Ekko Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Frem til i går var egentlig fri rettshjelp bare noe jeg hadde hørt om. Navnet er jo forklarende nok i seg selv, men det finnes jo en del regler og nyanser på hva som kan dekkes og hvem det kan dekkes for. Jeg forstår det som at det kun er en viss type saker som dekkes av ordningen og at noen av dem er behovsprøvd utfra søkers lønn/formue (tjener du nok har du ikke behov for at staten betaler for deg). Jeg har lest om dette her: http://www.fri-rettshjelp.no/ http://www.frirettshjelp.no/ http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/fri-rettshjelp/ Disse sidene presenterer lister med saker som vanligvis kommer inn under fri rettshjelp, men jeg håper det finnes noen her med klare svar. Den konkrete saken jeg lurer på: Jeg har en bekjent som er oppi en disputt med nabo/kommune ang. en byggesak. Hans inntekt/formue er lav og gjør at han kommer under grensene for behovsprøving. Han mener han da kan benytte seg av fri rettshjelp for å føre sak mot kommune/nabo. Han sier også at han har gjort tilsvarende før. Jeg ble veldig i stuss utfra det jeg leser her om dette kan være tilfelle. Mitt inntrykk er at sakene som omtales i kildene jeg har lest er av en litt annen karakter enn "byggesak". Er det noen som kjenner bedre til dette tilbudet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 En generell regel i rettshjelpsloven er at man også i andre saker kan gis fri rettshjelp hvis de økonomiske vilkårene er oppfylt og saken "berører søker i sterk grad", jfr. rettshjelpsloven § 11 tredje ledd (og noen ganger trenger ikke de økonomiske vilkårene være oppfylt en gang, jfr. fjerde ledd) og § 16 tredje og fjerde ledd (for fri sakførsel). 1 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2012 Unntaksvis kan det også bli innvilget fri rettshjelp i andre typer saker enn de som er nevnt ovenfor. Dette gjelder saker som har spesielt stor innvirkning på søkerens velferd Jeg leste også det du skriver(men da i form av det jeg har qoutet over), men "berører i sterk grad"/søkers velferd er jo et veldig subjektive begrep og åpner jo således opp for ganske mye. I forhold til de andre sakene som er listet som omhandler barnefordeling, ulovlige oppsigelser, straffeforfølging og voldsofre så virker nabokrangler og byggesak litt....trivielt. Man skal vel gå ganske langt utenfor kommunens byggeregler før man kommer dit at det vil gå utover noens velferd. Jeg ville anta at advokatene som tilbyr dette som da igjen får pengene tilbakebetalt fra staten (regner med det er slik det funker?) må trekke linjen et sted for hva de kan gå god for? Jeg ser for meg (satt på spissen) at hvis enhver arbeidsledig/minstepensjonist/trygdemottaker etc. kan komme "trumfende" med gratis advokat hver gang de kommer opp i en konflikt ville det bli litt Texas. Det spørsmålet da kanskje kommer ned til er vel hva det er praksis for å vurdere som at det berører søker i sterk grad. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Har du sett på G/12-2005, rundskrivet om fri rettshjelp? Det er gitt en ganske grei oversikt over saker der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå