Gå til innhold

Hvorfor bryter noen trafikkreglene?

jarah

Anbefalte innlegg

Ikke alle kjører med tom bil, noen har til tider også med seg nærmere 50 tonn, og klarer å holde jevnt rundt 80 (de fleste også et par kilometer over). Men visse folk skal jo på død og pine forbi, selv i sving som du nevner. Man MÅ ligge i fartsgrensen eller over, eller så faller verden sammen? Hvor mye sparer man egentlig på å foreta livsfarlige forbikjøringer?

Nei, ikke alle er verdens beste sjåfør, og veldig mange kjører jo ut nettopp fordi de kommer opp i en farlig situasjon.

Hvorfor tror du f.eks at tungbiluhell øker i forhold til å utforkjøringer? Det er vel ikke tilfeldig at et vogntog på 50tonn velger å legge seg ut i grøfta kontra å kollidere med møtende trafikk? Er vel egentlig veldig klart hvem som taper den duellen.

Vet du hva det beste er? Det er fortsatt lov å kjøre fornuftig og ansvarlig selv om man f.eks fjernet fartsgrensene. I mange områder kan det være nyttig med en indikator på hva svingene er kurvet for, eller på hvor uforutsigbar veien er.

Men det unskylder ikke de mange jevne strekkningene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er heller ikke rart enkelte av oss kjører forbi andre, da det kryr av tullinger som ikke klarer å holde farten oppe i oppover-bakker eller i svinger (for ikke å snakke om tuneller! hva er det med de som bremser opp før/i tuneller?!)

Det at man ikke klarer å holde farten oppe når man først er inne i tunneler er jeg enig i at er kjedelig. Men mange liker ikke å kjøre i tunneler da man plutselig har kantene på veien helt fysisk inntil bilen. De blir nervøse rett og slett, noe en nesten får ha forståelse for. Jeg vil våge å påstå at det er sunt å ha respekt for en fjellvegg som ligger "noen" centimeter fra siden av bilen din når du kjører i 70+.

Samtidig er det viktig å huske at i det man kjører inn og ut av tunneler endrer lysforholdene seg gjerne drastisk. Det kan derfor være i tråd med § 3. Grunnregler for trafikk å senke farten noe da man i en liten stund får, om ikke redusert sikt, i alle fall et forstyrrende element som påvirker observasjonsevnen.

Faktisk så mener jeg å huske at jeg i min kjøreopplæring ble lært til at man skulle senke farten noe i det man kjører ut av tunneler, eller i alle fall være klar til oppbremsing, da man ikke alltid kan vite hva slags lysforhold som venter en. En har også gjerne redusert sikt på hva som foregår utenfor tunnelåpningen som også kan være et argument for nettopp å gjøre dette.

(Men jada, jeg irriterer meg over det jeg og. Jeg vil bare påpeke at det kan være gode grunner til at andre oppfører seg på den måten).

Lenke til kommentar

Før kjøret jeg bestandig i rett under "miste-lappen-fart"... Sikkert fordi jeg alltid hadde det travelt...

Nå er jeg eldre og har det skjeldent så travelt med å flytte meg fra A-B.. så nå kjører jeg som regelt i fartsgrensen.

Tror de fleste unge gutter har behov for fart.. Det er vel bare slik det er. Men de fleste vokser det av seg, forhåpentligvis uten dyre bøter å store uhell.

Lenke til kommentar

Men de fleste vokser det av seg, forhåpentligvis uten dyre bøter å store uhell.

Nei. Veldig mange vokser det ikke av seg. Veldig mange hadde heller ikke det behovet i utgangspunktet. De fleste som kjører forbi meg er voksne menn. Ikke guttunger som nettopp har fått lappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...