Studenten1 Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Hei jeg er en jente i 20 årene som neste uke skal begynne å jobbe med barn med autisme. Jeg har svært lite kunnskap om denne utviklingsforstyrrelsen. Jeg bare lurte på om det er noen her inne som har erfaring med dette og som kan gi meg noen gode tips, råd til hvordan jeg skal gripe fatt i ting, hvordan jeg skal snakke til barna, eventuelle teknikker. Som sagt jeg vet veldig lite om dette, så jeg tar i mot alle gode tips og råd. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Eneste jeg har å komme med er i at Autisme kommer i mange grader, og er på sitt vis som utslett og asma: Veldig stor variasjon på effekten. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Autisme er en nevrologisk lidelse preget av svekket sosial interaksjon og kommunikasjon og begrenset og repeterende atferd. Autisme påvirker informasjonsbehandlingen i hjernen ved å endre hvordan nerveceller og deres synapser kobler og organiserer seg. Forskerne vet ikke den eksakte årsaken til autisme. Man tror at genetiske disposisjon er den viktigste årsaken til autisme. Autisme er en av en gruppene; alvorlige utviklingsforstyrrelser også kallet autismespekterforstyrrelser som vises i tidlig barndom som regel før fylte tre år. Mennesker med autisme har sosiale vansker og mangler ofte intuisjon, som andre som mange tar for gitt. Det finnes ulike nivåer av autisme. Autisme kan være mild eller alvorlig. Den kan være opplagt eller subtil. Det er vanlig med egenskaper som glemsel, humørsvingninger, vansker med å tolke og forstå instruksjonene, ingen øyekontakt under kommunikasjon, forsinket seksuell utvikling og interesse. Spedbarn med autisme viser mindre oppmerksomhet ved sosial stimuli, smiler og se på andre sjeldnere og reagerer mindre til sine egne navn. Barn med alderen mellom tre til fem år, er mindre sannsynlig; vise sosial forståelse, tilnærme andre spontant, imitere og reagere på følelser, ikke-verbal kommunikasjon. Men de danner relasjon til sine primære omsorgspersoner. De fleste barn med autisme viser moderat mindre begavelse enn andre barn, men denne forskjellen forsvinner hos barn med høyere mental utvikling eller mindre alvorlige autismespekterforstyrrelser. Eldre barn og voksne med autisme skårer dårligere på tester av ansiktet og følelser. Mange barn med autisme utvikler ikke nok naturlig tale til å dekke sine daglige kommunikasjonsbehov. Forskjeller i kommunikasjon kan være til stede fra første leveår, og kan omfatte forsinket utbrudd av babling, uvanlige bevegelser, svekket reaksjonsevne, og vokale mønstre som ikke er synkronisert med omsorgspersonen. De fleste mennesker med autisme vil alltid ha noen problemer med å forholde seg til andre. Men tidlig diagnose og behandling har hjulpet flere og flere mennesker som har autisme å nå sitt fulle potensial. Det finnes ingen kur mot autisme, men tidlig behandling gjøre en stor forskjell i livet. Ikke mange barn med autisme kan leve selvstendig etter å ha nådd voksen alder, men noen blir vellykket. Jeg håper inderlig at du får opplæring på hver av de enkelte barna og hva som er do's and dont's. Selv om det er umulig å generalisere autistiske barn, skal jeg gi deg noen universale kjøreregler: - Ikke ironiser - Ikke vær sarkastisk - Ikke fleipe før du vet om barnet kan fleipes med. - Gi klare konkrete 1-kommando beskjeder - Ikke gi beskjeder på en spørrende måte - Ikke forvent at barna forstår kroppsholdning og ansiktsuttrykk - Ikke forvent: Men det det vet jo alle - Inntil barnet kjenner deg og du kjenner barnet, spør om du har lov å blande deg inn i leken/tilværelsen. Les mer her: http://www.autismeforeningen.no/om-autisme 1 Lenke til kommentar
psychegots Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 - Ikke ironiser - Ikke vær sarkastisk Flott informasjon. Men da dette med vansker i forhold til figurativt språk gjerne blir overdrevet når man snakker om autismespekteret vil jeg bare påpeke at man ikke bør bruke ironisk eller sarkastisk språk med noen små barn. "Normale" barn har også problemer med dette og en god forståelse er ikke vanlig før begynnelsen av tennårene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå