Gå til innhold

Hjelp til elementer til høyttalerprosjekt

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal lage min første høyttalerkasse (som ikke er ren sub), det jeg da lurer på er hvilke elementer som jeg burde bruke. Skal dog sies at det er PA system jeg skal lage, fulltone.

Står og tenker på;

P.audio PHT-408 som diskant (2 stk) 2-15kHz

og

Peerless SLS-315-830669 som sub (2 stk) 20-1200 hz (anbefalt 80-800hz)

Det jeg da lurer på er om hvilket delefilter jeg burde bruke og om jeg vil få alle lydfrekvenser med, ettersom ingen av de overnevnte spiller fra 1,2 og 2khz.. Burde jeg slenge på en mellomtone? Eller vil det gå bra? Hva er tankene på element valget forresten?

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Hvor skal du bruke høytalerne og hvor mye har du tenkt å bruke?

Skal dette bygges til proff bruk eller bare for å lære litt å se hvordan det er og blir?

For å holde det litt enkelt så anbefales det ikke mer en 2-veis høytalere i første omgang, dvs bass og diskant i hver kasse.

Så kan man heller gå over på 3-veis høytalere etter som en får mer erfaring om hvordan alt fungerer.

Etter element valget ditt så er det ingen som egentlig passer, du vil få en stor glipp i frekvenskurven mellom 1200hz og 2000hz. Dvs at mye info i musikken du spiller blir borte + at hornet høres veldig anstrengt ut ved så lav deling og tåler lite før spolen brennes.

Generelt så anbefaler jeg helst en deling på 3500hz 18dB/oct på diskanthornet du har valgt og andre horn med 1" drivers.

Da kan du for eks bruke disse bassane

http://www.ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/12-tomme-c78392/celestion-ftr12-3070c-8r-p716551/

Ved lavere deling så bør du gå over på større horn med 2" Compression drivers.

Om det er noe mer en lurer på så er det bare å fyre løs :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...