Gå til innhold

Asus N56VZ eller Asus N56VM

Anbefalte innlegg

Lurte på om det var noen her ute som kunne hjelpe meg litt, med valg av bærbar pc. Jeg har tittet litt nå og hadde sett meg ut en Asus N56VZ, men i dag fant jeg Asus N56VM, så jeg lurte derfor på om noen kunne fortelle meg forskjellen på disse? Utifra det jeg kunne se så var eneste forskjellen skjermkortet, stemmer dette? Og i så fall hvilken vill være det beste kjøpet? Har funnet ut at N56VM er rundt 1500kr billigere.

Asus N56VM:

http://www.asus.no/N...#specifications

Asus N56VZ:

http://www.asus.no/N...#specifications

Tar gjerne imot andre forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skjermkortet på N56VZ er omtrent dobbelt så kraftig som på N56VM, og det kan hende VM modellen har dårligere skjerm uten at jeg kan si det sikkert.

Skal du spille på maskinen er VZ et bedre kjøp, skal du ikke spille (eller nøyer deg med lavere grafikkdetaljer) er det penger å spare på å velge VM modellen.

Også usikker på om VM modellen har belyst tastatur, det har VZ modellen.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Er fortsatt litt usikker, så Asus N56VM på siba til 8500kr, mens jeg ser nå at Asus N56VZ koster 8999kr på MPX. Skal nok ikke spille så vedig mye, i såfall er det snakk om litt FM spilling. Vil det garfikkkortet på N56VZ være verdt de 500kr?

Jeg trenger pcen før skolestart, så lønner det seg da å vente litt eller vil man ikke spare noe på det?

Lenke til kommentar

så vidt jeg kan se har også VM modellene som er i salg bare dual core CPU. Så for 500,- mer får du dobling av CPU kraft og grafikkraft, vel verdt det.

Kommer nok flere modeller mot skolestart, men nok heller i den svakere/rimeligere delen av markedet.

Lenke til kommentar

Lurte også på om noen vet noe om HP Envy Ultrabook 6-1090? Har hatt en HP Pavilion før og var ganske fornøyd med den, det eneste jeg har å utsett på den er at batteriet tilslutt gikk, og at den ble veldig varm. Noen som vet noe om HP Envy 6-1090 har de samme problemene, og hvordan vil den være i forhold til Asus N56VZ? Ser at den er en del billigere og ligger rundt 8000kr på expert.

Hvis ikke vill jeg nok gå for N56VZ.

Lenke til kommentar

Har hatt N56VZ et par dager, og det er absolutt en maskin jeg vil anbefale! Det beste etter min mening er kompromisset mellom pent design og god byggekvalitet, og kraftig hardware. For rundt 9000kr får du her mye maskin for pengene.

Jeg ville valgt Asus foran HP, men en ultrabook konkurrerer jo i et litt annet segment enn N56. Står valget mellom VZ og VM, ville jeg helt klart gått for VZ-utgaven. Da har du en maskin som ikke blir utdatert like fort :)

Lenke til kommentar

Hentet min N56VZ på posten i dag. Har brukt kvelden på å skru ut SSD'en fra forrige laptopen, dytte så denne inn i asusen og installere en fresh install av w7 samt nødvendige drivere.

Må si jeg koser meg nå:)

Kjør full pakke med VZ'en du, så blir du garantert fornøyd.

Skjermen er meget god, lyden er flott og maskina virker godt bygd og responderer kjapt (testet før jeg satte i SSD'en - da ble den bare enda bedre:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kva erfaringar har du gjort deg så langt Fender77? Og eventuelt andre?

Tastatur, skjerm, støy, varme, batterilevetid, byggekvalitet, WiFi-signal.

Tastaturet er deilig å skrive på - lite svikt, passe avstand mellom tastene og god respons. Herlig spør du meg, og skjermen likeså. Den er lyssterk, har god kontrast og er takket være høy oppløsning veldig skarp. Beste skjermen jeg har hatt på en bærbar.

Støyer vil jeg knapt si at den gjør i det hele tatt, og den er til og med rolig under spilling om man lar være å dekke til luftinntaket. Her kan den dog bli ganske varm, ca. 70/80C på enkelte komponenter på det meste, noe som også kan merkes på venstresiden av tastaturområdet. Under "vanlig" bruk som surfing og dokumentbehandling forblir den dog helt kjølig.

Byggekvaliteten er jeg veldig fornøyd med. At store deler av maskinen er aluminiumsbelagt gjør at den kjennes dyr og eksklusiv, men også veldig solid. Skjermen er godt festet til resten av maskinen, og i motsetning til den to år gamle VAIOen min er den stiv og føles hverken løs eller slarkete. Det er som sagt også lite eller ingen svikt i tastaturområdet, dette bidrar på kvalitetsfølelsen.

Batterilevetiden er kanskje det største minuset med maskinen, på høy ytelse klarer den sjeldent mer enn et par timer, mens den på lav ytelse klarer opp mot fire. Med andre ord ikke veldig imponerende, men heller ingen katastrofe. En annen svakhet er harddisken, (modellen med 5400 rpm) som ofte føles ganske treg, men denne planlegger jeg å bytte ut med en SSD uansett.

WiFi-signalet har alltid vært tilstrekkelig for min del, men det er vel ikke det beste kortet som sitter i denne maskinen. Har også opplevd at maskinen detter ut av nettverket når jeg bruker noen av Asus sine medfølgende powerplans, men jeg antar at dette er en software relatert bug.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Jeg har lenge sett etter en maskin som kunne levere et kompromiss mellom god ytelse i spill på den ene siden, og design og byggekvalitet på den andre, og i så måte opplever jeg denne som ganske perfekt. Estetikk er viktig for meg, så det var avgjørende med en pen maskin, og det er absolutt N56. Penere i virkeligheten enn på bilder.

Avslutningsvis er jeg også en av få (virker det som) som liker touchpaden. Den er deilig stor og veldig responssiv, lik de man finner på Apple sine maskiner. Krever dog noe tilvenning :)

Endret av LucarioX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er akkurat like fornøyd som LucarioX. Wifi har jeg ikke opplevd som dårlig, men så har jeg ikke hatt den på noe særlig lengre avstand fra routeren enn noen få meter.

Jeg har forøvrig satt i en Samsung 830 SSD som svir gummi;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Noen som vet om jeg kan få kjøpt denne i butikk? Eller må den bestilles fra nettet? Bor i Stavanger.

Endret av Slettet-PJ426FqLv6
Lenke til kommentar

Vil det garfikkkortet på N56VZ være verdt de 500kr?

Siden kjølingen på maskinen er.. førsteklasses - ja. Veldig verdt det. Beste 500 kronene du vil bruke på en stund, helt garantert.

Jeg trenger pcen før skolestart, så lønner det seg da å vente litt eller vil man ikke spare noe på det?

Tror kanskje ikke det, siden prisen egentlig er lav allerede, sammenliknet med andre laptoper med dårligere hardvare. Slik at det ikke nødvendigvis vil gi mening å sette ned prisen for å selge kjappere. "Hva er galt med denne, da?"-syndromet.

Men du kan se an om du kanskje vil prøve 14 tommer versjonen istedenfor. Semi-eksklusiv lansering i Norge, om jeg forstod rett :p

Lenke til kommentar

Det eneste problemet jeg har så langt er at Asus har satt minne-timing manuelt i biosen. Og nekter å svare på henvendelser, osv.

Så hvis du kjøper 1866Mhz ram, så blir den fremdeles satt til ~800, med samme rare timing som før. Og hvis du kjøper 1.35v ram, så vil den mest sannsynligvis ikke boote.

..så hvis noen andre har fritidsproblemer - skriv gjerne et langt brev til Asus(og komplett, eller mpx, etc.) om hvordan du så gjerne hadde tenkt å kjøpe de dyreste RAM-brikkene butikken har, men at Asus ikke "støtter" brikkene.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig Lenovo y580. Den kommer med et gtx 660m. Og diverse spill-pcer, alienware, msi, osv. med fermi-kort. 670, 675m, 550m, osv.

Alle samme "sies" å ha bedre ytelse, av følgende grunner: y580 fordi den har et 660m. Som kommer med gddr5 ram, i stedet for ddr3 på 650m-varianten på en n56. 256-bit ram antas å være kjappere, og dessuten har den et høyere tall, selvsagt. Men ytelsesforskjellen i praksis er veldig liten, og ytelsesforskjellen kommer kun av at kortet kommer overklokket fra fabrikken.. (Sjekk www.3dmark.com/search , sett inn 650m, 660m, og finn forskjellige modeller).

At ytelsen er så lik kommer av at 640 LE, 640m, 650m og 660m kjører på samme gk107-chippen, Er dokumentert at 640LE kortet på Sony vaio lett kan overklokkes til gtx660m nivå og få samme ytelsen, for eksempel. Blir varmt i en vaio, selvsagt, men det går. Samtidig er et 660m en god del varmere på den klokkehastigheten, noe du merker veldig raskt på serie-7 laptopen til samsung, for eksempel..

Alienware med fermi-kortene scorer også noe høyere, og ligger på ca. samme prisnivå.

Men: de blir varme, og de trenger mye (og bråkete) kjøling. De trekker også mer strøm. Derfor er laptop-versjonene av kepler-kortene til nvidia (640m-660m + 680m) interessante for en mindre gaming laptop.

Målet kunne for eksempel være å ha "akseptabel" ytelse i et lite chassis, som kan kjøles lett, og som kan kjøre med full ytelse på batteri...?

Så det vi ser etter er den beste ytelsen, med minst skrik og jammer. Både kepler-kortene til en viss grad, og apu-ene til amd går inn i den design-filosofien. Men problemet er at kjølestrategien på bærbare maskiner har vært den samme, og chassis blir laget på samme måten. Slik at den eneste forskjellen på en dv6 fra dell med kjølige eller varme komponenter er hvor lang tid det tar før tastaturet blir 50 grader varmt..

Det er problemet med y580 og msi-ene som kommer med 650 og 660-kort - de er ikke dimensjonert for å spille på, men for burst-ytelse/kontorbruk.

Samtidig er gaming-laptoper laget med føner på siden(e), som går på fullt hele tiden, og er satt opp med en strømforsyning som kan drive en desktop.

Uansett. Så selv om et 650 og 660m er fremdeles ganske varme kort - de kan ikke gå på passiv kjøling - er det mulig å trappe ned mengden kjøling, og å droppe varmeledning inn i boksen, tastaturbunnen, osv, siden det er under et visst nivå varme. Og det er det Asus har gjort her, laget en miniatyrversjon av kjølingen på ROG laptopene, med varmekanaler/isolering mot chassis og bunn, tastatur, osv, for å trekke varmen ut av laptopen.

Derfor er n56vz så vellykket. At den lett kjøler et i7/650m oppsett, med en stille magnetisk løftet vifte, uten å varme opp kassa og tastaturet. Med andre ord - akseptabel/høy nok ytelse (1280x720/high/30fps i Witcher 2, 1920x1080/high/30fps i Skyrim, Diablo 3, osv), med god kjøling med god margin oppover.

Har overklokket grafikk-kortet en god del nå, og verste burn-in tilfellene går temperaturen på gpu opp til 78-80 grader, prosessoren ligger rundt 85 grader på det varmeste. Da er fremdeles ikke maskinen varm ellers..

Her er et motsatt eksempel - på batteri etter en 3dmark11 test. Toppen på grafen er på den siste delen av testen. Som du ser på grafen så er kjølingen helt latterlig effektiv.

Er ikke helt sikker på hvorfor testere generellt overser akkurat dette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...