Gå til innhold

Pinner i CPU-socket bøyd

Ratleto

Anbefalte innlegg

Var uheldig da jeg skulle sette inn CPU på mitt socket 1155-HK. Jeg la CPUen inn riktig, men kjente uvanlig motstand når jeg skulle låse fast CPUen, og tok opp låsen igjen - og så bøyde pinner på CPU-socketen.

Fikk kona som er litt mer stødig på hånda til å rette dem opp igjen, og maskinen starter helt OK. Er det slik at dersom man POSTer OK, så er alt greit? Eller kan det være en pin som ikke er på plass som skaper ustabiliteten jeg har på den nye maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og nei...

Ja det kan være, har vært situasjoner hvor en eller flere skjeve pinner har koblet ut en minnekanal på ASUS sine LGA 1366 hovedkort.

Nei, som oftest bruker dem å være stabile, er også mulig at noe annet er ødelagt i selve kontakten som pinnen er festet i grunnet dårlig arbeid med sokkelen fra Lotes eller Foxconn (HK produsenten lager ikke disse selv.)

Lenke til kommentar

Takker for svar - selv om det ikke ga noen altfor gode svar. Hehe.

Jeg har i alle fall fått BF Bad company 2 stabilt, etter at jeg slo av iGPU/LucidMVP (at Ivy Bridge-CPUen hjelper GFX-kortet). Så da er det håp om at sokkelen er OK.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Jeg har i alle fall fått BF Bad company 2 stabilt, etter at jeg slo av iGPU/LucidMVP (at Ivy Bridge-CPUen hjelper GFX-kortet). Så da er det håp om at sokkelen er OK.

Typisk sett så vil du enten ha full elektrisk kontakt på pinnene eller ikke i det hele tatt. Mangler du kontakt på en pin så vil jeg tro at dette vil føre til rimelig katastrofale følger i forhold til hvordan maskinen fungerer. Jeg tror med andre ord at det ikke finnes noen ikke-essensielle pinner i socketen.

Gitt dette så tror jeg du kan regne med at så lenge maskinen starter ok og er stabil i normalt bruk så kan du regne med at dette ikke er feilkilden. crasher i spesifikke spill og denslags kna ha veldig mange andre årsaker, så så lenge du ikke opplever system-wide crasher i alle slags bruksområder så tror jeg du kan regne med at det har gått greit.

Det sagt så er det vanskelig å si noe 100% sikkert :)

-Stigma

• Liker 3
Lenke til kommentar

Typisk sett så vil du enten ha full elektrisk kontakt på pinnene eller ikke i det hele tatt. Mangler du kontakt på en pin så vil jeg tro at dette vil føre til rimelig katastrofale følger i forhold til hvordan maskinen fungerer. Jeg tror med andre ord at det ikke finnes noen ikke-essensielle pinner i socketen.

Gitt dette så tror jeg du kan regne med at så lenge maskinen starter ok og er stabil i normalt bruk så kan du regne med at dette ikke er feilkilden. crasher i spesifikke spill og denslags kna ha veldig mange andre årsaker, så så lenge du ikke opplever system-wide crasher i alle slags bruksområder så tror jeg du kan regne med at det har gått greit.

Det sagt så er det vanskelig å si noe 100% sikkert :)

-Stigma

+1

Lenke til kommentar

Hvis man ser på:

http://www.overclockers.at/content/sandy-bridge/Sandy-Bridge-Datasheet-Volume-1.pdf

Table 8-1. Processor Pin List by Pin
Name
Pin Name Pin # Buffer Type Dir.
SB_DQ[26] AR13 DDR3 I/O
SB_DQ[27] AP13 DDR3 I/O
SB_DQ[28] AL12 DDR3 I/O
SB_DQ[29] AL13 DDR3 I/O
SB_DQ[30] AR12 DDR3 I/O
SB_DQ[31] AP12 DDR3 I/O
SB_DQ[32] AR28 DDR3 I/O
SB_DQ[33] AR29 DDR3 I/O
SB_DQ[34] AL28 DDR3 I/O
SB_DQ[35] AL29 DDR3 I/O
SB_DQ[36] AP28 DDR3 I/O
SB_DQ[37] AP29 DDR3 I/O
SB_DQ[38] AM28 DDR3 I/O
SB_DQ[39] AM29 DDR3 I/O
SB_DQ[40] AP32 DDR3 I/O
SB_DQ[41] AP31 DDR3 I/O
SB_DQ[42] AP35 DDR3 I/O
SB_DQ[43] AP34 DDR3 I/O
SB_DQ[44] AR32 DDR3 I/O
SB_DQ[45] AR31 DDR3 I/O
SB_DQ[46] AR35 DDR3 I/O
SB_DQ[47] AR34 DDR3 I/O
SB_DQ[48] AM32 DDR3 I/O
SB_DQ[49] AM31 DDR3 I/O
SB_DQ[50] AL35 DDR3 I/O
SB_DQ[51] AL32 DDR3 I/O
SB_DQ[52] AM34 DDR3 I/O
SB_DQ[53] AL31 DDR3 I/O
SB_DQ[54] AM35 DDR3 I/O
SB_DQ[55] AL34 DDR3 I/O
SB_DQ[56] AH35 DDR3 I/O
SB_DQ[57] AH34 DDR3 I/O
SB_DQ[58] AE34 DDR3 I/O
SB_DQ[59] AE35 DDR3 I/O
SB_DQ[60] AJ35 DDR3 I/O
SB_DQ[61] AJ34 DDR3 I/O
SB_DQ[62] AF33 DDR3 I/O
SB_DQ[63] AF35 DDR3 I/O
SB_DQS[0] AH7 DDR3 I/O
SB_DQS[1] AM8 DDR3 I/O
SB_DQS[2] AR8 DDR3 I/O
SB_DQS[3] AN13 DDR3 I/O
SB_DQS[4] AN29 DDR3 I/O
SB_DQS[5] AP33 DDR3 I/O
Table 8-1. Processor Pin List by Pin
Name

Så kan det gi en liten informasjon hva de forskjellige gjør.

Jeg kan ikke si dette 100% sikkert men det kan være det er fysisk mulig å få en fungere prosessor med kun 1154 pins isteden for 1155 kan være så heldig at prosessoren kun mister virtualisering eller andre funksjoner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...