Gå til innhold

[Løst] Hvordan sette ST780WLT i bridge-modus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så da har jeg bestilt meg den ruteren jeg lenket til øverst her.

 

DHCP har jeg alltid hatt slått av, jeg må ikke slå det på igjen for at den nye ruteren skal få IP right? Jeg kan bare sette den opp med statisk, eller? Hva med port forwarding, alt gjøres på den nye? Skal den nye settes opp med PPPoe?

 

Med andre ord, vil jeg ha noe med den gamle ruteren å gjøre i det hele tatt, eller vil den være "usynlig" - kun en boks mellom min nye ruter og internett?

Lenke til kommentar

Du behøver normalt bare å sette routeren til å hente IP automatisk (DHCP).

Fordi PPPoE allerede er satt i modemet mener du? :)

 

Og en annen ting, selv om en ruter er satt til bridge så kan jeg fremdeles nå den via nettleseren for å gjøre instillinger senere?

 

Jeg blir nemlig nødt til å eksperimentere litt med lokal IP-range fordi Telenor-ruteren ikke takler DHCP med mindre dens lokale ip er 10.0.0.138 (fordi den alltid gir ut 10.0.0.138 som GW, samme faen hva jeg setter dens lokale IP til). Derfor har jeg skrudd av DHCP totalt. Men med den nye vil jeg gjerne ha DHCP aktivert, og jeg vil gjerne kjøre på 192.168.1.X-nettet. Men dersom det er Telenor-ruteren som gir ut adresser vil dette ikke funke...men det er vel den nye som tar seg av det uansett, så jeg skal fremdeles ha DHCP avslått i ST780 (?)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Telenor holder på å bytte over fra PPPoE til IPoE (IP deles ut vha DHCP).

De fleste slipper derfor å bruke PPPoE nå.

 

Når routeren er satt i bridge, så videreformidler den internettadressen (ikke 10.0.0.x).

For å få den tilbake til routermodem, så kan du resette den senere.

 

DHCP-server i routermodem er i bridge avslått og du kan se på den som et rent modem.

Så da får du alså en transparent nettadresse rett inn på din nye router.

 

Jeg bruker et slikt oppsett med Telenor VDSL her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...