Dux ducis Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Av en eller annen merkelig grunn har ganske mange mennesker vist stor interesse for rovdyr (spesielt ulv). Etter hva jeg kan se brukes det enorme mengder med tid både foran dataen og ute i skogen. Hvorfor velger man å engasjere seg i rovdyrdebatten? Finnes det virkelig ikke viktigere ting å diskutere? Jeg tror det har noe å gjøre med ulvens mystikk og hollywood appeal. Begge sider i rovdyrdebatten består av illsinte lemmen som er enda dårligere enn de fleste her inne til å føre en diskusjon, og de evner ikke å drifte nettsider eller fora med god nok kvalitet til å diskutere og belyse saken. Derfor sitter de fleste av dem å krangler i kommentarfelt på facebook. Svenske Protect the predators driver blant annet med uthenging av enkeltindivider på nettsiden sin: http://www.p-t-p.org/?page_id=23 (med navn, adresse og telefonnummer). Finnes det noen her inne som mener sånt er akseptabelt? Hvorfor er rovdyr så spennende? Hva syns dere om midlene som brukes? 2 Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Spennende.. :| Engasjementet skyldes vel at en hel del mennesker vil utrydde de fleste Norske rovdyr. Dette er det (merkelig nok) en del andre som er uenig i. De velger da å engasjere seg. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 29. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2012 Spennende.. :| Engasjementet skyldes vel at en hel del mennesker vil utrydde de fleste Norske rovdyr. Dette er det (merkelig nok) en del andre som er uenig i. De velger da å engasjere seg. Jeg mener de er noen parasitter som påfører staten enorme kostnader over en irrelevant ting (om NORGE har ulv eller ikke). Dessuten så driver jo begge sider med kriminelle handlinger. Det samme kan vi si om andre miljøaktivister også. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Kan jeg da tolke det dit hen at de fleste som er engasjert i en sak som ikke genererer avkastning er parasitter? Hvorvidt saken disse menneskene sloss for er relevant eller ikke, er nok ikke opp til deg. Du er selvsagt berettiget til å ha egne meninger, men det er også disse menneskene. Som et eksempel sier jeg at det er meg rivende likegyldig om enkelte skoler jukser med sitt eget karaktersnitt. Betyr det at saken da i seg selv er irrelevant? Uansett om man ønsker sau eller ulv så er dette mennesker som velger å sloss for verdier de mener er viktige, og det bør respekteres. Selv om de ikke evner å drifte en nettside. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Det er fordi det er mye færre rovdyr enn andre dyr, I norge har vi 150 000 elg, men bare noen få ulver, hadde vi hatt 150 000 ulv i norge, hadde ikke dyre vernerne vært så hissige. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) Cerwell: Nei, det kan du ikke, men det får være grenser for sløsing av fellesskapets ressurser. Begge parter i rovdyrsaken driver med kriminalitet og overbelastning av byråkratiet. For eksempel driver de med uthenging av hverandre på internett (delvis personforfølgelse), de legger ut åte med gift som ulven skal spise, de driver tjuvjakt, de saboterer hverandres biler, de sperrer skogsveier og lignende. Jeg regner med at du forstår hvordan dette kan bidra til skadevirkninger, f.eks ved at politiet gjerne skulle sluppet å bry seg med disse fjompenissene og heller jobbet med skikkelige saker. Samtidig så er disse menneskene en unødvendig belastning for offentlige saksbehandlere. For eksempel oppfordret rovdyrforkjempere at hver gang en fellingstillatelse gis på et rovdyr, så skal de oversvømme myndighetene med klagebrev - dette sløser tid hos saksbehandlere. I tillegg må Statens Naturoppsyn bedrive fysisk og digital overvåkning av rovdyrstammen i mye større grad ettersom parasittene ikke kan holde seg i skinnet. Og dette ER en liten fillesak i det store bildet. Vi har absolutt ikke noe reellt behov for ulv her til lands, for storvilt kan vi jakte selv. Elgkarbonader er faktisk godt. For 3-4 år siden hørte jeg at folk betalte 35 000 kr i uken i elgjakten for å få lov til å jakte elg i en lokal almening, og dette var ikke det eneste jaktlaget. Jeg tror ikke vi skal ha noe problem med å regulere elgbestanden. Og DET DESIDERT VERSTE AV ALT er at jeg sitter med det bestemte inntrykket av at disse menneskene lever på NAV - DINE OG MINE SKATTEPENGER - mens de lager faenskap. Jeg har litt kjennskap til slike miljøer takket være familie og min geografiske plassering. Endret 30. juni 2012 av Dux ducis Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Og dette ER en liten fillesak i det store bildet. Vi har absolutt ikke noe reellt behov for ulv her til lands, for storvilt kan vi jakte selv. Vi har vel ikke noe behov for noe ville pattedyr i det hele tatt. Alt det vi trenger til mat kan jo avles opp inne i båser tett i tett for maksimal effektivitet. Så da regner jeg med at ditt forslag er å bare avlive hele Norges ville pattedyr bestand slik at vi slipper å krasje i elgen, ol. eller? Rovdyr er som sagt interessant fordi f.eks ulven er utrydningstruet i Norge. Dette burde vel være ganske åpenbart? 2 Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 (endret) hørt at det er rundt 30-50 ulver utenfor fangenskap i norge. Og finnes sikkert nok sauer i norge til at vi ikke sulter. så skjønner ikke poenget med å drepe ulven. Edit: http://www.forskning.no/artikler/2004/september/1096547375.81/ Står at det er ca 2 millioner sauer som blir sleppet ut på beita og 40.000 dør av rovdyr. Er ikke så gærnt det! Og her: http://www.nationen.no/2011/10/26/landbruk/sau/ulv/rovdyrtap/beite/7010286/ Drepte ulven i 2007, 525 sauer. Endret 2. juli 2012 av R3pulsive Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Rovdyrdebatten er gjesp... Venstres politikk er mer en god nok for meg. De tar utgangspunkt i forskning og vitenskap på dette temaet... Ikke bare synsing, tant og fjas... Lite utdrag: Ulv tar lite sau Ulv og de store rovdyrene er et tema som engasjerer, men dessverre er det mange påstander i debatten som mangler faglig forankring. For Venstre er det helt avgjørende at vi legger forskning og fagkunnskap som grunnlag for rovdyrpolitikken i Norge. Et av forskningens hovedpoeng, som ikke så ofte er fremme i debatten, er at sau som blir drept av ulv i Norge i liten grad er et resultat av de nasjonale bestandsmålene. Skadene blir stort sett forårsaket av innvandrede ulv fra østlige områder i Sverige, og en mer bærekraftig ulvestamme i Norge ville, paradoksalt nok, gjort det langt lettere å kunne tatt ut disse enkeltdyrene som gjør stor skade. Kilde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå