Prusk Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 4,5 millioner er støvet som ligger igjen etter at alle lisenser er betalt hvert år. Hadde man fått skoler/kommuner og andre statlige instutisjoner over på mer gratis programvare, så ville man spart inn disse pengene raskere enn svint. Samtidig som støtten til Friprog trekkes, står politikerne og kaster mrd på "miljøtiltak" som kanskje har en effekt. Vi har politikere som styrer som fulle sjømenn, med sikten mot et luftslott kalt "miljøet". 6 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Når jeg så overskriften så tenkte jeg : Hva er det som er så galt med fri programvare ? Hvis det er meningen at staten skal kunne bruke fri programvare så kunne de betale lit for det Fri programvare gjør også det at man får gjort det man ønsker uten blakke seg. Og så hvis man ikke kan bruke de samme programmene hjemme ( fri programvare) som på jobben ( betalt programvare) så kan man fort bli forvirret av hvordan 2 like , men forskjellige programmer fungerer. Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Hvorfor i all verden skal staten favorisere teknologiske organisasjoner ? De får konkurrere på like vilkår som alle andre. Bra at de trekker støtten. De pengene kan vi bruke på andre ting Øh, kødder du nå? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 4,5 millioner er støvet som ligger igjen etter at alle lisenser er betalt hvert år. Hadde man fått skoler/kommuner og andre statlige instutisjoner over på mer gratis programvare, så ville man spart inn disse pengene raskere enn svint. Samtidig som støtten til Friprog trekkes, står politikerne og kaster mrd på "miljøtiltak" som kanskje har en effekt. Vi har politikere som styrer som fulle sjømenn, med sikten mot et luftslott kalt "miljøet". Det er eksempler på gode innføringsforsøk, f.eks Asker kommune. 20.000 brukere over 10år bør jo være representativt. Resultatet av forsøket sier vel mer enn noe annet enn at det er mer enn bare lisenskostnader inne i bildet som er avgjørende faktorer for den tekniske løsningen.. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Kongsberg kommune har vellykket integrert fri programvare http://www.idg.no/computerworld/article230725.ece http://ksikt-forum.no/artikler/2009/10/kongsberg_pris_fri_programvarekommune 3 Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Kongsberg kommune har vellykket integrert fri programvare http://www.idg.no/co...ticle230725.ece http://ksikt-forum.n...gramvarekommune Island har også satt som mål å bruke kun fri og åpen programvare. Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Det er eksempler på gode innføringsforsøk, f.eks Asker kommune. 20.000 brukere over 10år bør jo være representativt. Resultatet av forsøket sier vel mer enn noe annet enn at det er mer enn bare lisenskostnader inne i bildet som er avgjørende faktorer for den tekniske løsningen..Eksempelet ditt er fra Sarpsborg, Asker har ikke gitt slik negativ omtale om sitt bruk av friprog meg bekjent. Tommy Otnes sitt utspill om besparelser, og historie om tilstandene i Sarpsborg er til å skrike av. Han påstår blant annet at de måtte over på MS løsninger for å få adressebok. Parallelt med dette presenterte to ildsjeler fra Tønsberg hvordan de med et par dagers innsats hadde laget full gruppevare løsning for alle elever på noen skoler, en løsning som kostet ingenting annet enn omlag 20 arbeidstimer pluss litt hardware og ga all funksjoanlitet Tommy Otnes etterlyste. Eksempelet fra Tønsberg ble presentert på GoOpen konferansen, en av de verdifulle tiltakene som har kommet ut av friprogsenteret. Hvis man lurer på hva senteret bedriver kan man jo følge litt med. I midlertidig har Norge det nå svært travelt med å sende oljepenger ut av landet. Alle elever på videregående får egen laptop stappet med windows og office som hovedsaklig brukes til spilling, gjerne i timene. Elever på media får hver sin macbook proppet med programvare til en utsalgpris som ryktes å ligge på NOK 60.000 pr.maskin. Samtidig opplever industrien at høgskoler og universitet i i Norge løper ærend for de proprietære aktørene med med utstrakt bruk av produkter som visual studio og matlab, istedet for å lære studentene å beherske åpne verktøy. Vi er en befolkning på vei langt inn i sofaen med ipad som narresmokk. Det er faktisk så ille at det begynner å bli vanskelig å finne godt kvalifiserte norske søkere til teknologitunge stillinger. Jeg hadde ikke ventet dette fra Arbeiderpartiet. 4 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Kanskje de ikke får de frie programmene til fungere tilfredsstillende samme med det kommersielle programmene ? Da må de satse på det som funger over det hele. f.eks så har MS office en del nyttige funksjoner man ikke finner i liber office , som man fort blir avhengig av Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Vis meg den skolen som nyttigjør seg office funksjonalitet utover det libreoffice tilbyr. Det er velkjent at Micosoft sine løsninger kun fungerer med Microsoft sine løsninger, så der har du et poeng. Hva tror du løsningen er? At offentlig sektor kjøper inn rått og råte fra Microsoft over hele linja? Velkommen til Norge anno 2012. 4 Lenke til kommentar
audible Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Nå er vel ikke linux det eneste alternativet for OS, Windows koster ikke så mye i kvantumslisenser. HTML5 kan lett stå for mye av strukturen til våre offentlige tjenester, alt fra helse til skatt og jura. Vi trenger ikke dårlig planlagt og skrevet C# som er plattform spesifikk, lukket og attpåtil dyrt. Det finnes mange eksempler på dette i vårt offentlige rom. Jeg nevner med vilje ikke navn. Vi må begynne med å konvertere programmene som blir brukt for så eventuelt å gå over til nye OS Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) Nå er vel ikke linux det eneste alternativet for OS, Windows koster ikke så mye i kvantumslisenser.De tallene jeg har sett tyder på at Microsoft ikke gir kvantumsrabatter i nevneverdig grad. Derimot kan de gjerne finne på å gi bort en bøtte med lisenser til kommuner som er villige til å skrinlegge satsing på alternativer. Windows utgjør omtrent halvparten av intektene på klientsiden, office står for den andre halvparten. Serversiden er også betydelig siden lisenprisene er såpass høye at de til en viss grad utveier at det er mindre antall. Med andre ord kostnadsbildet sprer seg jevnt over hele linja, og lock-in er til stede i alle ledd. Linux er ikke et alternativ, det er en samling alternativer. OSX er i ferd med å få sin egen familie med lock-in, så det er knapt bedre eller billigere enn MS. Så hvis du tenker på kjerna som kjører i bunn så er det kun linux og BSD å velge mellom, men for begge er det et hav av OS og serverløsninger å velge blant.HTML5 kan lett stå for mye av strukturen til våre offentlige tjenesterEnig, men diverse aktører har tvunget inn Sharepoint i offentlig sektor, RedpillLinpro er de eneste som nå forsøker å få et fritt alternativ. Når det gjelder tjenester ut, så vet vi at Altinn har låst seg til Microsoftløsninger.helseTror ikke det er mye bedre stilt her. Norge kunne blitt med og tatt kontroll på teknologien, andre land har gjort det:http://health.gnu.org/ Jeg kjenner ikke til et eneste tilfelle til bruk av GNU Health i Norge. Her er det opplagt at det offentlige har en rolle, og staten er den viktigste fasilitatoren i slike sammenhenger. Vi trenger ikke dårlig planlagt og skrevet C# som er plattform spesifikk, lukket og attpåtil dyrt.+1 Endret 30. juni 2012 av Del Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Vis meg den skolen som nyttigjør seg office funksjonalitet utover det libreoffice tilbyr. Det er velkjent at Micosoft sine løsninger kun fungerer med Microsoft sine løsninger, så der har du et poeng. Hva tror du løsningen er? At offentlig sektor kjøper inn rått og råte fra Microsoft over hele linja? Velkommen til Norge anno 2012. jeg regner med at ikke alle offentlige tiltak ( dette inkludere mere en bare skolene ) ikke bytter hele systemet på en gang . Hvis man da bytter ut deler av systemet ,f.eks liber office på enkelte skoler så sliter man litt dessuten så er det ikke så enkelt som å bare man bytter ut kontor programvaren med en annen produsent . Man må også få skikk på støttesystemene mange har egenutviklede systemer som da må utvikles på nytt hvis man bytter ut enkelte programmer På lik linje med at mange var avhengig av IE 6 for å ha et system som fungerte en funksjon som virkelig savnes i open office eller liber office men som man har i Microsoft sine programmer er måten man formaterer ( gir farger og utseende til ) rammer og tabeller . ingen av konkurrentene er i nærheten Skal jeg i en tabell i et tekstdokument ha en en av skillelinjen i en tabell så tar jeg bare en pen ( ikon) og tegner med den fargen jeg ønske- skal jeg slå samme flere celler så bruker jeg bare viskelæret. Ingen av de andre lar meg gjøre det så enkelt Dette har betydning Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Godt mulig norge faller igjennom på flere punkter:Nedprioritering av fiberlinje og høyhastighet internett.Nedprioritering av fri programvareNedprioritering av NSBs sine tog.Nedprioritering av sykehus og eldre.Hva skal vi prioritere da? Kriminalitet og innvandring? Og ikke minst billige varer i et land som er så rike?Lurer på hvordan norge blir om 10 år. Omtrent som USA.Billige varer er etter lommeboka. Jeg tjener mindre enn en svenske i sverige gjørm så er det billige varer for meg også? Tjener du mindre enn en svenske gjør i Sverige i samme stilling med samme erfaring så er det kanskje på tide å bytte arbeidssted. Med mindre du gjør det av samme årsak som at jeg jobbet for slavelønn i Sverige, for å få erfaring. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Ok, så kan du vise meg en skole som bruker skriveprogrammene sine til mer enn å skrive, samt lage overskrifter med bold+større skrift? Eller bruker regnearkprogrammene sine til mer enn å bruke celler som variabler, samt grunnlegende mattematikkinnskriving som f.eks god bruk av paranteser? På mattefaget så er programmene Maxima og Geogebra multiplatform, Wolfram Alpha kjøres via nettleseren, og mer vet jeg ikke om. Faktum er at med mindre kommunene faktisk har en grunn til å lage gigahack databaser i Excel, så er det ingen grunn til å faktisk bruke dem. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Ok, så kan du vise meg en skole som bruker skriveprogrammene sine til mer enn å skrive, samt lage overskrifter med bold+større skrift? Eller bruker regnearkprogrammene sine til mer enn å bruke celler som variabler, samt grunnlegende mattematikkinnskriving som f.eks god bruk av paranteser? På mattefaget så er programmene Maxima og Geogebra multiplatform, Wolfram Alpha kjøres via nettleseren, og mer vet jeg ikke om. Faktum er at med mindre kommunene faktisk har en grunn til å lage gigahack databaser i Excel, så er det ingen grunn til å faktisk bruke dem. Du ignorerer jo et av irritasjonsmomentene mellom open office og microsoft sin office. Dette er momenter som går i Microsoft sin fordel Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Det er jo ikke noe som går til MS sin fordel engang, spesielt siden problemet ikke finnes. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Det er jo ikke noe som går til MS sin fordel engang, spesielt siden problemet ikke finnes. nettopp , fordi du opplever det ikke selv. Bare fordi du ikke opplever enkelte problemer av betydning så sier du at det ikke er der jeg har gjentatte ganger beskrevet problemet i forskjellige poster her på forumet og da har svaret vært at jeg enten skal drite i problemet ( det er forklart på en annen måte ) eller at jeg bare kan ta kontakt med de som har laget open ofice. nå har jeg enda ikke funnet noen oppgradering som løser det selv om man kan gjøre mye av det samme i Open ofice som i Microsoft office så er det ikke samme programmet ,og det fungerer ikke på samme måte. i dette tilfellet funger det på en mye mere tungvindt måte Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Skal jeg i en tabell i et tekstdokument ha en en av skillelinjen i en tabell så tar jeg bare en pen ( ikon) og tegner med den fargen jeg ønske-I Libreoffice klikker du på cellen, så klikker du på Line Color (of the border), så velger du ønsket farge fra fargetabellen som kommer opp.skal jeg slå samme flere celler så bruker jeg bare viskelæret.Bare marker cellene du vil slå sammen med musen, så klikker du på Merge Cells.Ingen av de andre lar meg gjøre det så enkelt Tja, det får stå for din regning. Har vanskelig for å se for meg at mange er enige med deg her. Jada, begge kontorpakkene har sine styrker og svakheter, men å tro at det gjør stor forskjell for elever er rimelig fjernt. Den versjonen av office de bruker på skolen er uansett ikke den be blir eksponert for i arbeidslivet. Det finnes ikke ett tilnærmet vettugt argument for å bruke MS office i skolen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 jeg vet hvordan det gjøres i begge programmene . det er også derfor jeg påpeker hvor mye mere tungvindt det er i OO der må man nemlig merke hvert område , gå inn i dialogen for formatering av tabell/regneark og så ta det derfra . det må man gjøre gjentatte ganger for hvert område man skal formatere . i tillegg må man passe på å ikke endre noe som ikke skal endres . Det er nemlig vanskelig å holde helt kontrollen I Microsoft word bruker man en blyant som man tegner med når man formater tabellen. så i stedet for å bruke en halvtime på gjøre det , så går det unna på noen få minutter og det er ikke ubetydelig Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Det er ingen dialog, ikonene for Line color og Merge cells er der hele tiden, ett klikk er nok. Hvis du skal endre store deler av en tabell kan jeg forstå at du liker MS sin funksjonalitet der, men noe stort issue er det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå