-trygve Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Innimellom er det nødvendig å legge til et skuddsekund for å sikre at klokken fremdeles er 12 når solen står på sitt høyeste. Et slikt skuddsekund vil bli lagt til ved midnatt UTC, eller med andre ord klokken to i natt. Vi vil derfor telle 01:59:59, 01:59:60, 02:00:00. Om ikke dette var artig nok, så kan jeg også fortelle at LHC vil tømmes før skuddsekundet legges til for at det ikke skal bli rot med tidsstempelet på dataene som samles. Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Er 01:59:60 offisielt godkjent skrivemåte for et skuddsekund? Mange hissige matematikere må jo finne det ekstremt irriterende. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Hvis jeg stirrer intenst på mobilskjermen min på den tiden av døgnet, vil jeg da se tallet 60 vises på skjermen? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 Neppe, men hvis du har vært ekstra heldig med den som programmerte operativsystemet kan det hende... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Så, hvordan vil det se ut, da? Vil telefonen foreta seg noe i det hele tatt, eller vil den bare gå et sekund feil heretter? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Datamaskiner og mobiltelefoner blir som oftest synkronisert med en såkalt tidsserver på internett eller hos mobilleverandøren. Så mobiltelefonen din vil fortsatt gå rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå