Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei medisin-entusiaster!

 

Jeg er nettopp ferdig med VG2, og vurderer sterkt å bli lege.

I karaktersnitt VG2 fikk jeg 5.0, med en 4-er i P-matte og en 6-er i Spansk 2.

Får 5 i alle de andre fagene + realfagene (S-Matematikk, Biologi, Kjemi og Fysikk).

Har enda VG3 til høsten, så har et år til å forbedre karakterer på, men dersom jeg ikke kommer inn i Norge trenger jeg en plan B.

 

Jeg har tenk på Atlantis Medisinske Høgskole, der jeg vil ta Bachelor i Medisin.

Med en Bachelorgrad i Medisin vil jeg kunne ta en Graduate Entry i land som Australia, Irland, Storbritannia, USA...Det vil si at, for å kunne fullføre medisinutdanningen, må jeg gå 4 år Graduate Entry i følgende land. Har noen erfaring med Graduate Entry eller kjenner noen som har?

 

Om jeg ser bort i fra Graduate Entry, har jeg også tenk på å søke meg til Irland, Australia, USA eller Storbritannia. Men i følge ANSA er det få nordmenn som studerer der.

Hva kan grunnen til dette være tro? Vanskelig å komme inn?

Har noen erfaring med å studere medisin i Irland, Australia, USA eller Storbritannia?

 

Jeg har IKKE lyst til å studere i et øst-blokkland!

Endret av Fremtidig Medisinstudent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan fortelle litt om Graduate entry medisin i England. Beklager hvis det er dårlig norsk :eek: .

 

For å kunne søke graduate entry medicine i england må du ta en bachelorgrad i england innenfor biomedisin, biokjemi osv.

f.eks. Imperial College London

For those who already have at least a 2:1 in an appropriate science degree, there is an option to pursue the MBBS qualification in four years through the Graduate Entry programme.

The minimum entry requirements for this course are as follows: a 2.1 Honours degree or a PhD.

 

Noen andre universiteter kan du også ha 2.2 Honurs degree.

 

at my uni it meant that your average overall score was over 60%

over 70% = 1st class

60-70% = 2.1 = upper second class

50-60% = 2.2 = lower second class

40-50% = 3rd class

less than 40% = fail

 

Merk at den 4-årige graden som oftest ikke er tilgjenglig for internasjonale søkere, til og med i USA.

Grunnen til at det er veldig få nordmenn som studerer medisin i Storbritannia: Medisinutdanning er veldig dyrt og vanskelig i Storbritannia. Det er vanlig at studiene koster mellom 170 000 og 300 000 kroner per år.

Link:

http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Storbritannia/

http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_USA_/

http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Australia/

http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Irland/

http://no.studyacrossthepond.com/degree.asp?degree=41

 

Jeg skal også søke medisin i England, men må først jobbe innen helsetjeneste som sykehjem eller sykehus for å skaffe meg jobberfaring som er svært viktig for opptaket. Du trenger motivasjonsbrev + anbefalingsbrev fra lærer + BMAT eller UKCAT test + IELTS test for noen universiteter mellom 6-7,5 eller 4 eller bedre karakter i engelsk.

 

Du søker gjennom UCAS. Søknadsfristen er 15. oktober året før studiestart.

Across the Pond og Ansa kan svare på alt du lurer på eller du kan sende epost til engelske universiteter.

 

 

Som jeg vet så skal du ha 6 i kjemi og biologi for å kunne søke medisin i de fleste universiteter, uten å ta opp disse. og gjennomsnittskarakter rundt 5+ til 6. Selvfølgelig er det noen som krever minst 5 i kjemi og biologi, men helst 6 i kjemi og biologi. Du har fortsatt Biologi 2 og kjemi 2 som du kan klare 6er.

 

Ansa mener at det er fullt mulig å ta opp fag for å kunne søke medisin i Storbritannia, du bør kontakte universiteter direkte for å høre.

 

 

Det er svært vanskelig å bli tatt opp på medisin utdanning i England. De vurderer helheten av deg. I tillegg er det begrenset antall plasser for internasjonale studenter, f.eks. Oxford University har bare 16 tilgjengelig plasser for internasjonale av 150 plasser. Men hvis du har en bra jobberfaring, toppelev, f.eks. deltar på kjemi OL, deltar på elevorganisasjon osv. og ikke minst klarer det bra på BMAT og UKCAT så vil du bli innkalt til intervju. Klarer du det bra på Intervju = Happy day.

 

 

 

Det finnes ingen faste regler for inntak til medisinstudier. Nedenfor er en omtrentlig oversikt over hva som kreves.

 

 

Aberdeen:

2 helst tre realfag (trenger ikke være Biologi) må ha minst 5 i disse helst 6 i alle.

 

UEA:

Minst 5 i snitt, og 3BI - uten dette vurderes en ikke.

 

York

Minst 5 i snitt. 6 i kjemi og biologi, uten å ta opp disse.

 

Skal du søke Graduate Entry Medicine i England, anbefaler jeg deg å søke biomedisin eller biokjemi osv. allerede i år, fristen for å søke er 15. Januar.

Skal du søke medisin i England, anbefaler jeg deg å jobbe hardt det siste året på vgs. Klarer du snitt rundt 5,39 - 5,5 + 4 tilleggspoeng har du stor sjanse til å komme inn i Norge. :xmas:

:ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...