Gå til innhold

Operativsystem og mangel på minne

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en bærbar Fujitsu PC. Her fikk jeg aldri med en CD/DVD med operativsystemet. Har kun drivere osv.

Hardisken min er partisjonert i to deler. På C:\ så er Windows 7 installert. Denne blir bare fullere og fullere og data-en klager på for lite minne. Hva kan jeg gjøre? Vet noen om hvordan jeg eventuelt kan få tak Windows 7 CD/DVD som burde fulgt med PC-en?

Kan jeg eventuelt kjøpe en Windows 7 OEM linsens og boote på denne og deretter reinstallere windows 7? Ser at det står at den kun kan brukes på nye PC-er, men PC-en min kan vel regnes som ny hvis jeg booter på den og formaterer begge partisjonene?

Det spiller ingen rolle om jeg mister alle andre program. Det finner jeg igjen på nettet.

Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem med at det ikke fulgte med install-DVD. Min løsning ble å laste det ned. Skal ikke linke til noe ulovlig side her, men et søk på Windows 7 download bør gi deg en .iso-fil som kan brennes til en blank DVD. (Sjekk på forhånd om du kjører 32 eller 64 bit, så du laster ned riktig versjon)

Lisensnummeret skal stå på et klistremerke under laptopen din. Du skal i alle fall ikke trenge å kjøpe en ny lisens for å fortsette å bruke operativsystemet etter en ominstallering.

Liker ikke å anbelafe slikt, men når de selger en PC uten å legge ved de nødvendige tingene...

Lenke til kommentar

sikker på at du ikke har noe som beskrevet øverst på denne siden? http://techtips.salo...ebook-3076.html

edit: det en recovery partisjon gjør vil sannsynligvis ikke la deg øke størrelsen på partisjonen, men du kan prøve:)

Fortell hvilke pc du har:) på de fleste bærbare merke pc'ene er de en egen skjult partisjon på pc'en som du kan bruke til å formatere datan.

du kan også gjøre som beskrevet over, å laste ned å bruke din egen lisens. (dette blir jo ikke total piratkopiering da du har egen lisens)

du kan også bruke oem cd uten problemer.

Endret av agnard
Lenke til kommentar

Det er ingen moralske feil ved å laste ned piratversjon dersom du bruker serienummeret som står på klistrelappen under PC-en din.

Men ville ikke anbefalt det uansett. Kan ligge mye dritt i de man finner på bukten.

Finnes dog flere steder du kan laste ned windows lovlig.

Lenke til kommentar

Nye PC'er leveres enten med recovery partisjon eller et program som lar deg brenne ut gjennopprettings medie. Før du reinstallerer kan du vurdere alternativer: Du kan flytte vekk ting du ikke ønsker på systemdisken over til andre disker og benytte deg av symbolske lenker for å gjøre prosessen smertefri for programmet og operativsystemet. Du kan slette gamle systemopprettingspunkter og skyggekopier av gamle oppdateringer. Du kan slå av hibernation.

Sjekk denne tråden http://www.diskusjon...c=1436071&st=20

Bolson sin post #21 forklarer hvordan du gjør dette på en enkel måte. Se også min post #4 i samme tråd.

Lenke til kommentar

sikker på at du ikke har noe som beskrevet øverst på denne siden? http://techtips.salo...ebook-3076.html

edit: det en recovery partisjon gjør vil sannsynligvis ikke la deg øke størrelsen på partisjonen, men du kan prøve:)

Fortell hvilke pc du har:) på de fleste bærbare merke pc'ene er de en egen skjult partisjon på pc'en som du kan bruke til å formatere datan.

du kan også gjøre som beskrevet over, å laste ned å bruke din egen lisens. (dette blir jo ikke total piratkopiering da du har egen lisens)

du kan også bruke oem cd uten problemer.

Hei

Jeg har en Fujitsu Lifebook AH351. Jeg kan ikke finne noen recoverypartisjon. I bootmenyen kan jeg kun velge mellom C:\, DVD-ROM eller Realtech nettverk. ellers står det at man kan gjøre noe med BIOS og Diagnostic.

Mener du at det går an å laste ned en Windows og at mitt serienummer automatisk vil kunne brukes om jeg har en tilsvarende Windows, men da uten alt Fujitsugreiene som følger med?

http://www.diskusjon...post&p=19207333

Les dette innlegget av Trainman.

Ikke last ned Windows fra lugubre sider. Last ned Windows fra siden jeg linker til, som Trainman beskriver.

Da får du rein Windows, som kan installeres med koden som står på klistermerket under maskinen.

Takk skal du ha. Dette virker lurt.
Lenke til kommentar

Ved å trykke febrilsk på en tast rett etter å ha slått på maskinen, men før den begynner å laste Windows.

Hvilken tast det er, varierer fra maskin til maskin.

Uansett vil jeg ikke anbefale noe Recovery-dritt.

Hvis det er snakk om Windows 7, får du laste det ned og installere det med den koden som står på klistermerket under maskinen.

Det er utrolig hvor mye dritt som følger med Windows fra laptop-produsenten.

Last heller ned rein Windows slik Microsoft lager den.

Eneste ulempen er at rein Windows mangler en del drivere.

Disse må du legge inn etter at Windows er installert.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...