aklla Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Jeg har en kompis som har ett spesiellt problem, når han gir en del gass spruter det masse vann ut av slangen på ekspansjonstanken. Han kan kjøre mange mil med vanlig kjøring uten problemer, men når han gir på spruter det. Den blir ikke varm når han kjører vanlig heller. Noen som har forslag til hva som er galt? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Tipper gåen toppakning. Motoren blir nok varm, men hvis det er for lite vann i kjølesystemet så viser ikke tempmåleren riktig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 Tipper gåen toppakning. Motoren blir nok varm, men hvis det er for lite vann i kjølesystemet så viser ikke tempmåleren riktig. Men hvordan kan man da kjøre f.eks en time uten at det skjer, om man kjører vanlig... Ville den ikke blitt for varm da også? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 ... når han gir en del gass spruter det masse vann ut av slangen på ekspansjonstanken. Han kan kjøre mange mil med vanlig kjøring uten problemer, men når han gir på spruter det. ... Kan høres ut som en blokkerering i kjølesystemet. Hvis radiatoren ikke tar unna vannmengdene ved høyt turtall, så vil vannet presses ut i ekspansjonstanken. Prøv å rense kjølesystemet. Hvis det ikke hjelper spørs det om han ikke trenger en ny radiator. //Ole Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Kan jo også være defekt termostat. Er det fylt opp riktig i kjølesystemet? Beveger tempmåleren seg? Fungerer varme i kupeen? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Kan jo også være defekt termostat Da ville vel ikke vanntrykket nådd overløpet på radiatoren? //Ole Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Er kun ved turbotrykk over ca 0,5 bar det kommer ut vann, så det har blitt konkludert med at at der toppakningen som har gått. Dere er enig i den konklusjonen, eller? Radiatoren har blitt renset 2 ganger og alt har blitt fylt riktig. Den har akkurat blitt overalt pga. andre problemer, så alt skulle vært på stell... Endret 1. juli 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Er kun ved turbotrykk over ca 0,5 bar det kommer ut vann, så det har blitt konkludert med at at der toppakningen som har gått. Dere er enig i den konklusjonen, eller? Radiatoren har blitt renset 2 ganger og alt har blitt fylt riktig. Den har akkurat blitt overalt pga. andre problemer, så alt skulle vært på stell... Det var dumt. Det hadde vært en enkel fiks. Er det andre tegn på defekt toppakning som olje i vannet, vann i oljen, grå eksos/frostvæskelukt av eksos, blå eksos/høyt oljeforbruk? Diesel eller bensin? //Ole Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 Var vist så vidt vann i olja også, uten om det ingenting. Motoren har akkurat blitt overhalt, så oljeforbruket har ikke blitt merket enda, Er nok såpass liten sprekk at det må til litt turbotrykk før det blir merkbart, så det er ikke nødvendigvis høyt oljeforbruk utenom når turboen går over ca 0,5 bar Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 For enkelte motorer går det an å ettertrekke toppen. Mulig det kan være en løsning her. Lykke til i alle fall! //Ole Lenke til kommentar
username882 Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Det skal ikke være vann i olja. Hvordan ser oljen på peilepinnen ut? Er forhåpentligvis kondens. Er den brukt mye til småkjøring? Ved gåen toppakning, sprekk i topp/blokk, kan eksos presse seg ut der og inn i kjølesystemet. Jo mer han gir på, jo mer eksos kan komme inn i vannet som vil skape ett trykk. Gir han mye på om gangen vil isåfall tilslutt motoren koke. Hvem overhalte motoren? Han over her anbefaler å ettertrekke toppen. Det er fullt mulig. Ta av toppdeksel og dra etter boltene til toppen i RIKTIG rekkefølge, med 5nm for mye i momemt og se om noen bolter trekker seg mer enn resten. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Mål etter HC i kjølevæska med en avgassmåler. Dette gjør de kjapt på et verksted. Tar 2 min. Det å ettertrekke toppen er et alternativ/nødløsning, men neppe en holdbar ting å gjøre. Lenke til kommentar
username882 Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Kommer an på hvem som overhalte motoren hans og om de var sløve med å trekke til momemt. Er det da for lite så lønner det seg å trekke til. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Kommer an på hvem som overhalte motoren hans og om de var sløve med å trekke til momemt. Er det da for lite så lønner det seg å trekke til. Joda, men man aner jo ikke hvor mye toppen er trukket til fra før. Det blir ren gjetting. Lenke til kommentar
username882 Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Man finner jo riktig moment, og legger til 5nm slik at man når rett momemt, eventuelt litt ekstra. (Selv om noe er dratt til med si 100nm krever det da litt mer enn 100nm for å dra igang igjen, så momentnøkkelen knepper over for fort.) Rett momemt finner man i gjør det selv bøker eller på nettet. Eventuelt høre med ett verksted. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) Tiltrekking av topp innebærer ikke bare rett moment, men også grader. Dette skal skje i rett rekkefølge, med moment og grader ofte om hverandre f.eks. 25 nm, så 90 grader, deretter 120 grader og så 50 nm til slutt. Ofte avslutter man med tiltrekking av toppen med grader istedet for moment. Boltene skal også trekkes til i rett rekkefølge der man begynner med de innerste boltene og jobber seg i kryss utover på blokka. Hvis noen slurver underveis i tiltrekkingen, f. eks. med 60 eller grader, så nytter det ikke å tiltrekke med en momentnøkkel i etterkant. Endret 10. juli 2012 av LiamH Lenke til kommentar
username882 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Det er langt ifra alle om har med grader. Hvis man vet hva slags bil det er snakk om er det mulig å finne ut dette. Det er uansett ikke verre enn å sette på en latmannsarm og dra ~5* på alle for å se om noen går vesentlig lettere enn resten, isåfall kan de sikkert dras til litt mer. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2012 Er en Toyota MR2, 2.2l, 1995-model. Ikke heeelt original i motor-rommet, men det har vel strengt tatt ikke noe å si på momentet... Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Jeg har til dags dato ikke montert en topp uten å bruke grader, men det betyr ikke at det ikke likevel gjøres på mange motorer, så da er man her avhengig av at dette er en slik motor og at det å ettertrekke er nok til å få til et varig resultat. Siden topp-bolter er strekk-bolter, så er det en grunn til at disse skal strammes i rett rekkelfølge og med ulikt moment hver gang. Det er ikke bare siste tilstramming som er avgjørende. Vi trenger likevel ikke gjøre dette til en prestisje-greie der vi skal argumentere ihjel hverandre. Prøv med moment. Funker det som en varig løsning, så bra! Jeg har ingen tro på det og oddsen er liten, men andre har klart det før, så det verdt et forsøk før toppen tas av igjen. Jeg fant ikke noe 2.2 motor på Toyota MR2 fra '95, så her må jeg ha motornummeret for å kunne finne rett tiltrekningskraft på toppen. Er denne 2.2-motoren en asiatisk utgave med turbo og inter-cooler som ikke ble solgt i Europa? Har nemlig vært borti et slikt tilfelle der 2.0-literen ble byttet ut med en 2.2 liters motor som, i følge Toyota-forhandleren, orginalt bare ble solgt i de asiatiske utgavene av MR2. 2.0-literen fant jeg og toppen på denne skal trekkes til: først 25 nm, så 40 nm og deretter 90 grader. Følg, om ikke annet, svært godt med motoren etterpå. Kjøres denne motoren for lenge med disse problemene kan toppen i verste fall sprekke eller slå seg skeiv grunnet overoppheting. I tillegg kan andre deler gå i stykker, spesielt i kjølesystemet, siden trykket her blir for høyt når sylinder trykket føres over i kjølesystemet. I tillegg kan motoren gå i vannlås hvis sylindrene fylles med kjølevæske, som ofte fører til havari på råder og stempel eller oljen kan fylles med kjølevæske og miste smøringseffekten. Da havarerer også motoren. Lykke til! Endret 11. juli 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå