Delvis Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 To gamle hardisker som begge er defekte eller ikke mulig(for meg) komme inn på mer. Problemet er at det finnes en del sensitiv personlig innhold på dem. Og noen kløktiga kan kanskje få tak i det om de finner dem. Vet ikke jeg om hackere o.l. går rundt på søppelplasser og leter etter hardisker, men en må jo helst være 100 % sikker. Men jeg har tatt dem en del fra hverandre og latt dem ligge uti regnet etterpå. Kan det regnes med at de er ødelagte nok til at ingen får tak i noe på dem, eller bør det gjøres noe mer? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Selve elektronikken er nok ødelagt, men platene er mest sannsynlig ikke det. For å være helt sikker på at all informasjon er fjernet bruker man som regel en degausser som i praksis er en ekstremt kraftig magnet. Du kan bruke platene som blink og skyte på de med hagle eller noe sånt Mvh Faller Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Skrap opp alle platene på begge sider, det burde vel holde. Eventuelt knus de med en hammer, sånn at de går i tusen biter :-) EDIT: Skriveleif Endret 1. juli 2012 av stepking2 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Du har vell allerede sabotert dem nok, en åpnet disk spesielt av nyere dato er død det øyeblikket ett støvkorn kommer inni der. For harddisk hodet å krasje i ett støvkorn på en plate er som å krasje en bil i en fjellvegg i 80 kmt. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Du kan jo demontere platelageret og så gå over med sandpapir på alle platene. Da skal det godt gjøre å lese de av. Mvh Faller Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Smelte de om til et pent lite smykke Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Personlig pleier jeg å gjøre det som tar minst tid; jeg borer noen hull tvers igjennom disken. Enkelt og greit. Jeg anser risikoen for at noen er ute etter dataene mine som veldig lav, og jeg kan ikke tenke meg at noen ville hverken forsøkt eller klart å uthente data fra en sånn disk. Klart, om noen virkelig skulle hatt noe data ut av den så ville de klart det. Så paranoid er jeg bare ikke For å fortsette på det du allerede har gjort; ta et par sving med hammeren på platene, det burde stoppe de fleste fra å gidde å ta de med seg. Endret 1. juli 2012 av PTRN Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Med mindre du har gjort noe svært ulovlig som ligger og ulmer på diskene dine og gjør at du er redd for å bli tatt, så bør det holde med det du har gjort hittil. Trenger du å være på den sikre sida tar du ut et bor og lager et hull eller hundre gjennom platene. Husk bilder av sluttproduktet! Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 2. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2012 Brukte slegge på dem. Platene ble bare litt deformerte. men det får holde. Jeg spadde dem ned etterpå. Ingenting ulovlig på dem, bare passordlister, kontooppl., div konfidensielle dokumenter og sånt. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 (endret) Nydelig utført destruering! Endret 2. juli 2012 av Vertical^ Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Å skrive over dataene bør holde for de aller fleste. Det finnes nok enkelte med ressurser for å hente ut data likevel, men bare én overskriving vil gjøre det så vanskelig at den typiske identitetstyven vil gi opp. Med Gutmann, som brukes av f.eks. programmet Eraser, skriver man over 35 ganger. Er du skikkelig paranoid, kan du i tillegg borre noen hull i platene og kanskje slå litt med slegga. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Å skrive over dataene bør holde for de aller fleste. Det finnes nok enkelte med ressurser for å hente ut data likevel, men bare én overskriving vil gjøre det så vanskelig at den typiske identitetstyven vil gi opp. Med Gutmann, som brukes av f.eks. programmet Eraser, skriver man over 35 ganger. Er du skikkelig paranoid, kan du i tillegg borre noen hull i platene og kanskje slå litt med slegga. Funker ikke når diskene er døde og du ikke får tilgang til dem så er dette eneste løsningen om du ikke har en degausser tilgjengelig. Skal du slette dem ellers og de funker så bruker du DBAN, årsaken er simpel, DBAN forteller disken med en kommando som finnes i ATA kommandosettet (Kommandoer som diskene bruker for å kommunisere i systemet) noe nesten ingen andre "Sletteprogrammer" bruker. Resultatet er at disken vet at det er en slette operasjon og skriver til ALLE sektorene, inkludert de som er markert som døde og reservene, noe en skirveoperasjon aldri vil få til. En gangs overskrivelse er nok, finnes artikler der ute som bekrefter at det ikke kan hentes ut data om det er overskrevet, de kunne ha gjort det når 4Gb disker var det største man kunne få, men ikke idag, dataene står alt for tett. Og hadde de hatt teknologien, så vet jeg om en god del organisasjoner og folk der ute som ville hatt hodet til dem som sitter på denne teknologien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå