andreass1991 Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) Hei. Er en 21 år gammel mann som i følge av mye psykiske problemer, litt Mobbing, angst og annen sykdom ikke fikk prestert det jeg mener jeg kunne ha gjort på vidregående. Har siden vidregående kun hatt kortere arbeidsforhold. Og de siste 2 årene har jeg gått på AAP ( Arbeidsavklaringspenger ) og er nå inne i Nav sitt system uten att jeg føler att det skjer noe som helst, eller att vi kommer noen vei. Karakterene mine fra vidregående er følgende. Naturfag 2 Gym 6 Historie 4 Sosiologi 4 Geografi 4 Norsk muntlig 2 eller 3 Norsk hovedmål stryk internasjonal engelsk 4 P matte 2 Samfunnsfag 4 Relgion 3 eller 4 Har desverre ikke lyktes i å finne karakter arket mitt så kan hende det er noe som ikke stemmer eller mangler her. Kan også nevne att jeg droppet halveis ut de siste 2 årene på vidregående og var lite på skolen som følge av problemene som er nevnt ovenfor. Det store spørsmålet er. Hva skal jeg gjøre nå? Har som mål å komme inn på en eller annen form for pSykologistudier Fysoterapi-natrapat studier Medisin studier Ernæringsfysiolog studier Data ingeniør eller annet arbeid med data. Litt lenger ned på listen er det mindre krevende utdanninger som IT service med arbeider Gymlærer Annet kreativt arbeid innen data Har tenkt en del på å ta opp fag som privatist. både i norsk som jeg strøk i + fag som vil være av en eventuell betydning som jeg ikke alerede har, og eventuellt fag jeg må forbedre karakteren mine i. Saken er att jeg er en 100 ganger smartere person i dag og att jeg er svært motivert for å komme ett sted i livet. og tror att det å få minst 5 i de fleste vidregående fag vil være oppnåelig for meg. men det å sitte i ett klasserom å jobbe med en haug med vidregående elever er ikke aktuelt for min del. Diagnosene mine er forøvrig Aspberger, Dysleksi og dyskalkuli. Tar imot alle forslag med stor takknemlighet. Endret 30. juni 2012 av andreass1991 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) Med de karakterene (spesielt om du tar opp fag) kan det hende at du kan komme inn på informatikk. Kunne det vært spennende? Endret 30. juni 2012 av ahpadt Lenke til kommentar
andreass1991 Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) Mange takk for svar. Jeg vet egentlig ganske lite om hva informatikk går ut på annet enn att det er ett voksende felt innen data og data teknologi? Interessen min er så absolutt tilstedeværende når det gjelder data og data arbeid. Men Informatikk innholder vel en del vanskelig matte? det kan i så fall bli ett stort problem for min del i så fall. Har også ett lite spørsmål angående det å ta opp fag som privatist. Er det så enkelt som att du bare kjøper skoleboken, leser pensumet møter på eksamen og får en fullverdig årskarakter som telles på lik linje som om du har vært i klassen i ett helt år? eller gjelder dette kun om du skal forbedre en karakter du alerede har i faget? Om det er så enkelt skal jeg i så fall vurdere å ta opp en hel haug med fag slik att jeg står mye friere enn jeg gjør i dag til å komme inn i ulike studieretninger. Er det forøvrig noe annet enn norsk stå karakter jeg mangler for å komme inn på en del studier nå? Endret 30. juni 2012 av andreass1991 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) Poenggrenser: http://www.samordnao...vara_hoved.html Og ja, med privatisteksamen så melder du deg opp, leser på egenhånd og får 'fullverdig' karakter som erstatter de gamle. Endret 30. juni 2012 av ahpadt Lenke til kommentar
andreass1991 Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 Okey, takk for svar. men blir den karakteren fullverdig om du ikke har noen karakter i faget fra før av? om foreksempel jeg hadde tatt fysikk,biologi eller spansk Som er fag jeg aldri har hatt før, ville da en eksamen alene også gitt meg en fullverdig karakter i faget? I så fall er det bare å starte for min del Lenke til kommentar
mercel Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) I muntlige fag kan det imidlertid være en fordel med undervisning. Da får man en muntlig tilnærming til faget. Det er stor forskjell på det å snakke spansk og skrive spansk. Om du leser spansk på egen hånd kan sjansen være stor for at du mestrer den skriftlige delen, men spiller fallitt på den muntlige. Endret 30. juni 2012 av mercel Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Okey, takk for svar. men blir den karakteren fullverdig om du ikke har noen karakter i faget fra før av? om foreksempel jeg hadde tatt fysikk,biologi eller spansk Som er fag jeg aldri har hatt før, ville da en eksamen alene også gitt meg en fullverdig karakter i faget? I så fall er det bare å starte for min del Stemmer, det vil være fullverdige karakterer (det er forresten litt billigere å ta eksamen i nye fag enn å ta dem opp igjen). Lenke til kommentar
andreass1991 Skrevet 1. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2012 Takker for svar. Hvor ville dere anbefale meg å henvende meg for veiledning? Lenke til kommentar
andreass1991 Skrevet 2. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2012 Er det forøvrig bare norsk jeg trenger å stå i for å få studiekompetanse? Slik dere ser karakter arket mitt? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Jeg ville prøvd å ta alt du har 2 eller lavere i, på nytt. Lenke til kommentar
andreass1991 Skrevet 3. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2012 Ja, er det jeg tenker å gjøre, så det blir Norsk skriftelig, P matte, og naturfag. Har 2 alternativer slik jeg ser det nå. det ene er sonans, eller Bjørknes sine nettsudier. Det andre er å kjøpe skolebøkene, for så å melde meg opp til eksamen? Har ett siste spørsmål også. Jeg vurderer også litt å prøve å komme meg opp på nærmere 4.5 til 5 i snitt. Er det noen som har noen ide om ca hvor mye det vil kreve av meg, og hva den enkleste måten å få gjort dette på er? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Kan svare på de siste spørsmålene dine. Jeg er like gammel som deg, og tror jeg hadde 23 karakterer på vitnemålet fra videregående. Teller 11 på din liste -- så tror absolutt du mangler noen. Ser for eksempel ikke norsk sidemål, og du skal ha karakter i både 1P og 2P - så der mangler du en. Dessuten har vel internasjonal engelsk både en skriftlig og en muntlig karakter, og du har vel noen eksamenskarakterer som også skal telle med. Med de karakterene du har der oppe ligger snittet ditt på omtrent 3,2. Hvis det er representativt for resten av karakterene dine må du med andre ord få betydelig bedre karakter i mange fag for å havne på et snitt på 4,5-5. Hvor mye det krever av deg er enormt vanskelig å si, og det er helt individuelt. Noen klarer å jobbe kjempegodt på egenhånd og tar ting til seg kjempelett, mens andre må ha en praktisk tilnærming og nærmest uendelig mange repetisjoner før de forstår stoffet. Så hvor mye det vil kreve av deg er faktisk umulig å si noe vettugt om. Den enkleste måten? Bestem deg for hvilke fag du vil ta opp, ikke ta deg vann over hodet og gå i gang med systematisk arbeid. Sett deg konkrete mål og delmål - f.eks. at du 15. august skal ha gått gjennom kapittel 2 og 3 i matteboken, og at du skal klare å svare på alle oppgavene uten å nøle. Et konkret mål å arbeide mot kan da være å få 5 på privatisteksamen, mens delmålet har en tidsfrist for å ha gått gjennom en forhåndsbestemt del av pensum. Hold koken gående og jobb jevnt med stoffet, så går det nok veldig greit! Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Angående matematikken på informatikk: Det kommer an på hva du ønsker å spesialisere deg innen. Design av brukergrensesnitt krever f.eks. ikke så mye matematikk. Kuntig intelligens og spillutvikling innebærer relativt avansert matematikk. Men dette er snakk om master. På bachelor trenger du ikke så veldig mye matematikk, men som et minimum må du ha diskret matematikk og noe som er midt mellom det første mattefaget til sivilingeniør og pensum i R2 på videregående. Jeg skal ikke lyve: dette er veldig mye mer avansert enn praktiske matematikk på videregående. Men for å i det hele tatt komme inn på informatikk må du ha R1 eller S1+S2. Jeg anbefaler å ta R2 også, eller i det minste ha god kontroll på R1. De med 2 eller 3 i R1 stryker vanligvis i matten på universitetet - i det minste her. Sånn ellers kan jeg jo nevne at det er en del obligatorisk prosjektarbeid i studiet her ved NTNU, der man jobber sammen i små grupper. Dette er også ganske vanlig i arbeidslivet, men det finnes selvfølgelig unntak. Lenke til kommentar
andreass1991 Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Mange takk for svar, Henrik C, og Horrobyte. hadde totalt 15 karakterer på arket, 13 fagkarakterer, og 2 eksamenskarakterer, hadde litt redusert timeplan som følge av problemene mine. har 2 spørsmål til. 1 kan noen forklare meg hvordan dette med generell studiekompetanse fungerer, Jeg ser att generell studiekompetanse, kun består av norsk,engelsk, historie, samfunnsfag matte, og naturfag, og att det kun krever 2 i karakter for å få godkjent, er det virkerlig nok for å komme inn på en god del mindre attraktive studier-studiesteder? 2, hvordan foregår en privatist eksamen, i la oss si naturfag, i naturfag hadde jeg bare mindre prøver som avgjorde karakterene mine, i norsk har jeg vist det jeg tenker å forsøke på. er å øke P matte fra 2- 5/6 naturfag fra 2 - 4/5 Norsk fra stryk til minst 3 Norsk muntlig fra 2 til 4/5 Og Muligens forsøke meg på R1 eller R2 matte. Beklager vis jeg virker veldig kunskapsløs angående dette her, og har utrolig mye spørsmål, men jeg vil veldig gjerne komme i gang med noe slik att jeg slipper å ende opp som en 100% taper... Endret 4. juli 2012 av andreass1991 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Ta opp alle fagene igjen som privatist! Kjenner noen som gjør det for å komme inn på medisin. Lenke til kommentar
andreass1991 Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Motiverende att jeg ikke er den eneste, som drastisk må forbedre karakterene da;) Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 1 kan noen forklare meg hvordan dette med generell studiekompetanse fungerer, Jeg ser att generell studiekompetanse, kun består av norsk,engelsk, historie, samfunnsfag matte, og naturfag, og att det kun krever 2 i karakter for å få godkjent, er det virkerlig nok for å komme inn på en god del mindre attraktive studier-studiesteder? For å få generell studiekompetanse, må man fullføre 3-årig videregående skole. Man trenger ikke nødvendigvis bruke tre år på det, man kan bruke lenger (eller mindre) tid - men man må ta fag tilsvarende tre. Noen av fagene kan velges, mens andre er obligatoriske. Karakteren 2 er ståkarakter, og så sant du står i alle fag vil du gå generell studiekompetanse som igen vil kvalifisere til de fleste studier. Dersom det er flere plasser enn søkere til et studie, så får alle kvalifiserte søkere tilbud om plass. Merk at enkelte studier har krav om spesielle fag, og/eller minimumskarakterer. Informatikk har krav om R1 eller S1+S2. Sivilingeniør har krav om R1, R2 og Fysikk 1, samt minimum 4 i R2. Lærer krever minimum 3 i norsk og matte, med unntak av realfagslektor som har mer krevende mattekrav enn praktisk matte, og dermed har fritak for karakterkravet i matte. Lenke til kommentar
andreass1991 Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) 1 kan noen forklare meg hvordan dette med generell studiekompetanse fungerer, Jeg ser att generell studiekompetanse, kun består av norsk,engelsk, historie, samfunnsfag matte, og naturfag, og att det kun krever 2 i karakter for å få godkjent, er det virkerlig nok for å komme inn på en god del mindre attraktive studier-studiesteder? For å få generell studiekompetanse, må man fullføre 3-årig videregående skole. Man trenger ikke nødvendigvis bruke tre år på det, man kan bruke lenger (eller mindre) tid - men man må ta fag tilsvarende tre. Noen av fagene kan velges, mens andre er obligatoriske. Karakteren 2 er ståkarakter, og så sant du står i alle fag vil du gå generell studiekompetanse som igen vil kvalifisere til de fleste studier. Dersom det er flere plasser enn søkere til et studie, så får alle kvalifiserte søkere tilbud om plass. Merk at enkelte studier har krav om spesielle fag, og/eller minimumskarakterer. Informatikk har krav om R1 eller S1+S2. Sivilingeniør har krav om R1, R2 og Fysikk 1, samt minimum 4 i R2. Lærer krever minimum 3 i norsk og matte, med unntak av realfagslektor som har mer krevende mattekrav enn praktisk matte, og dermed har fritak for karakterkravet i matte. Takker for svar, blir vel til att jeg står i norsk, for så å finne ett upopulært studie, på ett uatraktivt sted, som jeg ellers aldri ville greid å komme inn på. Endret 4. juli 2012 av andreass1991 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå