FCW Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 (endret) Saken er som følger: Har bestilt internett/fiber og har lagt opp til egeninnsatspakken de tilbyr. Jeg er ferdig med min del av avtalen (dvs legge fiberrør i hus, og utvendig til tomtegrense), og bestilte montør for å blåse fiberen fra koblingsboks litt borti gata til tomtegrensen min. Det viser seg da at fiberrøret er blokkert omtrent akkurat der røret krysser under kommunal vei. For at skal kunne få fiberen i hus, må veien derfor graves opp og nytt fiberrør må legges ned. Nå har heldigvis ikke leverandøren tenkt å legge hele denne kostnaden på oss, men vil at vi skal betale noen ekstra tusenlapper mer enn det som fremgår i avtalen vi bandt i utgangspunktet. Er det slik at de kan kreve at jeg betaler de ekstra kronene, for noe som er helt utenfor min kontroll ihht til avtalen....m.a.o. at jeg skal lide for deres hodepine? Kan jeg evt. trekke meg fra avtalen uten kostnad for meg? Endret 28. juni 2012 av FCW Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Dette kommer helt an på hva som står i kontrakten som har blitt inngått. Slik jeg ser det så har leverandør problemer med å oppfylle leveringen. Hvis de ønsker å trekke seg fra avtalen så bør du kunne kreve at utgifter du har hatt for å tilrettelegge for fiber blir dekket. Dette i følge Forbrukerkjøpslovens §53 Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet.... Det kan dog være at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder hvis §2 andre ledd, bokstav d tas til følge Loven gjelder ikke for: ... d) avtale som pålegger den part som skal levere tingen, også å utføre et arbeid eller annen tjeneste, dersom dette utgjør den overveiende del av hans eller hennes forpliktelser. Det vil si at hvis kostnaden for å få fiberen levert utgjør en overveiende del av den totale kostnaden av leveringen+minste abonementskostnad så vil ikke nødvendigvis forbrukerkjøpsloven gjelde. Hvis leverandøren har gitt et nytt tilbud til en høyere pris uten å samtidig gjøre oppmerksom på dine rettigheter så ville jeg tatt dette særskilt opp med leverandøren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå