Gå til innhold

Temp reduksjon med ny vanntank...

Anbefalte innlegg

Kan dette stemme eller er den temperatur-avlesningen helt vill ??

Har modifisert Waterchill CPU/GPU. Modifisering består av :

Skiftet alle slanger til Tygoon 3/8", skiftet til Pabst 120x120 på radiatoren og skiftet vanntanken til en Aquatube alu.

Temp før : idle 36, load 42

Temp nå : idle 29, load 35

Vanntanken helt i toppen av kab., rad helt i bunnen av kab.

Fungerer den Aquatuben som en liten radiator tro ?

Bruker Abit sin innebygde temperaturmåler med MBM5.

[PC er IKKE overklokket]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PChar stått på i over et døgn nå... hvor lang tid skal det ta ??

:)

Stått idle i et døgn eller stått med burn-in test i et døgn? Stor forskjell.

Du har jo skifta fra en plexi til en alu tank da, så det er klart noe bedre kjøling vil tanken gi, men først og fremst så er det nok som Izex sier vifta som gjør utslaget.

Lenke til kommentar

I løpet av døgnet er pc brukt som normalt. Dvs en del spilling hvor cpu er belastet 100% (UnrealTournament) og en del surfing (idle).

Viften var byttet fra før. Ikke pga bedre ytelse, men pga lavere støy. Den orginale Sunon viften kjøler nok bedre enn min Pabst.

Sunon er 120x120x40 og Pabst 4412FGL er 120x120x25. Sunon sin noe dypere løsning gir vel noe bedre sug når den blir plassert helt inntil en radiator eller ?

Har også gått helt bort fra 1/2" slanger. Der var 1/2" slange fra pumpe til radiator, kan dette ha noe å si?

Tror ellers vanntanken og dens plassering som har mest å si nå... hvis temperaturene er riktige.

Lenke til kommentar
Kan dette stemme eller er den temperatur-avlesningen helt vill ??

Har modifisert Waterchill CPU/GPU. Modifisering består av :

Skiftet alle slanger til Tygoon 3/8", skiftet til Pabst 120x120 på radiatoren og skiftet vanntanken til en Aquatube alu.

Temp før : idle 36, load 42

Temp nå : idle 29, load 35

Vanntanken helt i toppen av kab., rad helt i bunnen av kab.

Fungerer den Aquatuben som en liten radiator tro ?

Bruker Abit sin innebygde temperaturmåler med MBM5.

[PC er IKKE overklokket]

Må stille noen spørsmål her:

Hva slags radiatorvifte hadde du tidligere?

Har radiatoren hele tiden stått i bunnen på kabinettet?

Var / er romtemperaturen identisk i begge tilfellene?

I så fall, hvordan kontrollerte du den?

Årsaken til at jeg spør, er at disse momentene er de som sterkest vil kunne påvirke resultatet.

Tankbytte har jeg svært liten tro på, som årsak til temperatursenkningen. Etter hva jeg kan skjønne er tankene omtrent like store, (små) og selv om den nye er av aluminium (mot tidligere plast?) så vil denne aldri kunne påvirke temperaturen så mye som det her er snakk om, om i det hele tatt.

Den mest nærliggende årsaken er nok viftebyttet, i tillegg til en kanskje lavere romtemperatur.

Lenke til kommentar

Bytte av tank har vel ingen ting å si.. Den eneste forskjellen vil vel være at det kommer til å ta lengre tid før vannet oppnår "arbeidstemperatur" dersom du bytter til en større tank.

Må si meg enig med de andre, det er nok romtemp som utgjør det meste, i og med at den andre målingen din ble foretatt i sommer..

Lenke til kommentar
(Alt som er uthevet med BOLD er skrevet av picachu.) Må stille noen spørsmål her:

Hva slags radiatorvifte hadde du tidligere?Sunon (orginal)

Har radiatoren hele tiden stått i bunnen på kabinettet? Ja

Var / er romtemperaturen identisk i begge tilfellene? Ja (+/- 1 grad pga aircondition

I så fall, hvordan kontrollerte du den? Tempreaturmåler og termostat på aircondition

Årsaken til at jeg spør, er at disse momentene er de som sterkest vil kunne påvirke resultatet.

Tankbytte har jeg svært liten tro på, som årsak til temperatursenkningen. Etter hva jeg kan skjønne er tankene omtrent like store, (små) og selv om den nye er av aluminium (mot tidligere plast?) så vil denne aldri kunne påvirke temperaturen så mye som det her er snakk om, om i det hele tatt.

Den mest nærliggende årsaken er nok viftebyttet, i tillegg til en kanskje lavere romtemperatur.

På den første målingen fra 14 juli var allerede Pabsviften koblet på. Dessuten tror jeg Sunon hadde kjølt bedre pga større dybde i selve radiatoren. Vannbeholderebn er flyttet fra nederst i kabinettet til øverst nå. En ting til er forandret når jeg tenker meg om. Jeg har byttet ut den orginale stømforsyningen fra Chieftech med en Fortron 350 watter

Lenke til kommentar

Hm. For å komme til bunns i dette, ser jeg nesten ingen annen utvei enn å bytte tilbake slik du hadde det, og sjekke temperaturene igjen.

Men det blir vel kanskje litt for mye styr?

Btw; Du har vel ikke oppgradert BIOS i mellomtiden? Det er jo en kjent sak at man da kan oppleve forskjellige temperaturavlesninger under samme forhold.

Andre ideer har jeg ikke.

Lenke til kommentar

:)

Du har helt rett med at å bytte tilbake blir for mye styr. :)

Bios var oppgradert mens jeg brukte det "gamle" opsettet.

Vet ikke om det har noe å si, men jeg har satt den ene 180Gb disken inn i en Zalman heatpipe diskkjøler. Disken er nå skrudd i samme veggen som hovedkortet står på, ca 2/3 deler nede i kabinettet.

Alle viftene (1x120 pabst på radiator og 2x80 pabst i bakvegg) går på 12 volt, altså for full musikk, men det er likevel passelig støynivå. Chipsetkjøleren og WD-diskene som står for mesteparten av støyen pr. idag.

For å illustrere så har jeg en pc som brukes til videoredigering ved siden av. Det er en XP1900+ med Volcano 7+ kjøler på. Når den maskinen er på så kan jeg ikke høre den vannkjølte i det hele tatt :)

Et mysterium er det hvordan temp har gått sånn ned. Hadde jeg ikke syntes det var rart selv, hadde jeg nok ikke laget et innlegg av det.

Får vel leve med det :) Temperaturen er jo ingenting å si på sånn som den er nå. Lurer bare på hvor mange grader til den hadde sunket ved innkjøp av dobbelt så stor radiator og 2 vifter. 2-3 kanskje ?

Lenke til kommentar

Mysterium er ikke akkurat hva jeg ville kalt det. Som jeg (og flere andre) har prøvd å si tidligere så er tempen i kassa/rommet mye lavere en tidligere. Det ser man klart å tydlig på bildene. På det ene bildet så er kasse/romtemp 30c og på det andre 24c .. you do the math.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår dette rett så har du byttet slangene i systemet ditt. De som orginalt er med waterchill har en innvendig dimensjon på 10mm(mellom pumpe og radiator) og 8mm(resten). 3/8'' slanger er vel 10mm innvendig. Dette vet jeg da jeg har waterchill selv. Og da må du i såfall ha byttet alle niplene på settet. Denne modifikasjonen fører til større vanngjennomstrømning og derfor lavere temperatur(??). Dette, pluss det som Formann sier (at romtemperaturen var lavere) kan antakeligvis være grunnen til at du har oppnådd en bedre temperatur. Jeg er ikke helt sikker da.

Lenke til kommentar
Mysterium er ikke akkurat hva jeg ville kalt det. Som jeg (og flere andre) har prøvd å si tidligere så er tempen i kassa/rommet mye lavere en tidligere. Det ser man klart å tydlig på bildene. På det ene bildet så er kasse/romtemp 30c og på det andre 24c .. you do the math.

Absolutt er poeng! Min vane tro, tok jeg for gitt at radiatorvifta hentet luft ifra rommet. Men om denne derimot taes innenfra kabinettet, så ligger jo årsaken klart i dagen!

Dårlig observert av meg, som kanskje er (litt for) opptatt av kaldest mulig luft til radiatoren, dvs den som befinner seg utenfor kabinettet.

-

Er derimot ikke fullt så overbevist om at en økning i slangedimensjonen gir noen effekt. Har eksperimentert litt med dette, og kommet fram til at dette har svært liten betydning. Uten dermed å ha sagt at dette gjelder alle systemer! Men som sagt; Jeg tviler på akkurat den endringen som noen vesentlig årsak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...