Loefthal Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Du må nok plusse på ca. 10C. AIsuite er ikke pålitelig til sånt så bruk heller Realtemp eller HW-monitor. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) realtemp måler gjennomsnittet raskere enn ai suite, men begge programmene er pent nødt til å benytte det samme hardware instrumentet for å måle tempen, så realtemp er ikke mer nøyaktig, den bare oppdaterer tempen raskere per sekund, men AI suite er nøyaktig, det er asus som har designet hardwaren og asus som har designet softwaren. RealTemp har sånn sett fått skryt for å være "mer nøyaktig", men det er en myte. Det er umulig at realtemp kan måle den mer nøyaktig. Åpner du f.eks OCCT, som måler tempen like nøyaktig som RealTemp, så ser du at resultatet er prikk likt, helt og holdent det samme resultatet som Asus AI suite gir. Endret 13. juli 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Det kan godt tenkes, men poenget mitt er at nyere utgaver av AIsuite ligger 10C lavere enn alt annet. Dette er et velkjent problem og medfører at mange tror de har usannsynlig lav kjernetemperatur. 17C idletemp sier kanskje sitt, med mindre man sa sitter i 10-12C romtemperatur. Endret 13. juli 2012 av pølsehund 1 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 OCCT gir samme temperatur som jeg sa. OCCT er like nøyaktig som RealTemp. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) realtemp måler gjennomsnittet raskere enn ai suite, men begge programmene er pent nødt til å benytte det samme hardware instrumentet for å måle tempen, så realtemp er ikke mer nøyaktig, den bare oppdaterer tempen raskere per sekund, men AI suite er nøyaktig, det er asus som har designet hardwaren og asus som har designet softwaren. RealTemp har sånn sett fått skryt for å være "mer nøyaktig", men det er en myte. Det er umulig at realtemp kan måle den mer nøyaktig. Åpner du f.eks OCCT, som måler tempen like nøyaktig som RealTemp, så ser du at resultatet er prikk likt, helt og holdent det samme resultatet som Asus AI suite gir. Du vet at alle temperaturmålinger som er mer enn 20C unna makstemp er ekstremt unøyaktige og er totalt ubrukelig å bry seg om? http://www.overclock...es-and-voltages Realtemp har bedre algoritmer som gir en bedre tilnærming reell temperatur, men det er fortsatt meningsløst å tro at 50C eller 40C er en riktig avlesning. Endret 13. juli 2012 av arni90 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 realtemp gir samme resultat som ai suite, om realtemp bruker ambient temperature ved hjelp av å måle hovedkortets temperatur, gjør det ikke mer nøyaktig, men det gir en annen MÅLEENHET. TotalTemp - Ambient Temp er en annen måleenhet, det er ikke en korrekt måling av temperatur. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Jeg vet ikke hvilken versjon av AIsuiteII du bruker her, eller om det i det hele tatt er dine resultater, men tror du virkelig dette er noe jeg finner på? Det er som sagt et velkjent fenomen, ihvertfall med enkelte utgaver av AIsuiteII på P67 hovedkort. Her er et eksempel fra min egen PC: Idle: Load: Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Forklaringen ligger nok i bedre temp måler på de nye ivy bridge prosessorene. En annen forklaring kan være at realtemp mikser hovedkort temperatur og cpu temperatur, har du et veldig varmt hovedkort, pc med dårlig lufting, så kan dette bli resultatet. Om du gjentakende kjøper og mekker sammen et kabinett med dårlig lufting, så vil dette naturligvis bli resultatet. Jeg har et ekstremt luftig kabinett, med 16 noctua fans. Endret 19. juli 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Forklaringen ligger i at Aisuite er på blåbærtur. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Forklaringen ligger i at Aisuite er på blåbærtur. Forklaringen ligger i at disse programmene gjør tilnærminger for å prøve å ikke få resultater som -10C. Disse sensorene er skrekkelig unøyaktige og kan kun stoles på når man er under 30C fra Thermal Junction. Sånn forresten, så rapporterer de ikke en nøyaktig temperatur, men heller avstand fra Thermal Junction som programmet så oversetter til "lettere forståelige tall." Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Joda, unøyaktighet er en ting, men AIsuite ligger konsekvent ca. 10C lavere enn Realtemp, Coretemp ol. Når det i tillegg rapporterer om minusgrader og spenninger som i realiteten skulle tatt livet av maskinen på et blunk kan jeg ikke godta en annen forklaring enn at det er på bærtur. Men det finnes riktignok flere utgaver og det er ikke alle som er like ille. Hvilken hovedkort det kjører i kombinasjon med har sikkert også mye å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå