Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Terasse, spotter og dimmer?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg holder på å bygge meg en terasse, langs skilleveggen til naboen skal jeg ha innfelte spotter i gulvet, noen som har noen bra tips til spotter? og vet noen her om noen spesielle lover eller regler jeg må forholde meg til?

Dimmer: finst det på noen måte en dimmer som går and å ha på husveggen utendørs? er der noen spesielle lover og regler jeg må tenke på der?

Takk for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt hvordan du har tenkt det, men jeg er temmelig sikker på at om du skal ha down lights så må gulvet være tett pga ip-grad osv. Dermed er det ikke sikkert at du lovlig kan feste lys nedi terassen.

Du får kjøpt spotter som er beregnet for å monteres i gulvet. Husk alike vel på at disse skal monteres med spottkasse på samme måte som spotter i tak. Men i og med at dette er en terasse, det jeg går ut ifra at gulvet ikke er tett, så tror jeg ikke dette er en lovlig løsning.

Altærnativ kan være å montere spottene i tak, med dimmer inne. Husk at du og trenger en 2-polet bryter på spotter som skal stå ute!!

En dimmer er ikke lagd for å stå ute i vær og vind, denne må du ha på veggen innenfor. Dersom du finner en dimmer med en IP-grad på over 65 kan du bruke den ute, jeg tror ikke det finnes slike på markedet i dag.

Lenke til kommentar

vet noen her om noen spesielle lover eller regler jeg må forholde meg til?

Den enkle versjonen av dette er at kun autoriserte elektrikere kan utføre faste elektriske installasjoner. Og de vet hvilke lover og forskrifter de skal forholde seg til, og hvilket utstyr som kan brukes hvor. De gir deg samsvarsærklæring på at installasjonen er riktig utført.

Du kan med andre ord snekre terrasse og lage huller til å montere spotene i, men selv før du lager hull til spotene bør du snakke med en elektriker for å finne ut hvilke spoter som egner seg ute og hvordan de monteres.

Lenke til kommentar

Den enkle versjonen av dette er at kun autoriserte elektrikere kan utføre faste elektriske installasjoner. Og de vet hvilke lover og forskrifter de skal forholde seg til, og hvilket utstyr som kan brukes hvor. De gir deg samsvarsærklæring på at installasjonen er riktig utført.

Du kan med andre ord snekre terrasse og lage huller til å montere spotene i, men selv før du lager hull til spotene bør du snakke med en elektriker for å finne ut hvilke spoter som egner seg ute og hvordan de monteres.

Spotter som egner seg ute er greit nok i seg selv. Men du trenger down lights dersom du skal ha dem i gulvet. Og siden terassen ikke er tett så får du problemer med kapslingsgraden på spottene. Dermed må du ha en tett flate der du skal legge ut spottene.

Lenke til kommentar

Spotter som egner seg ute er greit nok i seg selv. Men du trenger down lights dersom du skal ha dem i gulvet. Og siden terassen ikke er tett så får du problemer med kapslingsgraden på spottene. Dermed må du ha en tett flate der du skal legge ut spottene.

Problemet er nå løst, har en kompiss som er eletriker, så jeg tok meg en prat med han, han tok med seg brosjyre med noen valgmuligheter angående spotter som kan monteres ute i verandaen, å han skal også utøfre arbeidet, og i tillegg ha samme på sin veranda.

takk for svar alikevell :-)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vet ikke helt hvordan du har tenkt det, men jeg er temmelig sikker på at om du skal ha down lights så må gulvet være tett pga ip-grad osv. Dermed er det ikke sikkert at du lovlig kan feste lys nedi terassen.

Du får kjøpt spotter som er beregnet for å monteres i gulvet. Husk alike vel på at disse skal monteres med spottkasse på samme måte som spotter i tak. Men i og med at dette er en terasse, det jeg går ut ifra at gulvet ikke er tett, så tror jeg ikke dette er en lovlig løsning.

Altærnativ kan være å montere spottene i tak, med dimmer inne. Husk at du og trenger en 2-polet bryter på spotter som skal stå ute!!

En dimmer er ikke lagd for å stå ute i vær og vind, denne må du ha på veggen innenfor. Dersom du finner en dimmer med en IP-grad på over 65 kan du bruke den ute, jeg tror ikke det finnes slike på markedet i dag.

Hvor har du infoen din ifra.. ??

Skal du hjelpe folk her inne er det greit at du har rett info!

Dimmer med IP 65 fins nok ikkje. MEN er ikke krav om mer enn IP X4 ute.

Spottkasser på spotter i terasse er bare tull og vas. Hvorfor skal du ha det ?? Fins ingen regler/forskrifter på dette.

Og i gulv heter det spotter ikke "down lights". "Spotter" som er innfelt i tak heter downlights.

Alle spotter som har IP på min. X4 kan monteres ute. Men bør ha IP X5.

Ellers er det beste her som trådstarter gjor, å kontakte fagkyndig personell.

PS: Håper lyset i terassen blei bra :)

Lenke til kommentar

Hvor har du infoen din ifra.. ??

Skal du hjelpe folk her inne er det greit at du har rett info!

Dimmer med IP 65 fins nok ikkje. MEN er ikke krav om mer enn IP X4 ute.

Spottkasser på spotter i terasse er bare tull og vas. Hvorfor skal du ha det ?? Fins ingen regler/forskrifter på dette.

Og i gulv heter det spotter ikke "down lights". "Spotter" som er innfelt i tak heter downlights.

Alle spotter som har IP på min. X4 kan monteres ute. Men bør ha IP X5.

Ellers er det beste her som trådstarter gjor, å kontakte fagkyndig personell.

PS: Håper lyset i terassen blei bra :)

Hei.

jeg kjøpte meg 6 stk IP65 spotter som skal brukes ned i terassen, holder på å bygge rammen nå, kan legge ut bilder av hvordan det blir når det er ferdig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...