Gå til innhold

SuperSaxy lager startbryter til PC - kommentarer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Må huske at du må bruke en "puls" knapp da, og ikke en flippknapp som blir stående "påslått"

Burde og heller lodde ledningene sammen å bruke krympestrømpe over, eventuelt hvis du vil kunne ta det bort enkelt kan du bruke kabelsko.

Skjønte ikke helt hva du mente, er litt treg i dag :confused: Var det et forsøk på å forklare meg hvordan man moddet bryteren? Tenkte jeg skulle bruke denne, men den er påslått hele tiden. Det jeg kan gjøre er jo å flippe bryteren tilbake etter at jeg har flippet den i påslått.

 

Men jeg kom på den geniale ideen om å bruke to brytere. Denne, for å slå på "beistet" :tease:, og denne, for å slå på noen dioder. Problemet er at jeg ikke vet hvordan "engine startbryteren" ser ut på undersiden, jeg vet heller ikke om det er en impulsbryter eller en vippebryter (jeg kan jo bare trykke på den to ganger).

 

Problem to, hvordan kobler man opp dioder? Er det en startpakke elns? Tenkte jeg skulle bytte ut LED-stripa som sitter på TVen, med små blå dioder, men jeg vil ikke koble de til strømforsyningen på PCen, jeg vil ha PCen og lys til å styres individuelt. Så den må jo plugges i strømkontakten. Tips pease?

 

Bilder av braketten kommer, be patient :p

 

SuperSaxy

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Denne knappen her ser jo veldig bra ut (i sølv), men vet ikke hvordan det blir å koble siden den er laget for bil...

 

Så veldig fin ut den, men vil kjøpe tingene jeg trenger i en butikk :)

Lenke til kommentar

Må huske at du må bruke en "puls" knapp da, og ikke en flippknapp som blir stående "påslått"

Burde og heller lodde ledningene sammen å bruke krympestrømpe over, eventuelt hvis du vil kunne ta det bort enkelt kan du bruke kabelsko.

 

Funker med flippbryter også ;) Brukte det under TG. Trakk to ledninger ut av kabinettet og koblet de til en flippbryter som jeg tapet på hylla. Strømmen gikk så ofte i starten, og jeg hadde så tungvindt måte å starte PCn på (måtte av med sidedøra og kortslutte to pinner me et skrujern)

 

OT: Fint prosjekt, lykke til videre ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kjøp skrivebord på Fretex, så slipper du problemet med at du ikke får lov til å drille hull i det du har nå.

 

Den største delen av prosjektet er egentlig å lage en brakett :dremel: Men ellers et flott forslag :)

Lenke til kommentar

Mulig det vil fungere, men noen hovedkort vil reagere på at man "holder inne påknappen" hele tiden, da det gir beskjed om at maskinen skal tvinges til å slå seg av.

 

Må huske at du må bruke en "puls" knapp da, og ikke en flippknapp som blir stående "påslått"

Burde og heller lodde ledningene sammen å bruke krympestrømpe over, eventuelt hvis du vil kunne ta det bort enkelt kan du bruke kabelsko.

 

Funker med flippbryter også ;) Brukte det under TG. Trakk to ledninger ut av kabinettet og koblet de til en flippbryter som jeg tapet på hylla. Strømmen gikk så ofte i starten, og jeg hadde så tungvindt måte å starte PCn på (måtte av med sidedøra og kortslutte to pinner me et skrujern)

 

OT: Fint prosjekt, lykke til videre ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Prosjektet er nå ferdig, mulig det blir noen dioder etterhvert :hmm:

 

Startknappen fungerte veldig bra, og bryteren brøt kretsen akkurat som planlagt :) Det å feste bryterene tok egentlig lengre tid enn å koble alt opp, hadde testet med to brytere noen dager før prosjektet egentlig startet :tease:

 

Har lagt ut video på prosjektsiden, men får ikke spilleren inn på posten, så nå er det bare et bilde som fungerer som en link til photobucket :hm: Send meg PM hvis du vet hvordan :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Problem to, hvordan kobler man opp dioder? Er det en startpakke elns? Tenkte jeg skulle bytte ut LED-stripa som sitter på TVen, med små blå dioder, men jeg vil ikke koble de til strømforsyningen på PCen, jeg vil ha PCen og lys til å styres individuelt. Så den må jo plugges i strømkontakten. Tips pease?

 

Det er enkelt å koble opp lysdioder. Når du vet spenning inn til kretsen og antall dioder, så kan jeg hjelpe deg med utregningen.

 

Du kan sikkert bruke TV-ens innebygde strømforsyning til å drive diodene. Vil du ikke det, så trenger du følgende;

 

- AC-DC-omformer (typ laptop-lader eller strømforsyner til f.eks en vekkerklokke)

- ledninger

- dioder

- motstand(er) (beregnes ut i fra spenning, antall dioder etc.)

- bryter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...