krisaes Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Hei Jeg er en gutt på 17 år, ca 170 cm høy og veier 74 kg. Har alltid hatt en vekt som vel ligger litt ''over'' høyden min, og jeg har vel heller aldri vært ''tynn''. Er vel forholdsvis kraftig bygd. For tiden så trener jeg styrke (hele kroppen) 3 ganger i uken, samtidig som jeg prøver å jogge med forholdsvis lav intensitet 2 ganger i uken i ca 30 minutter. Har et ønske om å få vekk fett over hele kroppen, spesielt på magen og lårene, samtidig som jeg slipper å miste altfor mye muskelmasse. Har hørt at ''deffing'' tærer veldig på musklene, så er litt usikker på om dette kanskje ikke er et så godt alternativ. Vet at jeg må spise mindre enn det jeg forbrenner, noe jeg synes er ganske vanskelig, med tanke på at jeg nesten må spise den middagen som blir servert hjemme i huset! Lurer da på om noen har noen gode tips til gode metoder å forbrenne fett, samtidig som jeg slipper å miste for mye muskler? Takker for svar på forhånd! Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Det viktigste er å redusere karbohydratene. Dersom du får servert masse karbohydrater til måltidene hjemme kan det være lurt å legge treninger tett opp mot måltidene, slik at måltidene havner inni den første timen etter trening. Da er glykogenlagrene og musklaturen på høygir for å ta opp glykogen. Videre er det lurt å øke inntaket av sunt fett, det bidrar til fettforbrenning. Øk mengden smør på brødskiven og hell olivenolje over middagen som eksempel. Lenke til kommentar
krisaes Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 Det viktigste er å redusere karbohydratene. Dersom du får servert masse karbohydrater til måltidene hjemme kan det være lurt å legge treninger tett opp mot måltidene, slik at måltidene havner inni den første timen etter trening. Da er glykogenlagrene og musklaturen på høygir for å ta opp glykogen. Videre er det lurt å øke inntaket av sunt fett, det bidrar til fettforbrenning. Øk mengden smør på brødskiven og hell olivenolje over middagen som eksempel. Takker for svar! Trodde at smør inneholdt mye usunt fett og at man ikke burde ha for mye av det. Tok tydeligvis feil der da! Lurer også på om noen har noen tips til hvilken type trening jeg bør drive med, og om styrketrening har noen effekt når man ønsker å gå ned i vekt? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 - Kaloriunderskudd på maks 500 kalorier hver dag. - Trene styrke som man ellers ville gjort på bulk. - 2-2,5 gram protein hver dag. - Kardiotrening om nødvendig. 1 Lenke til kommentar
xission Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 - Kaloriunderskudd på maks 500 kalorier hver dag. - Trene styrke som man ellers ville gjort på bulk. - 2-2,5 gram protein hver dag. - Kardiotrening om nødvendig. Dette vil jeg si meg uenig i! Jeg er ingen ekspert, men å be en 17-åring som vokser å spise så lite er nok ikke så lurt? Selv er jeg 19 og for i meg rundt 200g proteiner om dagen(med shake'er) veier i underkant 70 kilo, trener ikke kardio, men jeg er ikke veldig kraftig, vel og merke spiser jeg passe sunt, egg, kylling og havregørt nesten hver dag. Det jeg vil fram til er at du ikke bør stase på å se forandringer på kroppen din for fort. Jeg vil sammenlikne litt med slanking, de som går på kurer, ekstrem dietter osv. pleier å falle tilbake til dårlige vaner. Ta deg god tid! Jeg har noen enkle tips som nesten garantert vil føre til resultat. 1) Start dagen med havregrøt, man kan kjøpe søtningsmiddel i butikk eller skjære opp en banan. (vann+havregryn, 2min i mikroen, vips ferdig) lett før skolen. Sunn frokost og veldig viktig! 2) Vær aktiv, vær ute med venner. f.eks gå ut å spille ball, gå turer eller lignende, kanskje du har noen søskenbarn eller slik? Gjør ting som gjør deg glad, noe som fører til motivasjon til å forbrenne kalorier langsiktig. 3) Ikke spis etter klokka ti på kvelden, uansett hvilken dag det er. 4) Godt søvnmønster. med tanke på energi til å være aktiv, her vil jeg gi creds til ZMA. 5) Drikk noen dl vann før matinntak, skal visstnok redusere noe opptak av kalorier (noe jeg har lest som jeg tester atm:)) 6) Få i deg mat med fiber og sunt fett + tran hver dag. 7) Men tanke på psyke, så burde man unnvære å spise usunt i helger og sånt, men happenings er unntak. (Det er en livsstil å ha en bra kropp, og man må kjempe for det konstant) 8) Få i deg vitaminer, og urter. Hvitløk er faktisk ganske sunt, prøv å ha litt i maten når du ikke skal ha damebesøk;) 9) Unngå å se på vekta di, still deg forran speiærn og se på godt resultat. Moro med før og etterbilder, mange angrer på de ikke har tatt deg, kremt kremt... 10) Snakk med de der du bor om å spise sunt, vær med på å bestemme mat, i det minste kom med forslag, Ved middag burde du få i deg grønnsaker, siden det er sjeldent man får i seg det ellers. Men det er fortsatt viktig med en god psykisk helse, ikke vær for streng med edg selv, ikke vær for hard mot deg selv, spiser du taco med vanlig kjøttdeig, så er ikke det verdens undergang;) Men prøv å bruke kyllingdeig, eller magerdeig etc. Foreløpig kommer jeg ikke på noe mer, men det dukker stadig opp noe, bare til å spørre om det er noe du lurer på, alt jeg har å bidra med er personlig erfaring, og kunnskap som jeg får fra andre jeg stoler på, så jeg er altså ingen ekspert:P Masse lykke til, også forventer vi på forumet før og etter bilder om ett år;D Mvh Tobias S. Pettersen Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) Du - Kaloriunderskudd på maks 500 kalorier hver dag. - Trene styrke som man ellers ville gjort på bulk. - 2-2,5 gram protein hver dag. - Kardiotrening om nødvendig. Dette vil jeg si meg uenig i! Jeg er ingen ekspert, men å be en 17-åring som vokser å spise så lite er nok ikke så lurt? Selv er jeg 19 og for i meg rundt 200g proteiner om dagen(med shake'er) veier i underkant 70 kilo, trener ikke kardio, men jeg er ikke veldig kraftig, vel og merke spiser jeg passe sunt, egg, kylling og havregørt nesten hver dag. Det jeg vil fram til er at du ikke bør stase på å se forandringer på kroppen din for fort. Jeg vil sammenlikne litt med slanking, de som går på kurer, ekstrem dietter osv. pleier å falle tilbake til dårlige vaner. Ta deg god tid! Jeg har noen enkle tips som nesten garantert vil føre til resultat. 1) Start dagen med havregrøt, man kan kjøpe søtningsmiddel i butikk eller skjære opp en banan. (vann+havregryn, 2min i mikroen, vips ferdig) lett før skolen. Sunn frokost og veldig viktig! 2) Vær aktiv, vær ute med venner. f.eks gå ut å spille ball, gå turer eller lignende, kanskje du har noen søskenbarn eller slik? Gjør ting som gjør deg glad, noe som fører til motivasjon til å forbrenne kalorier langsiktig. 3) Ikke spis etter klokka ti på kvelden, uansett hvilken dag det er. 4) Godt søvnmønster. med tanke på energi til å være aktiv, her vil jeg gi creds til ZMA. 5) Drikk noen dl vann før matinntak, skal visstnok redusere noe opptak av kalorier (noe jeg har lest som jeg tester atm:)) 6) Få i deg mat med fiber og sunt fett + tran hver dag. 7) Men tanke på psyke, så burde man unnvære å spise usunt i helger og sånt, men happenings er unntak. (Det er en livsstil å ha en bra kropp, og man må kjempe for det konstant) 8) Få i deg vitaminer, og urter. Hvitløk er faktisk ganske sunt, prøv å ha litt i maten når du ikke skal ha damebesøk;) 9) Unngå å se på vekta di, still deg forran speiærn og se på godt resultat. Moro med før og etterbilder, mange angrer på de ikke har tatt deg, kremt kremt... 10) Snakk med de der du bor om å spise sunt, vær med på å bestemme mat, i det minste kom med forslag, Ved middag burde du få i deg grønnsaker, siden det er sjeldent man får i seg det ellers. Men det er fortsatt viktig med en god psykisk helse, ikke vær for streng med edg selv, ikke vær for hard mot deg selv, spiser du taco med vanlig kjøttdeig, så er ikke det verdens undergang;) Men prøv å bruke kyllingdeig, eller magerdeig etc. Foreløpig kommer jeg ikke på noe mer, men det dukker stadig opp noe, bare til å spørre om det er noe du lurer på, alt jeg har å bidra med er personlig erfaring, og kunnskap som jeg får fra andre jeg stoler på, så jeg er altså ingen ekspert:P Masse lykke til, også forventer vi på forumet før og etter bilder om ett år;D Mvh Tobias S. Pettersen Du misforstår meg. Jeg mente at dersom han forbrenner 2500 kalorier hver dag kan han spise 2000 kalorier slik at han f.eks går ned 0,5 kg i uka. Dessuten skriver du mye som jeg er uenig i. Hvorfor skal han ha en så proteinfattig frokost? Når man står opp har kroppen gått hele natta uten tilførsel av proteiner for å bygge eller bevare musklene, og du foreslår at han skal starte dagen med null gram proteiner. Om man erstatter vannet med en proteinshake er man på bedre vei. Det er irrelevant om han spiser sent om kvelden. Det viktigste er det totale kaloriinntaket han får i seg hver dag som avgjør om man går opp eller ned i vekt. Vanninntak reduserer ikke opptak av kalorier. Det var en ny vri jeg aldri har hørt om. Endret 30. juni 2012 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
fenele Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 - Kaloriunderskudd på maks 500 kalorier hver dag. - Trene styrke som man ellers ville gjort på bulk. - 2-2,5 gram protein hver dag. - Kardiotrening om nødvendig. Dette vil jeg si meg uenig i! Jeg er ingen ekspert, men å be en 17-åring som vokser å spise så lite er nok ikke så lurt? Selv er jeg 19 og for i meg rundt 200g proteiner om dagen(med shake'er) veier i underkant 70 kilo, trener ikke kardio, men jeg er ikke veldig kraftig, vel og merke spiser jeg passe sunt, egg, kylling og havregørt nesten hver dag. Det jeg vil fram til er at du ikke bør stase på å se forandringer på kroppen din for fort. Jeg vil sammenlikne litt med slanking, de som går på kurer, ekstrem dietter osv. pleier å falle tilbake til dårlige vaner. Ta deg god tid! Jeg har noen enkle tips som nesten garantert vil føre til resultat. 1) Start dagen med havregrøt, man kan kjøpe søtningsmiddel i butikk eller skjære opp en banan. (vann+havregryn, 2min i mikroen, vips ferdig) lett før skolen. Sunn frokost og veldig viktig! Kunstig søtning er bad, ellers enig + en proteinshake. 2) Vær aktiv, vær ute med venner. f.eks gå ut å spille ball, gå turer eller lignende, kanskje du har noen søskenbarn eller slik? Gjør ting som gjør deg glad, noe som fører til motivasjon til å forbrenne kalorier langsiktig. 3) Ikke spis etter klokka ti på kvelden, uansett hvilken dag det er. Myte, det er daily totals som teller. 4) Godt søvnmønster. med tanke på energi til å være aktiv, her vil jeg gi creds til ZMA. 5) Drikk noen dl vann før matinntak, skal visstnok redusere noe opptak av kalorier (noe jeg har lest som jeg tester atm:)) Vil gjerne se studie som beviser dette, ellers er det anbefalt å drikke 3-4 glass vann litt før man spiser så man blir raskere mett. 6) Få i deg mat med fiber og sunt fett + tran hver dag. 7) Men tanke på psyke, så burde man unnvære å spise usunt i helger og sånt, men happenings er unntak. (Det er en livsstil å ha en bra kropp, og man må kjempe for det konstant) Det er ikke bare bare å slutte å spise usunn mat, et par cheatmeals(innenfor en grense) skader ikke. 8) Få i deg vitaminer, og urter. Hvitløk er faktisk ganske sunt, prøv å ha litt i maten når du ikke skal ha damebesøk;) 9) Unngå å se på vekta di, still deg forran speiærn og se på godt resultat. Moro med før og etterbilder, mange angrer på de ikke har tatt deg, kremt kremt... 10) Snakk med de der du bor om å spise sunt, vær med på å bestemme mat, i det minste kom med forslag, Ved middag burde du få i deg grønnsaker, siden det er sjeldent man får i seg det ellers. Men det er fortsatt viktig med en god psykisk helse, ikke vær for streng med edg selv, ikke vær for hard mot deg selv, spiser du taco med vanlig kjøttdeig, så er ikke det verdens undergang;) Men prøv å bruke kyllingdeig, eller magerdeig etc. Foreløpig kommer jeg ikke på noe mer, men det dukker stadig opp noe, bare til å spørre om det er noe du lurer på, alt jeg har å bidra med er personlig erfaring, og kunnskap som jeg får fra andre jeg stoler på, så jeg er altså ingen ekspert:P Masse lykke til, også forventer vi på forumet før og etter bilder om ett år;D Mvh Tobias S. Pettersen Enig med ^Th0mas^ sitt forslag, det han mener er 2-2.5g per kg per dag btw. OP dropp jogginga å fyr opp 2 økter med HIIT isteden + gå raskt 15-20min i bakke rett etter styrketreningen hvis du trener HIIT på andre dager enn styrke. Ellers er det fult mulig å brenne fett å bygge muskler med 2-2.5g protein, 1g fett og 3g karb dagen. Lenke til kommentar
krisaes Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 - Kaloriunderskudd på maks 500 kalorier hver dag. - Trene styrke som man ellers ville gjort på bulk. - 2-2,5 gram protein hver dag. - Kardiotrening om nødvendig. Dette vil jeg si meg uenig i! Jeg er ingen ekspert, men å be en 17-åring som vokser å spise så lite er nok ikke så lurt? Selv er jeg 19 og for i meg rundt 200g proteiner om dagen(med shake'er) veier i underkant 70 kilo, trener ikke kardio, men jeg er ikke veldig kraftig, vel og merke spiser jeg passe sunt, egg, kylling og havregørt nesten hver dag. Det jeg vil fram til er at du ikke bør stase på å se forandringer på kroppen din for fort. Jeg vil sammenlikne litt med slanking, de som går på kurer, ekstrem dietter osv. pleier å falle tilbake til dårlige vaner. Ta deg god tid! Jeg har noen enkle tips som nesten garantert vil føre til resultat. 1) Start dagen med havregrøt, man kan kjøpe søtningsmiddel i butikk eller skjære opp en banan. (vann+havregryn, 2min i mikroen, vips ferdig) lett før skolen. Sunn frokost og veldig viktig! Kunstig søtning er bad, ellers enig + en proteinshake. 2) Vær aktiv, vær ute med venner. f.eks gå ut å spille ball, gå turer eller lignende, kanskje du har noen søskenbarn eller slik? Gjør ting som gjør deg glad, noe som fører til motivasjon til å forbrenne kalorier langsiktig. 3) Ikke spis etter klokka ti på kvelden, uansett hvilken dag det er. Myte, det er daily totals som teller. 4) Godt søvnmønster. med tanke på energi til å være aktiv, her vil jeg gi creds til ZMA. 5) Drikk noen dl vann før matinntak, skal visstnok redusere noe opptak av kalorier (noe jeg har lest som jeg tester atm:)) Vil gjerne se studie som beviser dette, ellers er det anbefalt å drikke 3-4 glass vann litt før man spiser så man blir raskere mett. 6) Få i deg mat med fiber og sunt fett + tran hver dag. 7) Men tanke på psyke, så burde man unnvære å spise usunt i helger og sånt, men happenings er unntak. (Det er en livsstil å ha en bra kropp, og man må kjempe for det konstant) Det er ikke bare bare å slutte å spise usunn mat, et par cheatmeals(innenfor en grense) skader ikke. 8) Få i deg vitaminer, og urter. Hvitløk er faktisk ganske sunt, prøv å ha litt i maten når du ikke skal ha damebesøk;) 9) Unngå å se på vekta di, still deg forran speiærn og se på godt resultat. Moro med før og etterbilder, mange angrer på de ikke har tatt deg, kremt kremt... 10) Snakk med de der du bor om å spise sunt, vær med på å bestemme mat, i det minste kom med forslag, Ved middag burde du få i deg grønnsaker, siden det er sjeldent man får i seg det ellers. Men det er fortsatt viktig med en god psykisk helse, ikke vær for streng med edg selv, ikke vær for hard mot deg selv, spiser du taco med vanlig kjøttdeig, så er ikke det verdens undergang;) Men prøv å bruke kyllingdeig, eller magerdeig etc. Foreløpig kommer jeg ikke på noe mer, men det dukker stadig opp noe, bare til å spørre om det er noe du lurer på, alt jeg har å bidra med er personlig erfaring, og kunnskap som jeg får fra andre jeg stoler på, så jeg er altså ingen ekspert:P Masse lykke til, også forventer vi på forumet før og etter bilder om ett år;D Mvh Tobias S. Pettersen Enig med ^Th0mas^ sitt forslag, det han mener er 2-2.5g per kg per dag btw. OP dropp jogginga å fyr opp 2 økter med HIIT isteden + gå raskt 15-20min i bakke rett etter styrketreningen hvis du trener HIIT på andre dager enn styrke. Ellers er det fult mulig å brenne fett å bygge muskler med 2-2.5g protein, 1g fett og 3g karb dagen. Tusen takk for svar alle sammen! Settes stor pris på Tror jeg skal gå til innkjøp av noe proteinpulver, og det jeg lurer på da, er hvor mye jeg bør ha hver dag, og eventuelt hvor mange porsjoner? Jeg tenker å ta 1 proteinshake de dagene jeg ikke trener, og 2 shaker de dagene jeg trener - 1 om morgenen og 1 etter trening. Høres dette bra ut? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 74 kg x 2 gram protein hver dag = 148 gram. Så bør du aller helst finne ut hvor mye du får i deg via mat, og drikke resten som shake. Lenke til kommentar
krisaes Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 74 kg x 2 gram protein hver dag = 148 gram. Så bør du aller helst finne ut hvor mye du får i deg via mat, og drikke resten som shake. Takker igjen. Skal testes ut! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Det jeg gjør som kanskje er kjedelig for mange er å spise det samme hver dag, men da vet jeg ihvertfall hvor mye jeg får i meg. Lenke til kommentar
krisaes Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 Jeg kommer nok ikke til å spise det samme hver dag, men skal nå bli mer bevisst på hva jeg spiser og hva jeg får i meg av proteiner, karbs, osv. Har tidligere spist brød til frokost nesten hver dag, skal nå gå over til havregrøt, egg, o.l. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Jeg kommer nok ikke til å spise det samme hver dag, men skal nå bli mer bevisst på hva jeg spiser og hva jeg får i meg av proteiner, karbs, osv. Har tidligere spist brød til frokost nesten hver dag, skal nå gå over til havregrøt, egg, o.l. Hjelper mye å se på vidoene til Scooby. F.eks Lenke til kommentar
fenele Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) Høres bra ut det med shaken. Fin mal for hvor mye mat du skal ha til hvert måltid er(så lenge det går under dine daglige totals): 30-40g protein 50-100g karb 10g fett Dette er altså næringsinnholdet i maten, så hvis du steker opp kylling til lunch må du ha ~150g kylling for å få 40g protein. Samme med ris eller det du skal ha som karbohydrat, se på innhold per 100g å regn ut. Ligg på ~3g karb/kg/dag på treningsdager og 2-2.5g på hviledager. Endret 30. juni 2012 av eleNef Lenke til kommentar
krisaes Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 Takk skal dere ha! Starter det nye ''opplegget'' i morgen! Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 - 2-2,5 gram protein hver dag. Say WHAAAT?! Det var da merkverdig lite! Lenke til kommentar
Corey Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 - 2-2,5 gram protein hver dag. Say WHAAAT?! Det var da merkverdig lite! Du ganger det med egen kroppsvekt. Altså veier du 60 kg skal du innta 120 gram proteiner. Man kan også gange det med 2,5 for egen vinning Lenke til kommentar
Corey Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 xission: har du gått broscience skolen? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Det er underforstått at en ganger med kroppsvekt om en allerede er "inne i gamet". Slik som det står der er det jo bare tullete. Rådet er å forbrenne mer enn du bruker, samtidig som du trener styrke (fullkropp 3 ganger i uka er helt topp) og spiser protein. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 - 2-2,5 gram protein hver dag. Say WHAAAT?! Det var da merkverdig lite! Du ganger det med egen kroppsvekt. Altså veier du 60 kg skal du innta 120 gram proteiner. Man kan også gange det med 2,5 for egen vinning Per kilo kroppsvekt, ja. Er tydeligvis trøtt om kveldene når jeg skriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå