Gå til innhold

Spørsmål angående kjøring med henger - lovlig og ulovlig

Anbefalte innlegg

Hva er straffen for å bli tatt med henger med større tillatt totalvekt enn en lovlig kan kjøre med klasse B? Endrer straffen seg om den faktiske vekten også overstiger lovlig grense?

Hva er straffen for å bli tatt med henger som har høyere tillatt totalvekt enn bilen har lov til å trekke? Forskjell i straff om en har B eller BE? Forskjell i straff etter den faktiske vekten på hengeren?

Kan en med klasse B trekke henger med tillatt totalvekt på 1 300 kg om bilen har lov å trekke 2 200 kg og egenvekten på bilen er 1 900 kg? Dette blir da 3 200 kg. Eller går det etter tillatt totalvekt på bilen? Den tror jeg er såpass høy at det overstiger 3 500 kg.

Er det lov å stroppe lasten med stroppene på utsiden av karmene?

Er det lov å kjøre med kun en kopi av hengerens vognkort, eller må en ha orginalen?

Hva koster det å ta lappen for BE? Hva går kjøretimene og oppkjøringen ut på? Hva er obligatorisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva koster det å ta lappen for BE? Hva går kjøretimene og oppkjøringen ut på? Hva er obligatorisk?

Ingen aning angående straff, men prisen for BE ligger rundt 5000,-. Jeg betalte 5726,- for mitt for to år siden, men kjøreskolen min var litt dyr - tror man kan få det under 5000,-.

Den obligatoriske opplæringen er to kjøretimer og et lastsikringskurs hvor man ser noen videoer og lærer forskjellige sikringsteknikker. Ganske grei skuring og jeg klarte meg med kun det obligatoriske, hvis du har kjørt litt med henger før burde det gå fint.

Oppkjøringen består av at du sjekker om lasten på hengeren er godt nok sikret og forteller om reglene som gjelder. Så tar man en kjapp sjekk av hengeren og forteller om hvordan man hadde gått frem for å sjekke bremsene o.l.. Så kobler man hengeren på og kjører rundt en liten stund. Her er det bare å passe på å bremse tidsnok, bruke motorbrems i lange nedoverbakker og vise at du tenker på at du har med deg et tonn ekstra. Det er også litt rygging, men veldig lett - tror hovedsaken der er at man sender ut sensor for å se. Trenger ikke være ryggemedhenger-guru.

Hvis du har smarttelefon har vegvesenet en applikasjon hvor man tasterin reg.nr. på bil og henger og så får man opp hvilket førerkort man må ha.

EDIT: Finnes på nett også; http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Endret av mhw357
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg har en følelse av at jeg kan det meste angående sikring av last, hengerens funksjoner og hvordan man kjører med henger. Jeg er ingen rygge-med-henger-guru, men jeg er jammen ikke langt unna heller. Så da skulle jeg vel klare meg med kun det obligatoriske.

De andre spørsmålene er stort sett ting som har blitt diskutert på jobben.

Lenke til kommentar

Kan en med klasse B trekke henger med tillatt totalvekt på 1 300 kg om bilen har lov å trekke 2 200 kg og egenvekten på bilen er 1 900 kg? Dette blir da 3 200 kg. Eller går det etter tillatt totalvekt på bilen? Den tror jeg er såpass høy at det overstiger 3 500 kg.

Det er tillatt totalvekt på bilen (+tillatt tot.vekt på hengeren) under 3500kg som gjelder, samt at hengervekt må være under bilens egenvekt. Det er så vidt jeg vet meningen denne vektgrensa skal heves til 4250kg, for å bedre samsvare med situasjonen hvor man fullt lovlig kan henge 750kg henger bak en bil på 3,5 tonn -men jeg vet ikke når denne endringen blir gjennomført.

Er det lov å stroppe lasten med stroppene på utsiden av karmene?

La meg si det sånn; det er uendelig mye bedre enn å ikke stroppe lasten, om det er alternativet, f.eks. om det ikke finnes surrefester innvendig på planet... Man kan kanskje argumentere med at det er i strid med den paragrafen i forskrift om bruk av kjøretøy som sier at "gods kan ikke stikke utenfor kjøretøyets sider uten dispensasjon" -men jeg skulle likt å se den tjenestemannen som tolket den paragrafen så strengt.
Lenke til kommentar

Er fremdeles interessert i informasjon rundt straff for ulovlig kjøring. Vi har mye diskusjoner angående dette på jobben.

Jeg fikk forresten nettopp vite at arbeidsgiver betaler BE for meg. Det har altså endelig betalt seg å nekte å kjøre ulovlig med henger. De som ikke har noe i mot å kjøre ulovlig har heller ikke fått tilbud om hengerlappen.

Lenke til kommentar

Du kan miste straffen og eventuelt fengsel straff hvis det er dårlig sikkert og diverse tror jeg. Har du ikke lappen og får sleng på hengeren og skader noen sier seg selv at du kan få millioner i erstanings krav tilbake ettersom det koster å gjøre noen som må sitte i rullestol i hele sitt liv osv.

Men som igjen mange har flaks, men en dag så kan det gå feil og da er det greit å få alt på papirer at du har kjørt lovlig og diverse.

Hvem vil ansette en som har kjørt ulovlig og mistet lappen? Jeg hadde ikke tror jeg, viser bare mangel på respekt, og diverse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...