Gå til innhold

[Løst] Hjelp til patching av nettverk m/ altibox i nytt hus


Anbefalte innlegg

Okei, flytta inn i helt nytt hus idag. Har fått elektrikkeren til å legge opp nettverkspunkter for tv, telefoni og PC rundt omkring i huset.

 

Alt-i-boksen er merket med både TV og PC. I følge en bekjent er alle disse utgangene like, og jeg kan derfor se bort fra merkingen. Skal bare ha 2 TV-er, så hadde vært fint om jeg slapp å ha to "tomme" tilkoplingspunkter som ikke kan brukes til noe.

 

Som man kan se av bildene, er det altså ikke patchet opp mellom alt-i-boks og tilkoplingspunkter. Min bekjente vred seg da han så hvor lite plass det var i svakstrømsdelen av skapet, og at det vil bli noe knotete å kunne sette inn en stor switch i skapet, i allefall ikke stort større enn 5 porter.

 

Noen gode idéer på hvordan dette kan løses? :)

post-79688-0-76766500-1340915241_thumb.jpg

post-79688-0-59902100-1340915279_thumb.jpg

post-79688-0-24340100-1340915786_thumb.jpg

post-79688-0-17697400-1340915813_thumb.jpg

Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet, er TV signalene multicast. Og det er samme signalet som på PC porten(bortsett fra at PC ikke er multicast), Så du kan få internett fra de.

 

TV portene og PC portene tror jeg er på forskjellige VLAN, så da vil ikke interne pc snakke sammen, hvis du kobler slik.

 

OPS! hvis du har tenkt til å bruke en ekstern Router: Hvis du kobler til trådløs ruter på TV utgangen, vil den ofte knele fordi den takler multicast veldig dårlig.

 

Du kan splitte ut en TV port med switch, men du kan ikke ha flere dekodere(enn 5) av den grunn(pga båndbredde).

 

Kjøp en liten 5 porters switch fra netgear, som du kobler på PC porten, burde få plass i skapet ditt.

 

 

 

Hadde altibox for lenge siden, så forbehold om feil.

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...