, kan jeg vel gå for en xp 2500 barton. Tror det er det beste. Skjermkort kan vente.

Det jeg lurer mest på er hovedkort og ram. Hva er det beste med tanke på stabilitet? Hvis jeg sier jeg tar dette kortet, hva slags ram må jeg ha da?

Kabinettvifter er vel strengt tatt ikke nødvendig hvis det er aktiv kjøling på chippsettet. Har ikke plass til mer enn en ekstra vifte i front på kabinettet jeg har nå.

Lenke til kommentar

Du bør ta enten et nforce 2 kort eller et kt600

gir bedre ytelse.

For ultra stabilitet og fjellgod maskin ville jeg valgt et msi hovedkort.

Bytta selv til et rimelig aopen, men ikke så veldig "kos" å ha med å gjøre i oppstartsfasen.

Selv valgte jeg å bruke minimalt på hovedkort da jeg ikke regner med å kjøpe en socket a prosessor til så hovedkortet må skiftes ved neste veiskille.

til et nforce 2 400 bør du kjøpe pc3200 ddr ram eller høyere dersom du er interessert i klokking av maskinen.

du kan evt ta dette kortet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl

denne rammen:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl

harddisk en seagate barracuda siste versjon enten seriel eller vanlig ide.

prosessor xp2500 "Barton" eller lavere

kjøler Silent igloo breeze. god og stillegående

Mitt valg ble: det som du ser under i signaturen. Billig og greit, med 6 usb2 porter integrert lyd og nettverkskort.

God plassering av ide kontaktene og siden jeg bare har ide harddisker så betalte jeg ikke mer for seriell disker som ikke gir så sinnsyk økning i ytelsen.

(Kjøpte på psdata)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...