Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kortison for allergi

Anbefalte innlegg

Hvor ofte kan man ta kortison for allergi?

tok en i slutten av mai, altså 1 mnd ca nå idag, kan jeg ta en om ca 2 uker?

Da blir det 1 mnd og 15 dager i mellom når jeg tok den, går det greit å ta en allerede om 2 uker, eller må jeg vente enda lenger før jeg setter ny en? Anonym poster: da2e4f6d77ef686eb620d90ca3ad6e88

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok hva?

Kortison sprøyte

Hør med legen din du :)

Hørte med hun som satte den forrige gang, hun sa 3 mnd, men det er jo extremt lenge, trur tbh ikke at hun hadde helt peiling, det var ikke en lege, men en sykepleier som sa det.

Uansett da, om det er "3" mnd mellom hver gang man kan sette kortisonsprøyte, er det krise om jeg nå setter en etter bare 1 1/2 mnd ? Anonym poster: da2e4f6d77ef686eb620d90ca3ad6e88

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hvilken dose du fikk. Dosen styres av en rekke faktorer som involverer mer enn hva du tror. Derfor er det helt umulig å vurdere om det er "krise" eller ikke.

Kortison er en vidundermedisin, men den har også en rekke ufordelaktige bivirkninger, man tuller ikke med kortisondoseringen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan få ny dose hver 4. uke, men ny dose maks tre ganger i løpet av året. Virkningen avtar etter ca 4 uker og er ute av kroppen etter 6-7. Dvs, er du plaget hele sesongen (mars/april - september) lønner det seg å vente 6 uker mellom hver og tåle eventuelle plager mellom uke 4 og 6. Er du bare plaget en periode vil du kunne ta hver 4.uke (eller når du merker at virkningen avtar, det er selvsagt noe individuelt). Husk å fortsette på tablettene selvom du får sprøyter :) Er du sterkt plaget ville jeg også bedt om henvisning videre for vurdering om allergivaksinasjon, kortison er ikke til å spøke med.

Lenke til kommentar

Er ikke sterkt plaget, er bare at kortison fjerner all form for allergi, og det er jo sweet =)

Men da moser jeg på med enda om et par uker før turen går til syden, selv om jeg merkelig nok aldri har merket allergi der tho, men best å være på den sikre siden. Anonym poster: da2e4f6d77ef686eb620d90ca3ad6e88

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...