Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Microsoft har kontroll

Anbefalte innlegg

For ei stund sidan sendte eg inn spørsmål om kva som skjer når datamaskina koplar seg opp mot Microsoft kvar gong ein slår dei på. Eg fekk svar om at dette kun skjer når ein nyttar XP og 2000. Og at det kan slåast av ved å stoppe den automatiske update kontroll.

Eg har slått av den kontrollen på alle maskiner. Eg veit at 98 og 95 maskiner koplar seg opp til Microsoft like godt som XP og 2000 -

SÅ MITT STORE spørsmål er veit nokon kva Microsoft får ut av maskina mi?? eller ??

Helsing

Dag A. Bjørnberg

[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det har seg sånn at de påstår at de ikke samler inn noen identifiserbar informasjon, men det finnes ting som tyder på at dette ikke stemmer. Det var et tysk nettsted (husker ikke hvilket) som undersøkte hva som ble oversendt, og det viste seg at bl.a. at det ble oversendt lister med alle programmer som var innstallert på maskinen, ikke bare MS programmene. Poenget tror jeg kort og godt er at de har samlet inn mye informasjon over lang tid, muligens også informasjon som identifiserer brukerne, men at de ikke har mulighet til å bruke denne informasjonen, da det ville bryte med de opplysninger som finnes på windows update, og sikkert en del lover også.

Lenke til kommentar

og hvorfor skal jeg stole på at MS tar slike hensyn?? Er det mulig at MS leser alle mine dokument? er det mulig at MS slipper unna alle angrep pga at de utvekseler sin info med usa sine overvåknings organisasjoner??

Skal jeg stole på at alt er ok??

Lenke til kommentar
og hvorfor skal jeg stole på at MS tar slike hensyn?? Er det mulig at MS leser alle mine dokument? er det mulig at MS slipper unna alle angrep pga at de utvekseler sin info med usa sine overvåknings organisasjoner??

Nei

Lenke til kommentar

skifte os er selvsagt et alternativ, men ser ingen at dersom ms kan hente ut det de vil av info fra alle maskiner med ms operativsystem: så har vi et problem?? Er det ingen som vet hva de henter inn av info??

dag

Lenke til kommentar

Nei

neivel og så??

Lenke til kommentar

mitt siste innlegg var ikke ment så arrogant som det kunne forståes. Jeg tror at mange vet mer enn meg om kommunikasjon - og jeg er redd mange ikke tenker over at vårt største sikkerhetsproblem kanskje ikke er virus men "vår beste venn Windows!"??? Lurer litt på om jeg er den eneste som tenker slike tanker??

Lenke til kommentar

Kanskje du kan bruke en firewall, og prøve å sperre for det som evt. prøver å sende informasjon til Microsoft. Ellers så ber jeg deg som en medbruker av dette forumet, vær så snill og bare bruk ett -ett- spørsmålstegn etter et spørsmål, så lenge det ikke er et spørsmål der du er veldig sjokkert (som om noen hadde sagt noe veldig overraskende til deg, og du hadde svart med "HVA??"). Det er plagsomt i lengden med overdreven tegnbruk :).

Lenke til kommentar
Kanskje du kan bruke en firewall, og prøve å sperre for det som evt. prøver å sende informasjon til Microsoft. Ellers så ber jeg deg som en medbruker av dette forumet, vær så snill og bare bruk ett -ett- spørsmålstegn etter et spørsmål, så lenge det ikke er et spørsmål der du er veldig sjokkert (som om noen hadde sagt noe veldig overraskende til deg, og du hadde svart med "HVA??"). Det er plagsomt i lengden med overdreven tegnbruk :).

Beklager at min tegnbruk irreterer deg. Men om du hadde lest innledningen så ville du kanskje forstått problemet (eller spørsmålet om du vil). Forresten mener jeg det er bedre med ?? enn en eller annen smiley. og at .. betyr noe?

Lenke til kommentar
Vel, jeg svarte kanskje ikke på ditt store spørsmål, men jeg svarte hva du kanskje kan gjøre for å forhindre det. Hva Microsoft egentlig får ut av PC'en din, er det nok bare de som vet.

Ja - og bør vi ikke prøve å finne ut av det? Faktisk mener jeg at spørsmålet er stort. Dersom MS har en ukjent kommunikasjon med alle maskiner som benytter MS, så er vel storerbror nærmere oss enn vi kanskje aner?

Lenke til kommentar

Poenget her er at dataene overføres kryptert, så det er ikke en enkel sak å finne ut hvilke data det er sm blir overført. Det er selvfølgelig ikke noe problem å sperre for disse overførslene av data, men da har man jo et problem med oppdateringer, og det kan jeg ikke stresse viktigheten av nok. Bruker selv stor sett windows som leketøy, og linux til det meste annet. Windows får ikke lest dataene som ligger på linuxpartisjonene. Et annet artig poeng er at f.eks. SUSE lar meg kryptere hele hardisker og partisjoner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...