SUPERJANNE Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 har to netteverkskort i den stasjonære, og en HP4404. jeg har bare en sånn ledning,som ser ut som tlf-kontakt i bedde ender,jeg har koblet de sammen med. men det virker ikke! må jeg ha noe mere utstyr,og i tilfelle hva??? hva er enklest får å få begge på nett samtidig. og ja..., jeg har søkt her på forumet! hilsen janne Lenke til kommentar
Izex Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Du må i dette tilfellet ha krysset TP kabel ellers funker det ikke. Edit: Hvis du kobler på denne måten mister HP PC'n internett hvis du slår av hovedmaskinen med 2 nettverkskort. Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 det er ikke sånn kabel jeg beskrev jeg hadde? hvor har de den du skriver om,kan du legge ut en tråd. det går ikke nå altså,slik det nå er gjort Lenke til kommentar
Blib Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Også må du huske på at du må skru på "Deling av Internett" på den maskinen som skal dele, og kjøre samme greia på den bærbare. Kommer innebygd på XP og er enkel å finne under Nettverks-greia. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 De ser helt like ut, sånn "krysset TP" og vanlig "TP" så du må nok ut og handle... Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 jeg har klart å få "tilkobling" til vertsmarskinen,men ikke mer. jeg har "status connected" på den bærbare, men ikke noen internettsider kommer opp. og vis jeg slår av adsl-boksen, går fortsatt "status connected" ???hva skjer? Lenke til kommentar
Izex Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Er selve internett nettverkskort tilkoblingen delt? Klarer du å rote på harddisken til den andre PC'en i nettverket? Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 det er jo det vi prøver,å dele internett. jeg har ikke så mye greie på dette. hvorfor "er" jeg på nett, når ADSL-boksen er av? det synes jeg er litt rart! jeg er konekta med den stasjonære, men får ikke "rota" noe tror jeg Lenke til kommentar
Izex Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 "Status: Connected" kommer opp når det er forbindelse mellom PC'ene, trenger ikke nødvendigvis være connected til internett...litt missvisende sånnsett. Skal se om jeg finner no guide for sånn oppkobling. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Bare for å sjekke om kontakten er tilstedet, gjøres det enklest og simplest som; Gå på START -> Kjør -> Skriv "cmd" uten "" Skriv "ipconfig" Der vil det stå IP address. Gå til den andre maskina Gå på START -> Kjør -> Skriv "cmd" uten "" Skriv "ping xxx.xxx.xxx.xxx" hvor xxx.xxx fylles ut med IP addressen til maskin #1. Du skal få Reply / Svar spesifisert. "Linken" mellom maskin 1 og 2 er upårvirket mellom koblingen mellom maskin 1 og ADSL modemet. Når du har fått ping med reply / svar, går du må maskin 1 (som er koblet til adsl modemet) også skrur du på ICS (Internet Connection Sharing), det finner du enten på Google eller gjennom Windows help) Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 takk, det hdde vert fint. bra jeg fikk svar om det "connected" spørsmålet, det var litt "spøkelse" følse! Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 først trenger vi info om hva slags oprativsystem du har på maskinene dine. Så til dette med at du er enda connecta på hp'en. Dette står fordi du har en ledning i nettverkskortet ditt. Så lenge det er det så vil maskinen si at du er på nett. Også vil den være på nett som betyr å være i nettverk med den andre pc'en din. For å kunne dele internett til begge maskinene kan du gjøre dette ved å kjøpe en krysset tp kabel. De er helt like fra en vanlig kabel, men det finnes en del omkoblinger som gjør at du kan kjøre informasjon "beggeveier" igjennom kabelen mellom to datamaskiner. Vet ikke helt hvordan dette fungerer. Andre kan kanskje utdype dette? Innen windows xp er det enkelt å dele internett. Høyreklikker på mine nettverkssteder -> Egenskaper. Her får du opp nettverkskortene dine. Forsåvidt finner du her et valg i margen hvor det står noe om en nettverks wizard.. (husker ikke hva d er på norsk) Her er det veldig enkle valg for å sette opp nettverket, og det meste fikses automatisk. (denne må kjøres på begge maskinene) Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 "Klient" nettv. i bærbar settings IP address: 192.168.0.2 Subnet mask: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.0.1 DNS: 192.168.0.1 "Server" PC med ADSL nettverks kortet IP address: 192.168.0.1 Subnet mask: 255.255.255.0 Forbindelse Shared auto eller blir det omvendt hehe eeh...lenge siden jeg gjorde dette - help me out guys Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 takk for hjelp, jeg skal prøve. jeg vet heller ikke om jeg har det som trengs. har bare denne ledningen. er det noen lettere måte? f.eks. ruter etc... Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Ruter er enklest ja, da kan begge PC'ene være på uavhengig av hverandre for å komme på nett, det er bare å klikke inn ledning fra ADSL modemet i den og en ledning fra hver av maskinene så skal det være 99% klart + at da er begge maskinene i nettverk Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 takk for hjelp, jeg skal prøve. jeg vet heller ikke om jeg har det som trengs. har bare denne ledningen. er det noen lettere måte? f.eks. ruter etc... En router er betraktlig enklere for nybegynnere og mer stabilt etter min mening enn ICS med venner. Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 kan du gi en link til den ruteren jeg trenger! takk for alle svar Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 kan du gi en link til den ruteren jeg trenger! takk for alle svar Jeg liker disse enkle og billge routeren til 3com, du finner dem på websjappa til komplett. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Har selv denne SMC Barricade Broadband Router med 4-port 10/100 switch, SPI firewall til 487,- på komplett.no funker som bare og den er av kjent kvalitetsmerke http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl Anbefales 8) Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Denne blir i praksis: 4 maskiner med 10/100mbit nettverk i mellom seg, og adsl ledningen fra modemet samme boksen som gir alle 4 maskinene internett? Slik at denne da vil koble opp til intenetten for deg (for de av oss med telenor) Fårstår jeg det riktig? *tenker på å handle* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå