trommestad87 Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Hei! Jeg bor i ett kollektiv sammen med to andre personer der vi har en Inteno trådløs ruer. Mitt spørsmål er: Jeg har lyst til og skaffe meg en statisk ip adresse p.g.a jeg må åpne en port. Betyr dette at de to andre som også bruker ruteren må skaffe seg en statisk adresse? Og hvis jeg f.eks er på ferie og skal bruke et annet nettverk, skaper dette problemer p.g.a statisk adresse? Jeg har en Mac OS X Versjon 10.6.8 Finnes det noen enkle guider som viser hvordan man skaffer seg dette? Takk for svar! Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Hei! Jeg bor i ett kollektiv sammen med to andre personer der vi har en Inteno trådløs ruer. Mitt spørsmål er: Jeg har lyst til og skaffe meg en statisk ip adresse p.g.a jeg må åpne en port. Betyr dette at de to andre som også bruker ruteren må skaffe seg en statisk adresse? Og hvis jeg f.eks er på ferie og skal bruke et annet nettverk, skaper dette problemer p.g.a statisk adresse? Jeg har en Mac OS X Versjon 10.6.8 Finnes det noen enkle guider som viser hvordan man skaffer seg dette? Takk for svar! Vanligvis vil "routeren" din få den statiske IP adressen, slik som nå deler alle enhetene i nettverket ditt samme IP gjennom noe som heten NAT. Det gjør at det kan være uendelig mange lokale IP-adresser bak en internett/ekstern IP. Så å få statisk IP adresse vil ikke forandre mye. Men hvis du ønsker en elt for deg selv, er det verre. Så hva trenger du dette til så kan jeg kanskje gi deg en bedre og mer konkret løsning? -frank Lenke til kommentar
trommestad87 Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 Hei! Jeg bor i ett kollektiv sammen med to andre personer der vi har en Inteno trådløs ruer. Mitt spørsmål er: Jeg har lyst til og skaffe meg en statisk ip adresse p.g.a jeg må åpne en port. Betyr dette at de to andre som også bruker ruteren må skaffe seg en statisk adresse? Og hvis jeg f.eks er på ferie og skal bruke et annet nettverk, skaper dette problemer p.g.a statisk adresse? Jeg har en Mac OS X Versjon 10.6.8 Finnes det noen enkle guider som viser hvordan man skaffer seg dette? Takk for svar! Vanligvis vil "routeren" din få den statiske IP adressen, slik som nå deler alle enhetene i nettverket ditt samme IP gjennom noe som heten NAT. Det gjør at det kan være uendelig mange lokale IP-adresser bak en internett/ekstern IP. Så å få statisk IP adresse vil ikke forandre mye. Men hvis du ønsker en elt for deg selv, er det verre. Så hva trenger du dette til så kan jeg kanskje gi deg en bedre og mer konkret løsning? -frank Det er for og åpne en port på Utorrent. Har forstått det slik at hvis man skal få lastet opp til andre så funker ikke det uten statisk adresse. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Hei! Jeg bor i ett kollektiv sammen med to andre personer der vi har en Inteno trådløs ruer. Mitt spørsmål er: Jeg har lyst til og skaffe meg en statisk ip adresse p.g.a jeg må åpne en port. Betyr dette at de to andre som også bruker ruteren må skaffe seg en statisk adresse? Og hvis jeg f.eks er på ferie og skal bruke et annet nettverk, skaper dette problemer p.g.a statisk adresse? Jeg har en Mac OS X Versjon 10.6.8 Finnes det noen enkle guider som viser hvordan man skaffer seg dette? Takk for svar! Vanligvis vil "routeren" din få den statiske IP adressen, slik som nå deler alle enhetene i nettverket ditt samme IP gjennom noe som heten NAT. Det gjør at det kan være uendelig mange lokale IP-adresser bak en internett/ekstern IP. Så å få statisk IP adresse vil ikke forandre mye. Men hvis du ønsker en elt for deg selv, er det verre. Så hva trenger du dette til så kan jeg kanskje gi deg en bedre og mer konkret løsning? -frank Det er for og åpne en port på Utorrent. Har forstått det slik at hvis man skal få lastet opp til andre så funker ikke det uten statisk adresse. A: dette kan du gjøre på routeren ved å sette opp en fast IP på din PC, og deretter ærklære den som DMZ, (De-Militarized Zone), dette åpner alt av porter og bruker ikke firewall på din PC. B: torrenter er designet for å håndtere dynamiske IP adresser, som er hvorfor man har "tracker"-servere C: Husk at det du gjør er ulovlig og med statisk IP gjør du det lettere for advokatene til rettighetshaverene til evt. pirat-stuff du deler. -frank Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Mange routere vil la deg "låse" utvalgte IP-adresser til en MAC-adresse. På den måten vil du få tildelt den samme adressen hver gang, og kan dermed åpne porten for den ene IP-adressen. Dette gjelder kun lokalt, og du vil fortsatt bruke den samme offentlige IP-adressen. En statisk IP mot Internett er ikke nødvendig for torrent. Dette er nyttig om man skal kjøre en server som man forventer å finne på den samme IP-adressen hele tiden. Lenke til kommentar
trommestad87 Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 Mange routere vil la deg "låse" utvalgte IP-adresser til en MAC-adresse. På den måten vil du få tildelt den samme adressen hver gang, og kan dermed åpne porten for den ene IP-adressen. Dette gjelder kun lokalt, og du vil fortsatt bruke den samme offentlige IP-adressen. En statisk IP mot Internett er ikke nødvendig for torrent. Dette er nyttig om man skal kjøre en server som man forventer å finne på den samme IP-adressen hele tiden. Så for å skaffe meg denne adressen går jeg inn på nettverk-innstillinger- trykker TCP/IP -og velger manuell DHCP for å lage min egen adresse? Så må jeg inn i ruteren via weben og fikle med masse innstillinger? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Det gjøres i innstillingene til routeren, typisk gjennom nettsiden. Jeg har absolutt ingen erfaring med Inteno-routere, men i DD-WRT gjøres det slik. Jeg har sett det i mange andre grensesnitt. Lenke til kommentar
trommestad87 Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 Det gjøres i innstillingene til routeren, typisk gjennom nettsiden. Jeg har absolutt ingen erfaring med Inteno-routere, men i DD-WRT gjøres det slik. Jeg har sett det i mange andre grensesnitt. Takk for tips! Og dette gjøres bare på min maskin? Slik at de andre som bor her ikke må endre innstillinger? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Du gjør ingenting på noen av PC-ene. Alt gjøres via routeren. Når noen kobler til nettverket, ser PC-en etter en DHCP-server, finner en og ber om en IP-adresse. DHCP-serveren gir ut en IP-adresse. Slik har du det nå, og den eneste forskjellen vil bli at når din PC kobles til og ber om en adresse, så vil DHCP-serveren se at den maskinen skal ha en bestemt adresse og gi denne i stedet for en tilfeldig en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå