Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den leie tannlegeregningen

WantToLive

Anbefalte innlegg

Etter en del år med spiseforstyrrelse, bulimi og anoreksi, har det dessverre fått stygge konsekvenser for tennene mine, som i utgangspunktet heller aldri var i særlig god stand.

I løpet av de siste to-tre årene har jeg sikkert borret 15 hull, og nå til slutt rotfylt. Er bare 19 år, så har heldigvis fått det meste dekket, men jeg har måttet betalt 25% av regningen det siste året.

Men, det er et stort men:

Selv om tannlegen har gjort så godt henne kunne på å fylle hullene og rotfylt tanna, så tviler jeg på om det i lengden holder særlig lenge. Merker allerede at jeg har fått minst ett nytt hull, og det gjør allerede utrolig vondt i tanna som er rotfylt. Har ikke sovet noe i natt på grunn av smerten fra tanna som ble rotfylt for litt over en måned siden. Regner derfor med at tennene mine må repareres på nytt igjen allerede om kort tid, og da må jeg vel betale alt selv.

Men spørsmålet mitt er, vil jeg kunne få dette dekket, siden jeg er diagnostisert med spiseforstyrrelse, bulimi og anoreksia nervosa? Er det noen som har noen erfaringer om dette?

Bekymrer meg hele tiden over at jeg vil få store økonomiske problemer i fremtiden, på grunn av de elendige tennene mine... Og jeg er bare 19 år, men tennene holder likevel på å råtne bort! Gjør alt jeg kan for å vedlikeholde tenna, så er ikke dét det står på.

Tusen takk for svar.

Endret av WantToLive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du kan søke om å få støtte til en sjekk hos en ekspert, der han kan vurdere det fremtidige livet til tennene dine. Kanskje man finner ut at du like gjerne kan skifte noen av dem til porselen.

Min far fikk tilnærmet gratis overtenner grunnet sykdom, og det har han selvfølgelig spart en god del penger på i senere tid.

Lenke til kommentar

Se her: http://helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/sider/tannlege.aspx

Hvis du ikke har det allerede, bør du skaffe deg en legeerklæring som beskriver dine spiseforstyrrelser og dess konsekvenser. Det bør ikke være noen problemer for behandlende psykiater/psykolog å vite hva de skal skrive.

I neste runde vil jeg ta en prat med NAV for å få informasjon om de kan dekke eventuelle utgifter, se mer her: http://www.nav.no/rettskildene/rundskriv/151585.cms

Det er allikevel ikke til å komme utenom at dette vil gjøre inngrep i din privatøkonomi i fremtiden. Jeg vil derfor også anbefale deg å ta en prat med din bank. Noen lokale banker vil kunne gi deg "snillere" rentenivå på forbrukslån fordi det dreier seg om medisinske utgifter.

Lenke til kommentar

Min mor har fått sine tenne ødelagt av medikamenter og har fått innvilget sine Tannlegeutgifter dekket av NAV.

Svarer ikke konkret på TS sine spørsmål men det er hvertfall mulig å få det dekket under særegne omstendigheter. Og spiseforstyrrelser er ikke noe en person kan kontrollere så anntakligvis er det hjelp å få.

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...