Villfaren Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Noen flere enn meg som har fått denne geniale saken ?? Har lagt inn xbmc og kjører 720 helt strøkent.. Prøvde 1080p , men da blei det bare svart bilde og uten tekst.. Noen som har noen ideer ? Lenke til kommentar
fenele Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Hvilket format er det du bruker? h.264 anbefaler jeg å prøve siden h.264 blir hw dekodet. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 29. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2012 hmm, det står dette på infoen så da er det vel h264 ? Video.......: x264 @ 9644 kbps Audio.......: English 5.1 AC3 640kbit/s Må innrømme at eg er veeeeldig grønn på de forskjellige formatene.. Er no fornøyd bare eg fikk driten på Lenke til kommentar
GizmoRonimo Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Hva slags XBMC kjører du? Kanskje Openelec.tv har støtte for Raspberry3,14 nå? Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 3. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2012 hmm, eg lastet bare ned fra denne siden : http://www.raspbmc.com/ RC3 heter det vel tror eg ? Lenke til kommentar
fenele Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Er litt forskjell på x264 og h.264. Du kan evt få testet med en fil som er h.264. Hvis ikke har du sett rundt på forumet til stmlabs? Lenke til kommentar
emosbaek Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Legger ut bilde av min kollega sin Pi som er noe moddet og klokket til 950Mhz og 500MB ram. Før dette kjørte han *.mkv h.264 1080P DTS passthru uten noen problemer. Venter selv på min, Gleder meg Edit: før klokking var XBMC interfaceen var noe laggy, men oppgraderte SDkortet til Class10 og problem solved! Endret 24. juli 2012 av Evenmosbek Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Er litt forskjell på x264 og h.264. Du kan evt få testet med en fil som er h.264. Hvis ikke har du sett rundt på forumet til stmlabs? Hva slags forskjell? x264 er jo bare en implementasjon av H.264-standarden. Dvs, enkoderen lager, eller skal ihvertfall lage, filer/datastrømmer som er standard H.264. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Er litt forskjell på x264 og h.264. Du kan evt få testet med en fil som er h.264. Hvis ikke har du sett rundt på forumet til stmlabs? Hva slags forskjell? x264 er jo bare en implementasjon av H.264-standarden. Dvs, enkoderen lager, eller skal ihvertfall lage, filer/datastrømmer som er standard H.264. x264 er encoder og H.264 er codec så ja den skal klare å lage H.264. Tenkte det var greit å teste med en standard H.264 å se om det ble svart bilde da også. Lenke til kommentar
emosbaek Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Fått overklokket min nå og kjører stabilt på: arm_freq=930 core_freq=500 sdram_freq=450 Hadde arm_freq oppe på 980, men kjørte jeg filmen på repeat loopet den tilbake kun noen minutter isteden for og restarte hele filmen (Big Buck Bunny H.264). Dog, med gpu og sdram_freq på 320 Kjører OpenElec på rpi. Meget enkelt! Endret 7. august 2012 av emosbek Lenke til kommentar
emosbaek Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 fikk case til min rpi i posten i dag Lenke til kommentar
emosbaek Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Noen vet å ta seg betalt.. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36394771 1.000kr for en rpi. Element14.com: https://export.farnell.com/jsp/raspi/purchase.jsp?country=NO Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 men hvordan overklokket dere da? Eg har hatt rc3 og no har eg rc4, eg har lenge sett etter config filen , men fant den ikkje på kortet når deg puttet det i pcen.. Etter rc4 så fant eg config filen, men der stod bare arm freq, eg satt denne til 900 og den startet. Er denne klokket no? Hvordan får eg stillt på de andre da ?? Lenke til kommentar
emosbaek Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) for og overklokke en rpi så er det så enkelt som å åpne config.txt (som ligger på rota til SDkortet), evt. bare lage den om den ikke eksisterer. Inni configfilen legger man inn de endringene man ønsker: arm_freq= gpu_freq= sdram_freq= core_freq= ++ Enten via windows, SSH eller linux. Endret 9. august 2012 av emosbek Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Eg fant jo den config filen etter at eg la inn rc4, men der står det bare en linje og det er arm freq og noe med noe overscan.. Kan eg feks bare kopiere det duhar lagt ut her og erstatte det som står der ? Måten eg gjør det på er at eg har en USB som eg stikker sd kortet inni. Funker det da? Lenke til kommentar
emosbaek Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) I førstningen fungerte ikke min config.txt heller. Det hele startet med at jeg ikke hadde noen configfil så måtte lage den selv. Da jeg benytter Windows resulterte det i at rpi/openelec oppfattet filen som "Config.txt.txt". Slettet denne og gjorde alt via PuTTY/SSH, da ble alt notert på en linje, men dette endret jeg i ettertid da jeg nå endrer configfilen i Windows- mer oversiktlig. //Ny "personlig beste", som virker stabil arm_freq=950 core_freq=500 sdram_freq=450 arm_freq=950core_freq=500sdram_freq=450 Min rpi er modifisert med kjøleelement som du sikkert ser. Kjørte film på den i hele dag (kjører fremdeles) på 1080p, og den blir for varm til å ta på. Så start forsiktig, f.eks 800arm og jobb deg oppover. Jeg benytter en strømforsyning som lever 5 volt på 1.8 amper. Mener det står i manualen at for rpi modell B (med ethernet) er det anbefalt fra 0.7 til 1,2 amper. F.eks iPad lader leverer 5 volt på 2.1 amper. De fleste mobiltelefon ladere gir kun 0.5 amper. iPod lader gir 1 amper. Du kan lese mye om rpi overklokking her: http://elinux.org/RP...locking_options Forum hvor folk poster sine stabile og ikke så fult stabile resultater: http://www.raspberry...php?f=29&t=6201 OBS!! Benytter du over_voltage bryter du garantien. Det vil da automatisk innprentes en kode på kortet som du ikke kan ta bort, dette vil da fungere som bevis på at du har endret voltstyrken om du skulle levere den inn til service/reklamasjon. Endret 9. august 2012 av emosbek Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Takk for svar Emosbek Skal ta å prøve litt forskjellig og kommer tilbake.. Du får nok sikkert noen pm`er iløpet av tiden om du ikkje har så altfor mye imot det.. Lenke til kommentar
culexus Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Hei, nå lang tid etter at denne raspberry pi saken kom ut har jeg endelig fått meg to stk selv Har ikke fått lekt meg for mye med den enda, men har hvertfall fått testet den litt ut med xbmc som ser ut til å fungere meget bra. Spiller alt jeg har slengt på den til nå av 1080p filmer, men jeg måtte bruke Class 10 SD kort i den for å få noe liv i den.. Er det andre her som bruker denne selv og har noe å dele? Tenker mest på hva dere kjører av xbmc og hva som er best, jeg bruker nå en openelec for å kjøre xbmc. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Regner med man kan kjøre Ubuntu på en Pi, men eller kan jeg veldig lite om den. Jeg har egentlig bare 3 bruksområder jeg ønsker: - Nettleser, Chrome eller FireFox. - VLC eller lignende som spiller av alle filmformater, ihvertfall de mest vanlige. - Støtte for Silverlight (TV 2 Sumo bl.a.) og Flash. Tror dette kunne vært en fin måte å sette opp en budsjett HTPC i kjellerstua. er det 100mbit eller 1Gbit lan på denne? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Tips? Tja, det er en tråd i Linux-forumet, her. Og en tråd i elektronikk-forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå