Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God dag alle sammen.

 

Nå er det en kjent sak at "den norske" sjømannen er på veg ut.

Vi er blitt for dyre. Blårussen som har tatt over driften av mange tradisjonsrike Norske rederier skal ha mer, å betale mindre.

 

De skjønner seg heller ikke på drift av skip. Reservedeler er dyre, hvorfor kjøpe dette når dere ikke trenger det ?

 

Jo, grunnen til dette er at vi kommer til å trenge det. Og når vi en gang trenger det og ikke har det, da er det off chart!!

Smækk* blårussen! Der tapte dere nettop en jobb med dagrate på 150 000 NOK siden jeg ikke fikk reservedelene mine bitches!!! Og dermed må vi gå til land.

 

I skrivende stund, kan flere norske sjøfolk vente seg varsel om utflagging og dermed sparken. Billige Philipinere skal inn, og vi skal ut.

 

Som mange andre yrkesgrupper har vi i de siste årene blitt utsatt for en grov sosial dumping. Personen ansettet ikke lenger grunnet kunnskap og kompetanse. De ansettes fordi de er billigere i drift en andre.

 

På min månedslønn kan min arbeidsgiver betale 3 -5 philipinere, som kan vente seg slaveturnuser. Gjærne 4 måneder på og en måned hjemme, før de må ut igjen.

 

Spørmålet er om dette er riktig? Hvorfor skal ikke en Philipiner få samme betalt som det jeg gjør? Hvorfor skal ikke en Philipiner ha betalt 50 - 60 k mnd?

 

Og er det riktig andre veien? At jeg skal miste jobben min, pågrunn av at en Philipiner som er billigere i drift en meg skal ha den?

 

Jeg mener dette ikke er riktig! Mennesker skal bli ansatt grunnet kunnskap og kompetanse! Om der kommer en Philipiner som har mer kunnskap og kompetanse en meg, da skal han såklart få jobben min. Men ikke på grunn av at han er billigere en meg!

 

Nå skal det sies at jeg har jobbet med VELDIG mange flinke Philipinere, og jeg har ingen ting imot dem.

 

Det jeg har noe imot er at den norske stat kan godta dette! At mennesker mister jobben sin på grunn av at arbeidsgiveren deres skal spare noen millioner ekstra i lønnsutgifter.

 

Nå skal det nevnes at arbeidsgiveren min gikk 2 milliarder NOK i overskudd i fjor. Og jeg mister ikke jobben min.

 

Men mange av kollegaene mine har allerede måttet gå.

 

Jeg synes det er trist at Norge, som har vert en verdensledende nasjon innenfor sjøfart og offshore + teknologi innenfor disse feltene, nå skal gå over til å bli en slags "ledelses" nasjon, og dermed kaste de gamle tradisjonene på døra...

 

Jeg blir trist av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med deg.

 

Men har ikke hørt noe snakke om dette i media? Skjer dette med mange?

 

Først og frems vil jeg poengtere at dette gjelder utenlandsflåten.

Norskregistrerte skip som seiler i utlandet. Tidligst i påsken skjedde også dette med Seismicerene der jeg jobber, en flåte på over 10 seismic skip som blir flagget ut.

 

Det er snakk om over 100 sjøfolk bare på de båtene.

Lenke til kommentar

Enig med deg.

 

Men har ikke hørt noe snakke om dette i media? Skjer dette med mange?

 

Først og frems vil jeg poengtere at dette gjelder utenlandsflåten.

Norskregistrerte skip som seiler i utlandet. Tidligst i påsken skjedde også dette med Seismicerene der jeg jobber, en flåte på over 10 seismic skip som blir flagget ut.

 

Det er snakk om over 100 sjøfolk bare på de båtene.

 

Jeg har tenkt å studere i en retning av maritim utdanning, sier du at det ikke vil lønne seg?

Lenke til kommentar

Enig med deg.

 

Men har ikke hørt noe snakke om dette i media? Skjer dette med mange?

 

Først og frems vil jeg poengtere at dette gjelder utenlandsflåten.

Norskregistrerte skip som seiler i utlandet. Tidligst i påsken skjedde også dette med Seismicerene der jeg jobber, en flåte på over 10 seismic skip som blir flagget ut.

 

Det er snakk om over 100 sjøfolk bare på de båtene.

 

Jeg har tenkt å studere i en retning av maritim utdanning, sier du at det ikke vil lønne seg?

 

Det sier jeg absolutt ikke! Jeg er selv fersk i faget, og var egentlig fullt klar over hvilken vei det er på veg til å gå. Foreløbig er det kun litt vanskeligere å komme seg i utenriksfart.. Men det er slettes ikke umulig! :)

 

Jeg bare poengterer alike vel at det går sakte i feil retning.

Lenke til kommentar

Enig med deg.

 

Men har ikke hørt noe snakke om dette i media? Skjer dette med mange?

 

Først og frems vil jeg poengtere at dette gjelder utenlandsflåten.

Norskregistrerte skip som seiler i utlandet. Tidligst i påsken skjedde også dette med Seismicerene der jeg jobber, en flåte på over 10 seismic skip som blir flagget ut.

 

Det er snakk om over 100 sjøfolk bare på de båtene.

 

Jeg har tenkt å studere i en retning av maritim utdanning, sier du at det ikke vil lønne seg?

 

Det sier jeg absolutt ikke! Jeg er selv fersk i faget, og var egentlig fullt klar over hvilken vei det er på veg til å gå. Foreløbig er det kun litt vanskeligere å komme seg i utenriksfart.. Men det er slettes ikke umulig! :)

 

Jeg bare poengterer alike vel at det går sakte i feil retning.

 

Ok, da skjønner jeg. Takk for oppklaring!

 

Men er noe vi kan gjøre for å endre utviklingen? Hva skjer med de som mister jobben? Selskapene kan jo ikke bytte ut ALLE norske sjøfolk, med filippinske?

 

Og tenker du på matroser, styrmenn eller maskinister? Eller generelt norske mannskap?

Endret av phenethylamine
Lenke til kommentar

Alle norske sjøfolk blir ikke byttet ut nei. Foreløbig er det matroser og 2. maskinister samt 2. styrmenn som blir bytta ut.

 

Jeg vil såklart ikke fraråde deg å satse på sjøen, det er en fantastisk yrkeskariære. :)

 

Håper virkelig denne utviklingen snur.

 

Det syns jeg også :) Men hvis det er vanskelig å få seg jobb og lett å miste den, vet jeg liksom ikke om det er trygt å satse på et yrke som kan bli så ustabilt? :(

Lenke til kommentar

Alle norske sjøfolk blir ikke byttet ut nei. Foreløbig er det matroser og 2. maskinister samt 2. styrmenn som blir bytta ut.

 

Jeg vil såklart ikke fraråde deg å satse på sjøen, det er en fantastisk yrkeskariære. :)

 

Håper virkelig denne utviklingen snur.

 

Det syns jeg også :) Men hvis det er vanskelig å få seg jobb og lett å miste den, vet jeg liksom ikke om det er trygt å satse på et yrke som kan bli så ustabilt? :(

 

I norske rederier som seiler foreksempel i Nordsjøen, så er det ennå helt trygt. Norske skip i norsk farvann kan ikke bytte flagg helt uten videre. Det er fremdeles plenty av jobber. Man finner nok ikke så mange andre jobber heller nå til dags, som er "tryggere" ;)

Lenke til kommentar

Selvsagt trist fordi det gjelder, men man kan ikke holde arbeidsplasser i livet bare fordi vi har en stolt fortid. Gamle arbeidsplasser må dø for at vi skal kunne skape nye og det er slik man blir et rikt land. Ved at vi utfører jobber i Norge til høy lønn og kjøper inn varer fra land med lav lønn.

Lenke til kommentar

Alle norske sjøfolk blir ikke byttet ut nei. Foreløbig er det matroser og 2. maskinister samt 2. styrmenn som blir bytta ut.

 

Jeg vil såklart ikke fraråde deg å satse på sjøen, det er en fantastisk yrkeskariære. :)

 

Håper virkelig denne utviklingen snur.

 

Det syns jeg også :) Men hvis det er vanskelig å få seg jobb og lett å miste den, vet jeg liksom ikke om det er trygt å satse på et yrke som kan bli så ustabilt? :(

 

I norske rederier som seiler foreksempel i Nordsjøen, så er det ennå helt trygt. Norske skip i norsk farvann kan ikke bytte flagg helt uten videre. Det er fremdeles plenty av jobber. Man finner nok ikke så mange andre jobber heller nå til dags, som er "tryggere" ;)

 

Helt feil. Mange rederier i nordsjøen som også flagger ut. I selskapet jeg jobbet i fikk alle beskjed 1-2 mnd i forveien om at halvparten av mannskapet skulle skiftes ut med filippinere, kun offiserene fikk bli igjen.

 

Ca 2.5 år etter dette, altså nå ganske nylig, ga dem beskjed om at de ikke lenger ansetter nordmenn. Det tok ca 6 mnd etter dette, så begynte veldig mange å slutte. Når det først kommer 1-2 polakker ombord i maskindepartementet, er det plutselig nesten ingen nordmenn igjen der nede, så slutter de også. På skipet jeg jobbet på siste året var jeg en av dem som hadde vært der lengst når jeg sluttet..

 

På bro, altså styrmenn og kaptein, de er vertfall for en stund til sikret, pga. Statoil sine krav at all kommunikasjon skal gå på norsk. Men så får vi se hvor lenge dette er regelen da..

 

Teekay shipping har gått ifra 100% norsk/skandinavisk til sikkert max 25% når dette året er omme. Knutsen flagget også ut for lenge siden, samme leksa der, kun nordmenn på bro. Begge disse selskapene driver med bøyelastere, så Teekay flagget ut fordi "de kunne ikke konkurere" med Knutsen når de hadde flagget ut.. Samme vil skje med PSV og alle andre skip i nordjsøen.

 

Visst ikke politikerene ser verdien med å ha nordmenn ansett der, og å ta vare på den kompetansen vi har innen det maritime feltet. Brasil og Australia har regler der XX% av mannskapet SKAL være fra Brasil/Australia. Hvorfor får ikke Norge til det samme?

Lenke til kommentar

Alle norske sjøfolk blir ikke byttet ut nei. Foreløbig er det matroser og 2. maskinister samt 2. styrmenn som blir bytta ut.

 

Jeg vil såklart ikke fraråde deg å satse på sjøen, det er en fantastisk yrkeskariære. :)

 

Håper virkelig denne utviklingen snur.

 

Det syns jeg også :) Men hvis det er vanskelig å få seg jobb og lett å miste den, vet jeg liksom ikke om det er trygt å satse på et yrke som kan bli så ustabilt? :(

 

I norske rederier som seiler foreksempel i Nordsjøen, så er det ennå helt trygt. Norske skip i norsk farvann kan ikke bytte flagg helt uten videre. Det er fremdeles plenty av jobber. Man finner nok ikke så mange andre jobber heller nå til dags, som er "tryggere" ;)

 

Helt feil. Mange rederier i nordsjøen som også flagger ut. I selskapet jeg jobbet i fikk alle beskjed 1-2 mnd i forveien om at halvparten av mannskapet skulle skiftes ut med filippinere, kun offiserene fikk bli igjen.

 

Ca 2.5 år etter dette, altså nå ganske nylig, ga dem beskjed om at de ikke lenger ansetter nordmenn. Det tok ca 6 mnd etter dette, så begynte veldig mange å slutte. Når det først kommer 1-2 polakker ombord i maskindepartementet, er det plutselig nesten ingen nordmenn igjen der nede, så slutter de også. På skipet jeg jobbet på siste året var jeg en av dem som hadde vært der lengst når jeg sluttet..

 

På bro, altså styrmenn og kaptein, de er vertfall for en stund til sikret, pga. Statoil sine krav at all kommunikasjon skal gå på norsk. Men så får vi se hvor lenge dette er regelen da..

 

Teekay shipping har gått ifra 100% norsk/skandinavisk til sikkert max 25% når dette året er omme. Knutsen flagget også ut for lenge siden, samme leksa der, kun nordmenn på bro. Begge disse selskapene driver med bøyelastere, så Teekay flagget ut fordi "de kunne ikke konkurere" med Knutsen når de hadde flagget ut.. Samme vil skje med PSV og alle andre skip i nordjsøen.

 

Visst ikke politikerene ser verdien med å ha nordmenn ansett der, og å ta vare på den kompetansen vi har innen det maritime feltet. Brasil og Australia har regler der XX% av mannskapet SKAL være fra Brasil/Australia. Hvorfor får ikke Norge til det samme?

 

Jeg er helt enig med deg. Det er tullete at ikke Norge har samme reglene som brasil/autralia osv.

 

95% av manskapet i nordsjøen burde ha vert norsk. Problemet er vel det at norske politikere har blitt så utenlandsvennlig at de ser det som en nødvendighet at og Philipinere skal få jobb i norge fordi de er billigere enn oss. Dette mener jeg er HELT feil, og ikke i henhold til noe som helst.

 

Jeg blir forbannet av dette merker jeg. De sparer på det dem tre til 5 første åra. Men nå er det ingen hemmelighet at Philipinere, brasiljanere OSV. har et litt lettere syn på vedlikehold en det vi har. Dermed henger diverse saker og ting i lufta å dingler etter noen år, å det er da de store økonomiske tapene kommer.

 

Jeg sier ikke dette for at jeg ikke liker Philipinere, de aller fleste av dem er utrolige hyggelige menensker å jobbe med, og mange av dem er veldig flinke. Men til tider blir det for slepphendt. Og når det i tilleg kun blir philipinere foreksempel i maskinen, da har det lett for å skli helt ut etter hvert. Desverre.

Lenke til kommentar

Min erfaring med filippinere er også varierende. Vi har hatt flere som må bli sendt i land neste havn da de ikke kan noen til i det hele tatt. Men har også vært borti nordmenn som er nesten like ille. Jeg har også møtt en filippinsk 2 maskinist som kanskje er den dyktigste jeg har møtt.

 

Men det er riktig det du sier ang. det å ta vare på skipet. Ofte seiler de i 6 mnd og så ser de kanskje ikke skipet igjen, vertfall ikke på mange år kanskje, og da bryr de seg ikke så mye kan det se ut som. De har også den rare filippinske mentaliteten på å jobbe, der noen må fortelle de hva de skal gjøre, og visst ikke dette blir gjort rører de seg ikke av flekken.

 

Når maskinen er full av filippinere og polakker blir det enda større problem, da en filippinsk eller polsk 1 maskinist svært ofte (men ingen regel uten unntak) vil behandle de under seg som dritt. Dette har jeg aldri opplevd at en norsk maskinist har gjort.

 

Viktigst av alt er jo sikkerheten, og den bryr ikke filippinerene seg mye om.. Etter å ha vært ombord i skipet kanskje 4 mnd så vet dem fortsatt ikke hva som er brannalarm og hva som er livbåt alarm. De kan ikke å bruke brannslukkingsutstyret skikkelig, å gjør veldig mange basic feil.

 

Kanskje myndighetene reagerer den dagen en fullastet bøyelaster brenner ned utenfor kysten, men da er det nok for seint.

 

De fleste filippinerene har aldri jobbet på så avanserte skip som de vi har i nordsjøen, det er en helt annen verden. På de oljetankerene de har vært på før har de kanskje 1 lasting og lossing per 3 mnd. På de i nordsjøen er det fort gjort på en uke. Og da laster man ikke i en havn, men ute på havet med helt andre lastesystem. Heldigvis slutter ikke så mange av dem tror jeg, så de begynner å bli ganske drevne nå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg blir trist av det.

 

Leit å si; velkommen etter ...

Seila helt frem til 85 ... - men rederiet var nå så hensynsfulle at de gav oss hele 14 dager varsel før tvangsavmønstringen ...

Lenke til kommentar

Min erfaring med filippinere er også varierende. Vi har hatt flere som må bli sendt i land neste havn da de ikke kan noen til i det hele tatt. Men har også vært borti nordmenn som er nesten like ille. Jeg har også møtt en filippinsk 2 maskinist som kanskje er den dyktigste jeg har møtt.

 

Men det er riktig det du sier ang. det å ta vare på skipet. Ofte seiler de i 6 mnd og så ser de kanskje ikke skipet igjen, vertfall ikke på mange år kanskje, og da bryr de seg ikke så mye kan det se ut som. De har også den rare filippinske mentaliteten på å jobbe, der noen må fortelle de hva de skal gjøre, og visst ikke dette blir gjort rører de seg ikke av flekken.

 

Når maskinen er full av filippinere og polakker blir det enda større problem, da en filippinsk eller polsk 1 maskinist svært ofte (men ingen regel uten unntak) vil behandle de under seg som dritt. Dette har jeg aldri opplevd at en norsk maskinist har gjort.

 

Viktigst av alt er jo sikkerheten, og den bryr ikke filippinerene seg mye om.. Etter å ha vært ombord i skipet kanskje 4 mnd så vet dem fortsatt ikke hva som er brannalarm og hva som er livbåt alarm. De kan ikke å bruke brannslukkingsutstyret skikkelig, å gjør veldig mange basic feil.

 

Kanskje myndighetene reagerer den dagen en fullastet bøyelaster brenner ned utenfor kysten, men da er det nok for seint.

 

De fleste filippinerene har aldri jobbet på så avanserte skip som de vi har i nordsjøen, det er en helt annen verden. På de oljetankerene de har vært på før har de kanskje 1 lasting og lossing per 3 mnd. På de i nordsjøen er det fort gjort på en uke. Og da laster man ikke i en havn, men ute på havet med helt andre lastesystem. Heldigvis slutter ikke så mange av dem tror jeg, så de begynner å bli ganske drevne nå.

 

Men hva betyr alt dette egnetlig? Betyr det at det vil bli veldig vanskelig å få seg jobb(og beholde den) hvis man tar en maritim utdanning? :(

 

Det kan jo ikke være slik at de bare ansetter filippinere? :O

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skal være redd for det, det er vel ikke så mange som utdanner seg til det uansett, då der er nok av jobber for nå. Om det blir mye utbygging innen olje og gass (og det ser vell slik ut?) så blir det nok av jobber! Hvilken type jobb er det du vil ha på sjøen/offshore?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La de flagge ut. Jeg er ikke phillipiner, men tjener fortsatt halvparten av lønnen du skrev i første posten. og jeg har høyere akademisk utdannelse.

Norske sjøfolk er rett og slett for dyr i drift.

 

Det er faktisk det mest idiotiske jeg har lest i hele dag..

 

Dersom du ser på timesbetalingen min i forhold til din kan jeg love deg (nesten helt sikkert) at du har bedre i timen en meg. Til gjengjeld jobber jeg dobbelt så mye som 2 akademikere tilsammen og er borte langt over halve året....

 

Så det med at vi er "for dyre i drift" det er en myte....!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...