Gå til innhold

[Løst] Ny speilrefleks til "nybegynner"


Anbefalte innlegg

Ser det finnes mange av disse trådene, men tar sjansen på å lage en likevel. Er i markedet nå for å kjøpe speilrefleks til en som ikke har brukt speilrefleks mye, men som likevel har fotografert mye i mange år med enklere kameraer. Personen som skal ha kameraet er ganske klar på at det er speilrefleks som gjelder, så jeg vil tro en nybegynner modell er tingen. Kameraet bør nok koste under 5000 med medfølgende objektiv, men det gjør ikke noe om det er billigere heller.

 

Alternativene jeg har sett mest på er Canon 550d og 600d. Jeg trodde 600d var bedre, men etter å ha sett på diverse sider har jeg inntrykk av at 550d er bedre på enkelte områder? Flipp-ut skjerm vet jeg ikke om er det viktigste å ha, men skader gjerne ikke heller.

 

Alternativt ser jeg også på d3100, som virker veldig prisgunstig. d3200 virker også bra, men er det verdt 2000 ekstra?

 

Til slutt, har også sett på Canon g12, altså ikke et speilrefleks. Hvordan vil en si dette er ift. d3100, når en uansett sannsynligvis ikke skifter objektiv? Et annet marginalt alternativ er 650d, det virker som et knallkamera, men er nok for dyrt. Er det særs mye å hente på å vente til det blir hakket billigere?

 

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har hørt om hvordan Nikon behandler både kunder og forhandlere den siste tiden, ville jeg nok heller gått for Canon.

 

Samtidig er det gull verdt å betale 500 kroner for et objektiv som er vesentlig bedre enn det som følger med på D5100. 18-135 har både bedre bildekvalitet, og mye mer zoom, så Canon EOS 550D med 18-135 IS til 5000 er mer for pengene enn Nikon D5100 med 18-55 VR til 4500.

 

Jeg har for øvrig Nikon selv, så det er ikke noe fanboyisme ute å går her :)

Lenke til kommentar

Høres jo kjedelig ut om det stemmer, skjønner at det kanskje er vanskelig, men finnes det noen kilder på dette med at Nikon behandler kunder og forhandlerne dårlig?

 

Ser argumentet med å gå for et bedre objektiv, har ikke sett at dette har vært tilgjengelig i de butikkene jeg har vært i for Nikon d5100.

 

Ellers må jeg si at jeg er ganske "solgt" hva angår d5100 vs 550d/600d, liker blandt annet at Nikonen vistnok har bedre batteritid...

 

Burde også nevne at det kun er aktuellt å kjøpe i butikk, og ikke nett. Etter hva jeg har sett virker prisene ikke mye høyere, men enkelte tilbud får man ikke tak i...

Lenke til kommentar

Høres jo kjedelig ut om det stemmer, skjønner at det kanskje er vanskelig, men finnes det noen kilder på dette med at Nikon behandler kunder og forhandlerne dårlig?

Nei, eneste som finnes er forbanna mennesker fordi de ikke får varer fort nok. Kommunikasjonsflyten ut fra større japanske konsern er som kjent ikke alltid like bra fra et Nordisk ståsted.

 

Edit:

Så skal det legges til at det grunnet leveranseproblemer frem til nylig på D800, stort sett bare er de som venter på D800 som er misfornøyd. Så anbefaler deg å gå for kamera du liker best, ikke rykter fra utålmodige mennesker som ikke har fått D800 fort nok. Dette gjelder ikke D3100, D3200 og D5100.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Så skal det legges til at det grunnet leveranseproblemer frem til nylig på D800, stort sett bare er de som venter på D800 som er misfornøyd.

Jeg har absolutt ingen planer om å kjøpe D800, og det er heller ikke det jeg snakker om.

 

Men det skal sies at jeg frekventerer enkelte fotobutikker relativt hyppig, og fra forskjellige kilder (også forskellige kjeder) får jeg inntrykk av at Nikon er det desidert vanskeligste selskapet å ha med å gjøre for forhandlerne. Det går i neste omgang ut over kundene. Andre selskap virker å være interessert i godt samarbeid med forhandlerne, mens Nikon velger en helt annen strategi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med unntak av et par runder med klønete formuleringer rundt massive mengder bestillinger og at man ikke klarte levere nok så kjenner jeg meg ikke igjen i dette. Har fått ekstremt god personlig oppfølging direkte fra importør - hvor å gjøre kunde (les: meg) happy har stått i hovedfokus. Kommunikasjon fra Japan mot underkontorene kan uten tvil periodevis bli langt bedre.

 

Drar man innom FotoVideo har Nikon Norge en personlig representant i butikken.

Lenke til kommentar

Høres jo kjedelig ut om det stemmer, skjønner at det kanskje er vanskelig, men finnes det noen kilder på dette med at Nikon behandler kunder og forhandlerne dårlig?

 

Ser argumentet med å gå for et bedre objektiv, har ikke sett at dette har vært tilgjengelig i de butikkene jeg har vært i for Nikon d5100.

 

Ellers må jeg si at jeg er ganske "solgt" hva angår d5100 vs 550d/600d, liker blandt annet at Nikonen vistnok har bedre batteritid...

 

Burde også nevne at det kun er aktuellt å kjøpe i butikk, og ikke nett. Etter hva jeg har sett virker prisene ikke mye høyere, men enkelte tilbud får man ikke tak i...

 

Gå for det som du føler passer deg best, og gi f** i fanboyismen vår :p

Nikon eller Canon, uansett valg et godt kjøp når det gjelder hus. Men ta gjerne en vurdering på kitobjektivene v "noe bedre".

 

Hilsen Canon-bruker

(men ikke av den fanatiske typen)

 

PS!! når det gjelder "kundebehandling" så tror jeg du lett finner kritikk av de fleste selskapene. Ikke la det være det avgjørende punktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så skal det legges til at det grunnet leveranseproblemer frem til nylig på D800, stort sett bare er de som venter på D800 som er misfornøyd.

Jeg har absolutt ingen planer om å kjøpe D800, og det er heller ikke det jeg snakker om.

 

Men det skal sies at jeg frekventerer enkelte fotobutikker relativt hyppig, og fra forskjellige kilder (også forskellige kjeder) får jeg inntrykk av at Nikon er det desidert vanskeligste selskapet å ha med å gjøre for forhandlerne. Det går i neste omgang ut over kundene. Andre selskap virker å være interessert i godt samarbeid med forhandlerne, mens Nikon velger en helt annen strategi.

 

Har samme erfaring, jeg har snakket med en god del av fotokjedene her til lands og alle sier det samme, info fra Nikon er bare å glemme .

Synd vil jeg si at et firma velger å legge seg på en stratergi der de ignorerer kundene til de grader ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...