Gå til innhold

Rettsvitenskap: Valg av studiested


Anbefalte innlegg

Nå nærmer fristen for omprioritering av studieønsker seg. Jeg har søkt rettsvitenskap der det tilbys, og er i tvil om hva jeg skal prioritere Oslo(vår) eller Bergen. Jeg har forstått det slik at rent faglig, er Oslo littegrann bedre, men for meg er også det utenomfaglige viktig. Vil det da være hensiktsmessig å prioritere Bergen? Jeg er opprinnelig fra Oslo-området. Oslo høst har jeg ikke karakterer til å håpe på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå nærmer fristen for omprioritering av studieønsker seg. Jeg har søkt rettsvitenskap der det tilbys, og er i tvil om hva jeg skal prioritere Oslo(vår) eller Bergen. Jeg har forstått det slik at rent faglig, er Oslo littegrann bedre, men for meg er også det utenomfaglige viktig. Vil det da være hensiktsmessig å prioritere Bergen? Jeg er opprinnelig fra Oslo-området. Oslo høst har jeg ikke karakterer til å håpe på.

 

Hadde selv en tråd der jeg spurte om dette på den tiden jeg vurderte å studere juss. Tror ikke det faglige er noe særlig bedre i Oslo akkurat, men det er nå i hvertfall litt forskjell i oppbyggingen av studiet. I Oslo har man etter det jeg har forstått 1 stor eksamen på slutten av hvert år, mens man i Bergen har flere små eksamener spredt utover året.

 

Muligheten for å kapre en spennende jobb som jurist i Oslo (eller relevant studiejobb) må vel sies å være betydelig større enn i Bergen, og av den grunnen alene ville jeg ha valgt Oslo. Men det er jo kjedelig å måtte vente et halvår på å få begynne da, siden du ikke kommer inn på høstoppstarten.

Lenke til kommentar

Nå nærmer fristen for omprioritering av studieønsker seg. Jeg har søkt rettsvitenskap der det tilbys, og er i tvil om hva jeg skal prioritere Oslo(vår) eller Bergen. Jeg har forstått det slik at rent faglig, er Oslo littegrann bedre, men for meg er også det utenomfaglige viktig. Vil det da være hensiktsmessig å prioritere Bergen? Jeg er opprinnelig fra Oslo-området. Oslo høst har jeg ikke karakterer til å håpe på.

 

Hadde selv en tråd der jeg spurte om dette på den tiden jeg vurderte å studere juss. Tror ikke det faglige er noe særlig bedre i Oslo akkurat, men det er nå i hvertfall litt forskjell i oppbyggingen av studiet. I Oslo har man etter det jeg har forstått 1 stor eksamen på slutten av hvert år, mens man i Bergen har flere små eksamener spredt utover året.

 

Muligheten for å kapre en spennende jobb som jurist i Oslo (eller relevant studiejobb) må vel sies å være betydelig større enn i Bergen, og av den grunnen alene ville jeg ha valgt Oslo. Men det er jo kjedelig å måtte vente et halvår på å få begynne da, siden du ikke kommer inn på høstoppstarten.

 

 

Dette var interessant, jeg lurer nemlig på det samme. Det jeg fant ut etter litt research på finn.no, var at et studieopphold i Bergen er noe billigere enn i Oslo. Dette kommer i stor grad av at husleieutgiftene i Bergen er lavere (i det store bildet, det finst selvfølgelig unntak). Med tanke på at rettsvitenskap er et studium som går over 5 år, kan man altså spare noen tusen kroner ved å studere i Bergen.

 

Min personlige mening er at et opplegg som bygger på flere enn en eksamen i året, må sies å være praktisk. Da er det mye lettere å holde seg fokusert og det er rom til forbedring. I tillegg får man ikke så radikale endringer i studievanene, siden opplegget blir mye likt som på vidregående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...