Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arveavgift selv om jeg har utflyttet fra Norge?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et sporsmaal om arveavgift jeg haaper dere kan hjelpe meg med! Har soekt paa nett uten saerlig info om dette.

Min familie kommer oprinnelig fra utlandet, men jeg var fodt i Norge og har baade Norsk og utenlandsk statsborgerskap. Jeg flyttet ut i fra Norge ca 10 aar siden og naa bor jeg i et land uten arveavgift. Foreldrene mine har inntil nylig bodd i Norge og har et hus de onsker aa selge. De har naa utflyttet til et land ogsaa uten arveavgift.

Jeg lurer paa hva skjer hvis de selger huset i Norge, og onsker aa gi meg halvparten som startkapital til meg i utlandet? Blir det noe snakk om arveavgift her?

Tusen takk for info!

Jani2012 Anonym poster: f653892b34c3b172dcb80aa9158990f8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis giveren er norsk statsborger eller bosatt i Norge på tidspunktet gaven gis er gaven arveavgiftspliktig, jfr. arveavgiftsloven § 1 første ledd.

Spørsmålet er derfor: Har foreldrene dine norsk statsborgerskap? Hvis nei -- ingen arveavgift.

Hvis ja, kan man unntas fra plikten til å svare arveavgift dersom man betaler arveavgift eller tilsvarende avgift i landet man er bosatt i (arveavgiftsloven § 1 annet ledd). Du opplyser om at man ikke har arveavgift i landet dine foreldre er bosatt i. Man må da svare arveavgift til Norge (men Norge kan ha frafalt denne retten gjennom skatteavtale med det aktuelle landet).

Det er et bunnfradrag på 470 000 kr før det skal svares arveavgift, slik at det skal en viss sum penger til før det blir aktuelt med avgiftsplikt.

Jeg overlater til forumets andre debattanter å belyse spørsmålet om hvordan skattemyndighetene skal avdekke slikt.

Lenke til kommentar

http://www.skatteetaten.no/no/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=8894&chapter=118065#x118065

Skal det betales arveavgift til Norge ved gave/arv fra utlandet?

Svar: For arv skal det ikke betales arveavgift til Norge dersom avdøde var utenlandsk statsborger bosatt i utlandet. Var derimot arvelateren norsk statsborger og fast bosatt i utlandet, skal det betales avgift i Norge dersom det ikke kan dokumenteres at arven omfattes av tilsvarende regler i bostedslandet. For gaveoverføringer gjelder de norske avgiftsregler dersom giver er norsk statsborger, også om han er bosatt i utlandet på gavetidspunktet. Er giveren utenlandsk statsborger og bosatt i utlandet skal det derimot ikke betales arveavgift til Norge, uavhengig av om mottakeren er bosatt i Norge. Unntak gjelder fast eiendom i Norge. Her skal det betales avgift til Norge uavhengig givers bosted eller statsborgerskap. Avgiftsplikten til Norge kan være begrenset i overenskomster med andre stater. I dag har Norge gjensidige avtaler med Sveits, USA og de nordiske land med unntak for Sverige.

Lenke til kommentar

Hei! Tusen takk for svar!

Noen flere sporsmaal relatert til deres svar:

Har foreldrene dine norsk statsborgerskap? Hvis nei -- ingen arveavgift.

Flott hvis det var saa enkelt... Dessverre har baade jeg og mine foreldre dobbelt statsborgerskap. Grunnen til dette for baade meg og mine foreldre:

• Mine foreldre, dobbelt statsborgerskap fordi:

Lovgivningen i landet du tidligere har hatt statsborgerskap i, ikke tillater at du blir løst fra dette, eller dersom løsning anses å være praktisk umulig
Fra: http://www.udi.no/Se...atsborgerskap-/
  • Mitt dobbelt statsborgerskap fordi:

Norsk borger som får annet lands statsborgerskap av andre grunner, mister ikke det norske statsborgerskapet. Dobbelt statsborgerskap er da med andre ord akseptert.
Fra: http://www.udi.no/te...id=7266#DOBBELT

Er giveren utenlandsk statsborger og bosatt i utlandet skal det derimot ikke betales arveavgift til Norge, uavhengig av om mottakeren er bosatt i Norge. Unntak gjelder fast eiendom i Norge.

- Fra hvilket statsborgerskap sitt perspektiv skal vi tolke disse reglene i fra?

Unntak gjelder fast eiendom i Norge. Her skal det betales avgift til Norge uavhengig givers bosted eller statsborgerskap

Siden det er snakk om salg av fast eiendom i Norge, og derretter en gave av 1/2 av denne salgssummen, skal vi betale arveavgift siden pengene kommer opprinnelig fra eiendom?

Tusen takk igjen for hjelpen, flott hvis dere kan hjelpe videre!

Jani2012 Anonym poster: f653892b34c3b172dcb80aa9158990f8

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det relevante er om man har norsk statsborgerskap eller ikke. Hvilke andre statsborgerskap man eventuelt har i tillegg er ikke relevant. Hvis giverne, altså dine foreldre, har norsk statsborgerskap, noe de tydeligvis har, faller de inn under reglene på lik linje med andre som "bare" har norsk statsborgerskap.

At verdiene kommer fra salg av eiendom er ikke det samme som at de kommer fra eiendom. Slik jeg forstår arveavgiftsloven pgf 1 tredje og fjerde ledd er det å gi bort eiendom alltid avgiftspliktig (hvis eiendommen ligger i Norge), men det å gi bort verdiene fra salg av eiendom er bare avgiftspliktig hvis man er norsk statsborger eller bosatt i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...