suuhoo Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Hei, kom over denne artikkelen på vg i dag Flyktninger får sponset førerkort Hva synes dere om at innvandrer skal få sponset førerkortet mens vi norske ungdom må slite å streve for det? Selv har jeg hatt førerkortet i en del år, mens synes fortsatt det er meget rasistisk ovenfor våre egne ungdommer å gjøre det slik. 3 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Vi får vel gi dem en bil også da i samme slengen. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Nå tror jeg neppe flyktninger fra lutfattige land har hatt eller vil med en gang ha de samme økonomiske forutsetningene for å ta førerkort som en gjennomsnittlig Norsk ungdom på tampen av å ta lappen. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Alternativ 1: Uff og uff, skal disse flyktningene få alt av staten? Vi må sette en stopper på dette før flyktningene for for mange goder og situasjonen kommer helt ut av kontroll. Alternativ 2: Så bra. Dette vil på lang sikt integrere nye landsmenn og føre til økt økonomisk nytte fra disse på lang sikt. 2 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Det er vel i utgangspunktet en utgift det offentlige ikke trenger. Det er ingen menneskerett å kjøre bil. Det er også urettferdig på et vis i forhold til alle andre som bor på samme stedet. Det må være like vanskelig for disse å komme seg rundt. Det kan selvsagt hende saken er mer nyansert og at vi ikke har fått alle fakta på bordet. 3 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Det er vel i utgangspunktet en utgift det offentlige ikke trenger. Det er ingen menneskerett å kjøre bil. Det er også urettferdig på et vis i forhold til alle andre som bor på samme stedet. Det må være like vanskelig for disse å komme seg rundt. Det kan selvsagt hende saken er mer nyansert og at vi ikke har fått alle fakta på bordet. Eller enkle fakta folk med skylapper helt enkelt overser Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Kunne de ikke like så gjerne ha sørge for at alle som bor i utkantnorge for finansisert førerkortet litt bedre da, spesielt siden vi MÅ ha lappen, mens de sentralboende innvanderne har ikke store behovet, annet enn taxi da. 5 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg har alltid ment at kjøreopplæring bør være et valgfag på videregående, og bare avgiften til oppkjøringen bør være betalt av eleven selv. 8 Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 Helt enig med deg Shruggie, burde vært et eget valgfag på skolen istedenfor fransk, spansk, tysk eller hva vi enn måtte lære på videregående som vi glemmer straks etter vi har sluttet på videregående. Ta f.eks meg, alt jeg kan igjen på tysk er å si hva jeg heter, hvor jeg bor å telle til 10. Hvor viktig er det i forhold til å ta bil lappen? 4 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Helt utrolig at det går an. Er det ikke hjelp nok at de får komme vekk krig og forfølgelse og prøve på et nytt og bedre liv i Norge? Norske arbeidende foreldre blir altså skattet langt opp til ørene for at innvandrere skal få sponset førerkort, mens deres egne barn ikke får en dritt? 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Vi og våre egne barn (og i mitt tilfelle endog barnebarn) får så absolutt "en dritt", og man må være født og oppvokst i velstands-Norge for ikke å oppfatte det. Dette er en strålende idé synes jeg. Pengene tas - står det eksplisitt i artikkelen - fra integreringstilskuddet, altså penger som staten har øremerket til formål som skal bidra til at flyktninger kommer i arbeid. På landsbygda er åpenbart en bil (og det krever førerkort) nødvendig for å komme seg til dit jobbene faktisk er. Alternativet er å flytte innvandrerne til der jobbene er, det vil si enda fler av dem til Oslo. Jeg ser ikke at det er positivt. Å klage over at norske ungdommer ikke får det samme er litt som å klage over at Røkke og Olav Thon ikke får bostønad. Alle kostnader som betales over statsbudsjettet kommer fra skatteinntektene, og personlig mener jeg definitivt at det er menngsløst at deres foreldre (jeg går ut fra at dere er unge selv, som reagerer på dette) skal betale pengene via en ineffektiv statskasse istedet for direkte til kjøreskolen. Slike tiltak må ha en tydelig nytteverdi, og har de det så er det greit. Da bør ikke norske ungdommer sitte foran sin 10 000 kroners spill-PC og klage over at de er diskriminert. Geir 6 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Selv har jeg hatt førerkortet i en del år, mens synes fortsatt det er meget rasistisk ovenfor våre egne ungdommer å gjøre det slik. Ikke "rasistisk" - men kanskje "diskriminerende"!? Som det er nevt tidligere så hentes pengene fra den potten som følger med hver innvandrer som bosettes i kommunene. Så da er det ingen ekstrautgift å gi dem den kompetansen - og fremdeles er det bedre at de får den muligheten, fremfor at de sitter å tvinner tommeltotter, eller kjører uten "lappen". Det vet jeg kan foregå, og det er den minst heldige "løsningen". Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 På landsbygda er åpenbart en bil (og det krever førerkort) nødvendig for å komme seg til dit jobbene faktisk er. Og norske folk i samme bygd har ikke like stort behov for bil? 4 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) Jo, og derfor har de stort sett bil der, og tar lappen tidlig. Det er med andre ord god integrering å sette flyktninger i stand til å gjøre det samme. Hvis du mener det er diskriminerende (eller endog rasistisk som en annen bruker sa over) å støtte flyktninger økonomisk, så er det en sak for seg. Det er en helt annen og mye større diskusjon. Men når vi først har bestemt at vi skal ta imot flyktninger og ta kostnadene det medfører å integrere dem i samfunnet vårt, så er dette i slike tilfeller en fornuftig bruk av de pengene. Som noen nevnte, kanskje hadde det vært fornuftig om "lappen" var en obligatorisk del av videregående utdanning i Norge. Men bare husk at det hadde fortsatt vært deres foreldre som betalte det, bare via skatteseddelen, og vi vet alle hvor effektivt pengene blir brukt når etterspørselen er lovbestemt. Da blir det tilbyders marked. Edit: Som sagt: Røkke og Thon har åpenbart også behov for et sted å bo, men det betyr ikke at det er meningsfullt å gi dem bostøtte. Geir Endret 30. juni 2012 av tom waits for alice 3 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Ja, det er nok langt mer effektivt å ha private matematikkskoler... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Tja, det er emne for en annen tråd kanskje...? Geir Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) En annen løsning kunne jo vært å gjøre det langt billigere å ta lappen, fremfor å innføre en ny regulering (ta fra A og gi til B), for å bøte på problemene skapt av en annen (statens innblanding i vei og bil). Antar her at ting ville vært billigere dersom bil og vei var helprivatisert. Endret 30. juni 2012 av T.F.T Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Biler er vel gjerne helprivatisert Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Nei, de er tungt beskattet og regulert. Det eneste som er privat med biler er at vi må betale for dem selv... Mimretid: I gamle dager kunne staten endog rekvirere dem til bruk i strid. Min mors bil hadde stående ordre, som en annen repetisjonssoldat. Geir Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Nok et eksempel på nyimperialistene mener mennesker fra andre deler av verden er totalt imbesile som ikke forstår verdien av arbeid. Intet nytt under solen. Om man skulle sponset lappen til innvandrere i det hele tatt kunne det vært gitt et gunstig lån. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå