Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Nettforbindelse faller ut...

Anbefalte innlegg

Hei.

Min nettforbindelse faller plutselig ut med ujevne mellomrom. Det kan gå uker eller dager mellom hver gang, eller oftere. Er online og får plutselig opp "ingen nettverkstilgang". Reparere tilgangen virker ikke. Lysene på routeren er konstante, det blinker altså ikke som de pleier. Restart av pc hjelper ikke, jeg må koble til routeren via kabel for å få tilgang igjen, og det går ikke alltid på skinner det heller.

Jeg har en eldre Netgear router, og ikke verdens raskeste nettverk fra Canal Digital. Kan det være routeren som er problemet? Kan det være for dårlig hastighet på nettverket? I såfall må jeg vel bytte den, noen forslag til hvilken? Har 2 pc'er, en tab og 2 smarttlf som er koblet på, sjeldent alt samtidig...

Det er vel tydelig at jeg har lite peiling, så håper noen har tips :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må først finne ut i hvilket ledd forbindelsen svikter.

Det kan være selve forbindelsen mellom ruter og sentralen som svikter (et linjeproblem som din ISP må ordne). I så fall vil DSL lyset (for DSL baserte forbindelser) indikere at forbindelsen er borte eller detter tilbake i "søke" modus. Akkurat hvordan lyset skal lyse for å indikere en fungerende forbindelse kan være litt opp til hvilken ruter du har, men hvis du bare bemerker deg hvordan det ser ut på den lampen når alt fungerer så vil ethvert avvik fra dette (på den spesifikke lampen) indikere en slik feil. Dette er dermed relativt enkelt å sjekke også ved neste utfall.

Hvis du bruker trådløst nettverk så er dette en rimelig typisk problemkilde. Da kan det enkelt nok være dårlig trådløs stabilitet. Det sjekkes enkelt ved å koble via kabel neste gang du har et utfall. Kommer nettet da tilbake uten problem med en gang? I så fall så er det sansynlig at det er den trådløse stabiiteten som er problemkilden. Det finnes diverse måter å bekjempe slike problemer - men først må du finne ut om det er dette som er problemet.

Det kan være tildeling av IP som er problemet (et ruterproblem) - i så fall vil du se at IPen forsvinner når du sjekker via ipconfig (den får en default 168.blablabla adresse sansynligvis i stedet). Dette er bare å teste neste gang det skjer. Hvis du som beskrevet over bruker trådløst så vil dete også skje om det er den trådløse forbindelsen som detter ut - så ved mindre du bruker kabel og dette likevel skjer så er det mer sansynlig at det er den trådløse forbindelsen som er feilkilden heller enn logikken i ruteren.

Bruer du forøvrig mer enn 1 ruter og/eller modem/ruter boks? Det er litt relevant å vite. DSL lyset (eller tilsvarende for kabelforbindelser) må du ihvertfall sjekke på den av de to som ineholder modemet (altså den som er koblet til veggen) dersom du har mer enn 1 boks.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for informativt svar.

Jeg bruker 1 ruter, og et modem som er koblet til veggen. Modemet lyser som det skal, det er kun lysene på ruteren som "fryser" når jeg mister forbindelsen. Når det fungerer blafrer disse lysene innimellom.

Det kan virke som om det er problemer med den trådløse stabiliteten som du beskriver, hvordan kan dette bedres? Jeg får tilgang når jeg bruker kabel via ruter til pc, stort sett med det samme.Jeg har ikke testa ipconfig, men skal få gjort det neste gang.

Kan det være noe med at ruteren er for dårlig/svak, og at jeg kunne hatt nytte av å kjøpe en ny (kraftigere, hvis det heter det i rutere...?)? Den jeg har nå er som sagt flere år gammel...

Lenke til kommentar

Kommer nettet tilbake om du kobler fra og til strømmen på router igjen?

Opplevd flere ganger her, at routeren blir overbelastet.. Og da holder det med å dra ut strømmen på den og sette den i igjen nesten med engang.. etter noen sekunder (15-20) så fungerer alt igjen :)

Var hos et vennepar igår, skulle laste ned ei litt stor fil via torrent program.. og dem har modemrouter + trådløst accesspunkt, og der endte det med at accesspunktet hang seg opp (ble veldig varmt, så det kan være problemet), nappet ut strømmen til det, og satte det inn igjen, og alt fungerte igjen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, J@9 :) Den metoden virket for en stund tilbake, men nå holder det ikke å "bare" koble fra strømmen og så på igjen. Ser ut som jeg må koble til med kabel for å få det opp og gå igjen... men har merket at det sliter ved overbelastning ja :) For det er vel kanskje overbelastning når flere enheter er koblet på samme, gamle ruter? Derfor har jeg tenkt at ruteren kanskje ikke er kraftig(?) nok, eller at nettet er for tregt.. eller kanskje en kombinasjon :wee:

Lenke til kommentar

Takk for svar, J@9 :) Den metoden virket for en stund tilbake, men nå holder det ikke å "bare" koble fra strømmen og så på igjen. Ser ut som jeg må koble til med kabel for å få det opp og gå igjen... men har merket at det sliter ved overbelastning ja :) For det er vel kanskje overbelastning når flere enheter er koblet på samme, gamle ruter? Derfor har jeg tenkt at ruteren kanskje ikke er kraftig(?) nok, eller at nettet er for tregt.. eller kanskje en kombinasjon :wee:

Hvis det ikke fungerer å restarte ruteren og så koble på igjen med trådløst så er det neppe overbelasting på ruteren eller at den "crasher/fryser".

Hvis også du har sjekket at det virker å alltid fungere når du kobler med kabel, så høres det mest sansynlig ut at det er trådløs utsabiltiet. Hadde det vært ruter crash pga. overlast eller andre slike problemer med inter-logikk i ruterne så skulle jo ikke kabeltilkoblingen fikset dette (men det er viktig at du har sjekket). Mye trafikk eller annen tung last for ruteren vil ikke ha noe å gjøre med den trådløse forbindelsen å gjøre.

Gitt antagelsene over så vil jeg som sagt si at det høres ut som trådløs-problematikk. Hvis du vil bekrefte dette før du gjør noe videre med det så bare kjør på kabel en stund om det er en mulighet. Om du da ikke opplever noe som helst problem i en periode (så lenge som du føler er nødvendig for å fastslå at dette var problemet) så tror jeg du kan konkludere med at det er den trådløse linken som feiler og dermed gå videre til neste steg som er å fikse dette problemet.

Hvordan du fikser en svak/ustabil trådløs link er et helt annet topic egentlig... jeg vil ikke begi meg ut på å skrive en haug med tekst på dette før du bekrefter at det er dette du vil prøve som løsning (fortrinnsvis ved at du tester og gjør deg sikker først som beskrevet over). Det er mange muligheter: Bytte ruter, bytte adapter i PCen, bruke en bedre antenneløsning - eller en kombo av disse.

Det er dog en ting du kan teste som ikke krever noe nytt utstyr. Du kan laste ned inSSIDer (gratis) og sjekke hvor mange nettverk i området som kjører på hvilke frekvenskanaler - og så kna du sette ruterne din til å bruke en mer optimal kanal slik at det blir mindre (eller helst ingen) overlapp mot andre nettverk. Dette vil bedre signalkvaliteten og koster deg ingenting. Merk at signalet fra ruterne din vil bruke ikke bare den kanalen du setter den på - men også litt fra båndet på 2 kanaler over og under kanalen du velger. Aller mest optimalt er altså å ikke ha noe annet nettverk innenfor de 5 kanalene du selv bruker - dog det er selvfølgelig ikke helt nødvnedig og kan være veldig vanskelig å oppnå. Grafen i programmet jeg foreslo viser det egentlgi veldig enkelt. Du vil prøve å ha så mye areal i grafen for ditt nettverk for deg selv som mulig...

En annen ting du også kan teste selvfølgleig er å resette ruteren (obs - sletter selvfølgelig alle instillingne på den tilbake til defaults). Dette kan rette en del diverse problemstillinger. Hvis du som sagt bekrefter at trådløsen er problemet så ville jeg annbeflat at du gjør begge stegene (reset først av de to naturligvis) og ser hvilket utslag det gjør før du evt. går til innkjøp at nytt utstyr. Evt. annbefalinger av utstyr vil jeg ikke detaljere enda før det blir behov for det - for å unngå at dette blir en wall-of-text (ops too late..)

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk, Stigma. Du har tydeligvis stor innsikt, jeg er imponert. Jeg skal prøve meg litt frem :-) Ser ut som det holder seg stabilt igjen nå, så gjenstår det å se for hvor lenge denne gangen.

Bare hyggelig. test i vei - og hvis du trenger videre hjelp etter å ha testet så bare send meg en PM med link tilbake til denne tråden.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...