Gå til innhold

Hvordan formatere 2 harddisker og installere OS tilbake på samme harddisk

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om det her er riktig plass for denne tråden

Tiden er kommet for at PCen skal renskes og så godt som settes tilbake til fabrikkstand. Harddiskene er så godt som fulle og mesteparten er ting eg egentlig bare vil bli kvitt.

Har formatert en bærbar Vista før og må si prosessen er ganske enkelt.

Når det kommer til denne stasjonære PCen så er eg litt usikker på korleis eg skal gå fram. Det er da 2 harddisker; en 300GB 10 000 rpm WD harddisk med OS + de mest spilte spillene og en 1TB 7500 rpm Seagate harddisk med mindre brukte spill og masse ubrukelige filer. Før eg formaterer så skal eg kjøpe en ekstra harddisk sånn at eg kan legge over de filene eg vil beholde.

Til det eg trenger hjelp til:

Eg er usikker på korleis eg skal formatere begge harddiskene og installere OS tilbake på 300GB WD harddisken. Eg vil installere OS tilbake på 300GB harddisken siden den jobber fortere enn 1TB harddisken.

Eg følger denne guiden, og ser at Steg 7 er relatert til denne tråden, men vil vere heilt sikker før eg begynner å formatere.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på om det her er riktig plass for denne tråden

Tiden er kommet for at PCen skal renskes og så godt som settes tilbake til fabrikkstand. Harddiskene er så godt som fulle og mesteparten er ting eg egentlig bare vil bli kvitt.

Har formatert en bærbar Vista før og må si prosessen er ganske enkelt.

Når det kommer til denne stasjonære PCen så er eg litt usikker på korleis eg skal gå fram. Det er da 2 harddisker; en 300GB 10 000 rpm WD harddisk med OS + de mest spilte spillene og en 1TB 7500 rpm Seagate harddisk med mindre brukte spill og masse ubrukelige filer. Før eg formaterer så skal eg kjøpe en ekstra harddisk sånn at eg kan legge over de filene eg vil beholde.

Til det eg trenger hjelp til:

Eg er usikker på korleis eg skal formatere begge harddiskene og installere OS tilbake på 300GB WD harddisken. Eg vil installere OS tilbake på 300GB harddisken siden den jobber fortere enn 1TB harddisken.

Eg følger denne guiden, og ser at Steg 7 er relatert til denne tråden, men vil vere heilt sikker før eg begynner å formatere.

Takker for alle svar!

Det er dog mange måter å gjør på og den guiden du har linket til er vell kanskje den enkleste metoden. men hva sliter du egentlig med ? har du W7 cden ?

Lenke til kommentar

Det er dog mange måter å gjør på og den guiden du har linket til er vell kanskje den enkleste metoden. men hva sliter du egentlig med ? har du W7 cden ?

Skal ha W7 CDen ja. Vil bare få PCen tilbake til sånn eg kjøpte den (OS på 300GB harddisken).

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å koble fra 1TB disken og installere Windows med bare 300GB disken i.

Så når du er ferdig kan du formatere 1TB disken inni Windows :-)

Er ikkje heilt sikker ka du meiner med "inni Windows", men det hørtes ut som en veldig enkel måte å gjøre det på

Endret av Hobsten
Lenke til kommentar

Han mener at når du har installert OS på 300GB disken så kobler du til 1TB disken og formaterer i utforskeren/explorer. Den dukker trolig opp som E: der (da C: blir 300GB disken og DVD-brenneren blir D:). Da er det bare å høyreklikke på E: og velge formater!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Han mener at når du har installert OS på 300GB disken så kobler du til 1TB disken og formaterer i utforskeren/explorer. Den dukker trolig opp som E: der (da C: blir 300GB disken og DVD-brenneren blir D:). Da er det bare å høyreklikke på E: og velge formater!

Lykke til!

Kort og godt forklart. Takk for svar! :)

Endret av Hobsten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...