Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kjøpte ny PC i går, skjermkort sluttet å virke over natta

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny, stasjonær PC til sønnen min på Elkjøp i går:

Acer Aspire X3990 med NVIDIA GeForce GT620 skjermkort.

Alt var plug & play og virket som det skulle i går kveld, men når vi startet opp i morges virker det som om skjermkortet ikke plukker opp signal fra skjermen.

Har testet at skjermen fungerer med andre kilder, og har testet både med DVI til HDMI og DVI til DVI. Skjermen er forøvrig en Samsung SyncMaster S22B300B.

Skulle gjerne tatt dette med kjedens supporttelefon, men denne er stengt grunnet søndag og jeg har en utålmodig 9-åring som hadde sett frem til å kose seg med sin første egeneide PC denne regntunge dagen i Oslo.

Håper derfor at det finnes en enkel løsning på dette som datakyndige der ute kan belyse for meg.

På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tror det er omvendt, at skjermen ikke får signal fra skjermkortet. Hvis kortet har 2 stk. DVI, flytt til den andre porten.

Takk for svar!

Hehe, mener selvsagt omvendt, at skjermen ikke får signal.

Kortet har 1 stk HDMI og 1 stk DVI, og jeg har som nevnt testet begge uten hell. Skulle egentlig hatt en skjerm med HDMI-inngang, men Elkjøp sendte med meg feil modell. Hadde ikke flere av den opprinnelige modellen igjen da jeg kom tilbake for å bytte, så da fikk jeg med en DVI til HDMI-kabel i stedet. Uten at dette bør ha noe med saken å gjøre.

Kan nevnes at jeg ikke oppdaterte drivere på skjermkortet i går kveld, noe jeg vel strengt tatt burde gjort. Men kan dette forårsake at kortet går fra å fungere utmerket til ikke å produsere signal fra en oppstart til en annen med 10 timer i mellom?

Andre tips?

Lenke til kommentar

Vil tror det er omvendt, at skjermen ikke får signal fra skjermkortet. Hvis kortet har 2 stk. DVI, flytt til den andre porten.

Kan nevnes at jeg ikke oppdaterte drivere på skjermkortet i går kveld, noe jeg vel strengt tatt burde gjort. Men kan dette forårsake at kortet går fra å fungere utmerket til ikke å produsere signal fra en oppstart til en annen med 10 timer i mellom?

Andre tips?

Har hørt om hendelser som starter med bluescreen og går til til en knirkefri spillopplevelse med å oppdatere skjermdriveren. Er verdt å prøve, ivertfall.

Lenke til kommentar

Har du prøvd en annen kabel? Slått av og på pcen? Skjermen får strøm?

Skjermen får definitivt strøm, og fungerer helt ypperlig HMDI til HDMI når jeg kobler på laptoppen min.

Har slått av og på PCen en rekke ganger. Det er heller ingen tvil om at den booter som normalt, da jeg har koblet til lyd og hører Windows-vignetten ved oppstart.

Konstaterer av dette at det må være skjermkortet som ikke fungerer.

@Dusken: Hvordan oppdaterer jeg skjermdriveren når jeg ikke får bilde i første omgang? Beklager dumt spørsmål, men finnes det andre måter å gjøre dette på?

Lenke til kommentar

Har du prøvd en annen kabel? Slått av og på pcen? Skjermen får strøm?

Har prøvd både med DVI til HDMI som jeg fikk hos Elkjøp i går (og som fungerte i går kveld), og med DVI til DVI som jeg i dag fant ut at jeg hadde liggende fra før. Resultatet er det samme, sort skjerm der det veksler mellom "DVI" og "Analogue" i øverste billedkant til venstre, før det går over til "Check signal cable" midt i skjermen.

Lenke til kommentar

Det er mye som tyder på at skjermkortet ditt er "defekt" , men vanligvis så skal vel pcen stoppe oppstart om den merker at den ikke har et skjermkort.

Jeg antar at det kan være kun tilkoblingen som er problemet her , så med mindre du har brukt en annen kabel til å koble til laptoppen din med så tror jeg nok du bør få ordnet ett nytt skjermkort.

Siden du nettopp kjøpte pcen kan du vel ta det på garantio og eventuelt Dead on arrival , bare å forklare at det ikke fungerte fra starten av og at du har feilsøket så mye du kan.

Lenke til kommentar

misforsto problemet litt. Er selvfølgelig ikke mulig uten skjermbildet. Kan godt hende noen andre her inne har en løsning på akkurat det.

Regner med at det ikke finnes skjermutgang på hovedkortet heller?

Det sitter en RGB skjermutgang på hovedkortet, men denne er plombert og det står klart og tydelig "Do not remove". Regner med at jeg uansett må deaktivere skjermkortet om jeg skal ta i bruk denne RGB-utgangen provisorisk?

Lenke til kommentar

Hvis du hører windowslyden så starter jo maskinen korrekt, og jeg ville forsøkt å bytte over til den andre utgangen etter at maskinen er oppe med Windows, hvis du ikke alt har forsøkt dette da. Ellers så kan det være at skjermkortet ikke sitter ordentlig i PCIe sporet. Virker ingen ting av dette vil jeg tro at skjermkortet er defekt.

Lenke til kommentar

Enig med -alias- siden du hører lyden, så kan det tyde på at skjermkortet ikke sitter som det skal, evt mangler noe ekstra strøm.

Kan jo også være noe med pciexpress porten det er plugga inn i.

Jeg ville prøvd å fjerne plomba du snakker om (om det er mulig å feste den igjen seinere) og prøvd å koble skjermen på den porten (om du har kabel som passer).

Temmelig sikker på at du får bilde da :)

Men du vil jo miste mye effekt, så lenge det andre kortet ikke fungerer.

Lenke til kommentar

misforsto problemet litt. Er selvfølgelig ikke mulig uten skjermbildet. Kan godt hende noen andre her inne har en løsning på akkurat det.

Regner med at det ikke finnes skjermutgang på hovedkortet heller?

Det sitter en RGB skjermutgang på hovedkortet, men denne er plombert og det står klart og tydelig "Do not remove". Regner med at jeg uansett må deaktivere skjermkortet om jeg skal ta i bruk denne RGB-utgangen provisorisk?

Kan være at skjemkort er defekt og pc da faller tilbake på å bruke det innebygde skjermkortet.

Prøv å ta ut skjermkort og sett inn igjen, det hender de ikke sitter riktig i om ikke er det reklamasjon.

Lenke til kommentar

Enig med -alias- siden du hører lyden, så kan det tyde på at skjermkortet ikke sitter som det skal, evt mangler noe ekstra strøm.

Kan jo også være noe med pciexpress porten det er plugga inn i.

Jeg ville prøvd å fjerne plomba du snakker om (om det er mulig å feste den igjen seinere) og prøvd å koble skjermen på den porten (om du har kabel som passer).

Temmelig sikker på at du får bilde da :)

Men du vil jo miste mye effekt, så lenge det andre kortet ikke fungerer.

Jeg fjernet plomben og koblet til via RGB. Dette fungerte helt fint. Kontrollpanelet finner ikke skjermkortet, hvilket vel betyr enten at noe er løst etc. eller at kortet har tatt kvelden.

Skulle gjerne åpnet kabinettet for å sjekke koblinger o.l., men vil da bryte garantiforseglingen kabinettet er utstyrt med. Er vel bedre å vente til i morgen, kontakte Elkjøp og følge prosedyre, fremfor å gjøre noe overilt. Eller har noen av dere tips til annen type feilsøking som ikke medfører åpning av kabinettet?

Takker for alle hjelpsomme tilbakemeldinger her på forumet så langt!

Lenke til kommentar

Elkjøp kan ikke kreve at Garantien brytes ved at du åpner kabinettet, dette er ren svada fra deres side siden du har lov til å oppgradere datamaskinen din selv med minne, harddisk osv.

Så fjern forseglingen og åpne kabinettet du og se om det kan være pga at skjermkortet ikke sitter ordentlig i.

Lenke til kommentar

Du kan miste garantien ved å åpne pc, men du vil ikke miste reklamasjonsretten. Garanti er det en fabrikant frivillig gir deg. I mange land er denne bedre enn det loven gir deg, men i Norge så gir loven deg i 90% av tilfellene bedre vilkår enn garantien. Selvfølgelig så er det tryggere å ikke bryte garantien siden ekstremt få bedrifter tør å bryte sin egen garanti, men hvis det er på reklamasjon kan de være modigere. Uansett så begynner det å bli sent på kvelden for en 9-åring så jeg hadde ikke tatt noen sjanser og bare ventet til i morgen. Hvis noe går galt når du åpner den så mister du også reklamasjonsretten siden de har en gyldig grunn til å si at det var du som lagde feilen (feks hvis du ved et uhell glipper skjermkortet i bakken når du tar i det hvis det har sittet løst).

Lenke til kommentar

Du kan miste garantien ved å åpne pc, men du vil ikke miste reklamasjonsretten. Garanti er det en fabrikant frivillig gir deg. I mange land er denne bedre enn det loven gir deg, men i Norge så gir loven deg i 90% av tilfellene bedre vilkår enn garantien. Selvfølgelig så er det tryggere å ikke bryte garantien siden ekstremt få bedrifter tør å bryte sin egen garanti, men hvis det er på reklamasjon kan de være modigere. Uansett så begynner det å bli sent på kvelden for en 9-åring så jeg hadde ikke tatt noen sjanser og bare ventet til i morgen. Hvis noe går galt når du åpner den så mister du også reklamasjonsretten siden de har en gyldig grunn til å si at det var du som lagde feilen (feks hvis du ved et uhell glipper skjermkortet i bakken når du tar i det hvis det har sittet løst).

Det er ikke lov i Norge å tilby en garanti som er dårligere enn de rettighetene reklamasjonsretten gir. Den må faktisk tilby noe mer.

http://www.forbruker...-og-reklamasjon

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...