Studenten1 Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Hei jeg er en jente i 20 årene som neste uke skal begynne å jobbe med barn med autisme. Jeg har svært lite kunnskap om denne utviklingsforstyrrelsen. Jeg bare lurte på om det er noen her inne som har erfaring med dette og som kan gi meg noen gode tips, råd til hvordan jeg skal gripe fatt i ting, hvordan jeg skal snakke til barna, eventuelle teknikker. Som sagt jeg vet veldig lite om dette, så jeg tar i mot alle gode tips og råd. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Autismeforeningen har mange artikler som kan være nyttige. For generell info kan du lese litt om autisme på FHI og NHI sine sider. Lenke til kommentar
Woman Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Jeg har litt erfaring med autisme. Mitt første råd er: Husk at alle mennesker er forskjellig, også mennesker med autisme. Det er lett å dra alle barna under en kam fordi alle barna har samme diagnose, men faktum er, og det vil du nok oppdage etter hvert, at barna er like ulike og forskjellige fra hverandre som andre barn. Derfor må man bruke samme tålmodighet og forståelse, kanskje mer, mot barn med autisme enn barn som ikke har autisme. Mange som har autisme mangler sosiale ferdigheter som andre barn på samme alder har. Det kan dermed være vanskeligere å kommunisere med et barn med autisme. Autismebarnet vil kanskje ikke ha samme forståelse av f.eks. humor, som andre barn. Noen tar ting svært bokstavelig, og derfor må man være veldig forsiktig med hva man sier. Det siste poenget jeg ønsker å gjøre deg klar over er at mange med autisme hater forandringer. Alt som viker fra deres normale mønster eller vaner, vil være skremmende og vanskelig. Så ikke forvent at barna vil ta imot deg med åpne armer. Noen gjør kanskje det, men noen vil trenge tid til å utvikle et tillitsforhold til deg. Det kan være tungt om du ikke føler deg velkommen i begynnelsen, men tro meg, det vil være verdt det. De fleste med autisme er flotte mennesker 3 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Hvis det er et barn som hater uforutsette ting, er det ikke lurt å dra med dette barnet på et spontant samarbeidsmøte. Eller en impulsiv utflukt. Hvis det er et barn som ikke skjønner hvordan andre reagerer, er det mulig å ha en samtale om hvordan de andre elevene reagerer når barnet sier det og det. 1 Lenke til kommentar
Studenten1 Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 Takk for alle gode råd Lenke til kommentar
Samara Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Det Woman har skrevet her er veldig bra! Jeg har noe erfaring på området (pårørende), og kan kanskje være behjelpelig hvis det er ting du skulle lure på. Nå er det jo noen dager siden du skal ha begynt: Hvordan syns du begynnelsen på din nye jobb har vært? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå