PSV Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 (endret) Send fedmeungene på gruppeterapi og foreldrene i fengsel med tvungen kostholdsopplæring. /brannfakkel Det er null unnskyldning å være fet i dag, er det noe som gjør meg kvalm er det smellfete unger. Endret 29. juni 2012 av PSV 2 Lenke til kommentar
OviD Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Alle demokratier får den politikken de fortjener. Alle vet at AP og deres påhengspartier SP og SV er tilhengere av statlige reguleringer fremfor ansvarliggjøring av individet, så det er åpenbart en stor del av befolkningen - mellom 30-40% - som heller vil at staten skal tilrettelegge deres hverdag fremfor å selv ta styring over den. Denne typen politikk ser ut til å treffe en nerve hos den norske befolkningen som er ganske særegen; mange av oss har en nærmest barneaktig uansvarlighet i vår tilnærming til livet, der dårlige valg og uheldige konsekvenser ikke blir sett på som vår egen feil men som et resultat av at staten ikke hadde tilrettelagt godt nok for oss. Når barn blir overvektige, ungdommer får hudkreft i solsenger, unge menn blir drept i trafikken osv. så vektlegger man ikke foreldrenes eller individets ansvar, men skylder på at staten ikke hadde vært der i forkant og forsikret oss mot de dårlige valgene. Når en familiefar blir voldelig i fylla hver helg er ikke det hans feil for at han er drittsekk, men statens skyld fordi den ikke hadde begrenset farens tilgang på alkohol. Statlige reguleringer blir brukt for å beskytte en liten gruppe fullstendig uansvarlige mennesker mot dem selv, og resten av oss er forventet å begrense våre liv og vår valgfrihet utav ren veldedighet med disse. Derfor har man en helt unik rekke forbud og reguleringer i Norge som er på nivå med hva man finner i strengt religiøse og autoritære regimer. Mye vil være gjort ved å stemme inn en borgerlig regjering som vil være svært bevisst på at folk er lei det rødgrønne overformynderiet, men det er like viktig å få til en ansvarliggjøring av den norske mentaliteten. Folk må rett og slett begynne å se på seg selv som myndige voksne som er ansvarlig for egne handlinger. For det er klart at ALT dette ble ordnet i løpet av den lange perioden vi hadde med borgerlige partier ved makten......... Et latterlig og aldeles lite insiktsfullt innlegg av en person som tydeligvis ikke har klart å innse hvor godt vi har det......himmel! 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 (endret) Send fedmeungene på gruppeterapi og foreldrene i fengsel med tvungen kostholdsopplæring. For det første er det urealistisk, for det andre er problemene så store at det generelt ikke ligger på individ-nivå, men er blitt et samfunn/folkehelse utfordring. Så et sånt populistisk "forslag" er det siste man trenger. Det eneste som hjelper er nok å revolusjonere mat området, dvs. redusere kraftig moms på sunne fødevarer, gjøre det dyrere med typisk usunne vareslag osv. Går man inn en matbutikk idag, er 90% av produktene i hyllene bare simpel sukker/mjæl-oppblandet junk-food. Og man må dramatisk øke mengden god gammeldags fysisk trening og svømming i skolene. Man har ikke tatt innover seg at unger sitter mer på rompa på fritiden enn tidligere. Endret 29. juni 2012 av Mr.M 3 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Er på alle vis enig med Spartapus over her, men klarer ikke helt å se at det som nå virker å være det realistiske alternativet nødvendigvis vil greie å gjøre disse tingene veldig mye bedre.. Bedre vil det bli; flere av forbudene de rødgrønne har innført ble stemt imot av de borgerlige, og de har også stemt for å fjerne gamle forbud som de rødgrønne har holdt på. Men det er ikke bare gull og grønne skoger. Dessverre har jeg ingen tro på at de borgerlige vil gjøre noe som helst fornuftig med narkotikapolitikken, da det kun er Venstre som ikke holder på forbudslinjen her (FpU er imidlertid gått bort fra den), og forslag om forbud mot tigging er det dårligste forkledte saneringsforbudet jeg har sett siden sexkjøpsloven. Jeg kan imidlertid leve med en elendig narkotikapolitikk i noen år til og forbud mot tigging vil ikke påvirke mange av oss, så jeg vil si at alt i alt står vi foran et langt bedre alternativ. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 For det er klart at ALT dette ble ordnet i løpet av den lange perioden vi hadde med borgerlige partier ved makten.........Et latterlig og aldeles lite insiktsfullt innlegg av en person som tydeligvis ikke har klart å innse hvor godt vi har det......himmel! Jeg har aldri sagt at vi ikke har god levestandard, så jeg synes ikke denne kritikken har noen relevans for innlegget mitt, med mindre du faktisk mener at hvis det er materiell velstand i et land så er det ikke lov å kritisere regjeringen og ønske seg forandringer? Jeg har heller aldri sagt at det er noen garanti for at en borgerlig regjering vil innebære store forbedringer, men hvem kan vel det? Det er snakk om å gi det et forsøk og se hva som skjer. Ingen av oss kan forutsi hvordan det vil forløpe. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Send fedmeungene på gruppeterapi og foreldrene i fengsel med tvungen kostholdsopplæring. For det første er det urealistisk, for det andre er problemene så store at det generelt ikke ligger på individ-nivå, men er blitt et samfunn/folkehelse utfordring. Så et sånt populistisk "forslag" er det siste man trenger. Det eneste som hjelper er nok å revolusjonere mat området, dvs. redusere kraftig moms på sunne fødevarer, gjøre det dyrere med typisk usunne vareslag osv. Går man inn en matbutikk idag, er 90% av produktene i hyllene bare simpel sukker/mjæl-oppblandet junk-food. Og man må dramatisk øke mengden god gammeldags fysisk trening og svømming i skolene. Man har ikke tatt innover seg at unger sitter mer på rompa på fritiden enn tidligere. Dette hjelper ikke. Det er tøffe bilder på nett av to "godt over middels" feite personer som sitter på Stortinget som siterer akkurat det samme, og sist jeg sjekka er det ikke akkurat slik at de har minstelønn så akkurat det å ha råd er ikke akkurat problemet de kan gjemme seg bak. Folk må begynne å tenke selv. Å gjøre det dyrere med "usunne" varer er et forferdelig forslag. Hvorfor skal de av oss med vett i skallen alltid straffes? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Fordi hele grunnlinja i forbudspolitikken er at hele samfunnet skal tilpasses slik at de største molboene blant oss skal kunne surre rundt uten å skade seg. Det enorme flertall av oppegående mennesker forventes å ofre sin valgfrihet til fordel for disse av ren veldedighet. 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 (endret) Er det noen som har konkrete lister over teite forslag de har fremmet i stortinget? Aller helst en liste fra alle politiske partier... Her er forslagene som har blitt fremmet på stortinget (fra alle stortingsrepresentanter), sortert etter dato: http://www.stortinge...rslag/?tab=Date Endret 29. juni 2012 av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Å gjøre det dyrere med "usunne" varer er et forferdelig forslag. Hvorfor skal de av oss med vett i skallen alltid straffes? Du får det til å hørtes ut som om folk som spiser usunt er "dumme" og mangler "vett i skallen". Lenke til kommentar
PSV Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Å gjøre det dyrere med "usunne" varer er et forferdelig forslag. Hvorfor skal de av oss med vett i skallen alltid straffes? Du får det til å hørtes ut som om folk som spiser usunt er "dumme" og mangler "vett i skallen". Poenget mitt er at hvorfor skal jeg betale mer for den tja.. 1/4 av maten jeg spiser fordi andre spiser kun den maten? Ellers våger jeg påstaden om at folk som spiser bare usunt er dumme og mangler vett i skallen. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 (endret) Jeg godt enig i poenget ditt, at avgiftsbelagt mat er bak mål, i alle fall. edit: korrektur Endret 29. juni 2012 av Notelitten Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg syns ikke vi skal "la folk se ut hvordan de vil", men vi kan ikke bruke tvang til alt heller. Jeg foreslår bedre kampanjer, utdanning og motivasjon. Dersom vi skal la folk gi faen i helsa si, så vil jeg egentlig ikke være en del av denne velferdsstaten mer. Jeg har ikke tenkt å sponse flere hundre tusen syke mennesker BARE fordi de lever et usunt liv. Det er direkte uetisk og forkastelig av dem. I tillegg til dette så må det påløpe kostnader for psykisk helsevern også, for det kan umulig være så kult å være smellfeit og i dårlig form. Det å være relativt sunn og frisk er viktig, men vi kan ikke oppnå det ved å forby happy meals eller ved å tvangsfore med brokkoli. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg syns ikke vi skal "la folk se ut hvordan de vil", men vi kan ikke bruke tvang til alt heller. Jeg foreslår bedre kampanjer, utdanning og motivasjon. Dersom vi skal la folk gi faen i helsa si, så vil jeg egentlig ikke være en del av denne velferdsstaten mer. Jeg har ikke tenkt å sponse flere hundre tusen syke mennesker BARE fordi de lever et usunt liv. Det er direkte uetisk og forkastelig av dem. I tillegg til dette så må det påløpe kostnader for psykisk helsevern også, for det kan umulig være så kult å være smellfeit og i dårlig form. Det å være relativt sunn og frisk er viktig, men vi kan ikke oppnå det ved å forby happy meals eller ved å tvangsfore med brokkoli. Velferdsstaten i seg selv er vel strengt tatt direkte uetisk og forkastelig, eller hur? Jeg personlig hadde vel kanskje ønsket at jeg lærte litt av det jeg har funnet ut i ettertid på skolen, som f.eks. at øl og vin er sunt i moderate mengder, at melk langtifra er så sunt som det hevdes, og at det meste av frukt er direkte usunt. Dette var ting vi strengt tatt lærte det motsatte av når jeg gikk på skolen og det syns jeg er trist. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg syns ikke vi skal "la folk se ut hvordan de vil", men vi kan ikke bruke tvang til alt heller. Jeg foreslår bedre kampanjer, utdanning og motivasjon. Dersom vi skal la folk gi faen i helsa si, så vil jeg egentlig ikke være en del av denne velferdsstaten mer. Jeg har ikke tenkt å sponse flere hundre tusen syke mennesker BARE fordi de lever et usunt liv. Det er direkte uetisk og forkastelig av dem. I tillegg til dette så må det påløpe kostnader for psykisk helsevern også, for det kan umulig være så kult å være smellfeit og i dårlig form. Det å være relativt sunn og frisk er viktig, men vi kan ikke oppnå det ved å forby happy meals eller ved å tvangsfore med brokkoli. Velferdsstaten i seg selv er vel strengt tatt direkte uetisk og forkastelig, eller hur? Jeg personlig hadde vel kanskje ønsket at jeg lærte litt av det jeg har funnet ut i ettertid på skolen, som f.eks. at øl og vin er sunt i moderate mengder, at melk langtifra er så sunt som det hevdes, og at det meste av frukt er direkte usunt. Dette var ting vi strengt tatt lærte det motsatte av når jeg gikk på skolen og det syns jeg er trist. Nei, den er ikke det. I din verden er kanskje "den sterkestes" rett og "shit happens" de viktigste bud, men dette hører til en annen tråd. Frukt er absolutt ikke usunt sånn generelt, men i motsetning til hva mange tror kan man bli fet av det. 3 Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Hvordan folk vil se ut, hvilken fysisk form de har og vil ha, får være HELT opp til dem selv. Ikke noe vi andre trenger og bry oss noe om. Nei vel, bare la humla suse.. Er vel nok faresignaler der ute nå til at noe må gjøres? Som jeg nevnte tidligere, er fysikken dårligere enn noensinne. Fedme blandt barn/unge er økende, og sykdommer som diabetes har eksplodert http://www.aftenpost...icle2639112.ece http://www.forskning.../1175502111.75/ http://www.dagbladet.../05/402332.html Men skal jeg være ærlig, så tror jeg ikke problemet blir at politikere kommer til å gjøre for mye i det her issuet, men heller for lite & puslete tiltak (for å unngå kritikk) Det at fysikken er dårligere enn noen sinne, kan ha noe med at vi nå skal gå på skole først, så ut og jobbe. (Mindre og mindre jobb å gjøre fysisk nå enn før, da vi har maskiner). Før jobbet man vel gjerne så fort man var ferdig med grunnskolen osv. Jeg ser for meg at dette kan være en grunn til at fysikken nå er dårligere. (Innser jo at den ikke er like god som for 20 år siden ) Hvis staten da på død og liv skal gjøre noe med mat, kan de istede for å lage lover mot visste typer godteri og matvarer, starte med å lære barn sunne matvaner allerede fra barnehagen av. Fortsette dette på grunnskolen, og også prøve å få barn og unge til å spise sunt ut videregående. I tillegg kunne de med fordel lagt inn MYE mer gym i skolen. Jeg husker på barneskolen (som da er 4 år siden) at vi hadde mellom 2 og 4 SKOLETIMER (3 kvarter) gym i UKA. Dette kunne man vel iallefall doblet, om ikke også tredoblet. Hvordan de skal lære barn sunne matvaner, må vel være og generelt servere sunn mat i barnehagen/skolen + lære grunnskolelever mer om mat og trening. (kan vel være aktuelt med mat som ser morsom ut for de i barnehagen, samt bevege seg mer ute). Ellers kan de vel bruke et av disse "ekspertpanelene" sine til å finne ut mer om hvordan. Det hjelper lite med lover og regler mot visse typer godteri/matvarer, så lenge man fortsatt har alt det andre rundt om i butikken. Ellers må jeg vel si at jeg er enig i det du skriver, Mr.M. Men samtidig mener jeg at når man begynner på ungdomskolen, bør man klare å bestemme selv, og se hva som faktisk er bra for deg. Dog kan dette være et resultat av for lite informasjon i grunnskolen ang. mat og trening. (Starter pr/idag i 9 klasse, alt for sent) Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Er det nødvendigvis sånn at folk flest ønsker å hale ut livet lengst mulig ved å nekte seg selv nytelser og leve etter et strengt sunnhetsregime? All erfaring tilsier at dette bare gjelder en liten gruppe mennesker, mens de fleste er villige til å risikere sin livslengde for å nyte alkohol, røyk, fet mat osv. Er det da statens oppgave å tvinge disse inn i livsstil de ikke ønsker i utgangspunktet? 1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Er det da statens oppgave å tvinge disse inn i livsstil de ikke ønsker i utgangspunktet? Ja, så lenge de samme personene får livsstilsykdommer som staten må behandle. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg er uenig; la oss heller være så generøse at vi unner hverandre å leve som vi vil uten å føre regnskap over hva livsstilen til Ola og Kari vil koste i kroner og øre. Velferdsstaten eksisterer for å gi oss livskvalitet og lykke, men det aspektet forsvinner fort hvis man hele tiden skal få valgene sine styrt av hva som kan komme til å koste staten på sikt. Hvis velferdsstaten bare skal være en gammel, innbitt gnier som ikke unner mennesker livskvalitet tenker jeg heller vi sier ellers takk. 2 Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 (endret) Hva mener du med det? Skal Staten sin oppgave som tilbyder av helsetjenester fjernes sammen med skattene slik at hver enkelt må dekke sine faktiske utgifter eller skal Staten bruke penger kun på behandling av sykdommer uten bruk av forebyggende tiltak? Eller mener du noe annet presist? Endret 29. juni 2012 av trra 1 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Alle demokratier får den politikken de fortjener. Alle vet at AP og deres påhengspartier SP og SV er tilhengere av statlige reguleringer fremfor ansvarliggjøring av individet, så det er åpenbart en stor del av befolkningen - mellom 30-40% - som heller vil at staten skal tilrettelegge deres hverdag fremfor å selv ta styring over den. Denne typen politikk ser ut til å treffe en nerve hos den norske befolkningen som er ganske særegen; mange av oss har en nærmest barneaktig uansvarlighet i vår tilnærming til livet, der dårlige valg og uheldige konsekvenser ikke blir sett på som vår egen feil men som et resultat av at staten ikke hadde tilrettelagt godt nok for oss. Når barn blir overvektige, ungdommer får hudkreft i solsenger, unge menn blir drept i trafikken osv. så vektlegger man ikke foreldrenes eller individets ansvar, men skylder på at staten ikke hadde vært der i forkant og forsikret oss mot de dårlige valgene. Når en familiefar blir voldelig i fylla hver helg er ikke det hans feil for at han er drittsekk, men statens skyld fordi den ikke hadde begrenset farens tilgang på alkohol. Statlige reguleringer blir brukt for å beskytte en liten gruppe fullstendig uansvarlige mennesker mot dem selv, og resten av oss er forventet å begrense våre liv og vår valgfrihet utav ren veldedighet med disse. Derfor har man en helt unik rekke forbud og reguleringer i Norge som er på nivå med hva man finner i strengt religiøse og autoritære regimer. Mye vil være gjort ved å stemme inn en borgerlig regjering som vil være svært bevisst på at folk er lei det rødgrønne overformynderiet, men det er like viktig å få til en ansvarliggjøring av den norske mentaliteten. Folk må rett og slett begynne å se på seg selv som myndige voksne som er ansvarlig for egne handlinger. Applaus! Skal få denne kommentaren inn i signaturen min (som link) når jeg orker 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå