Gå til innhold

Hvor skal kablene gå? SATA

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på å bygge en PC, og har spørsmål koblingen av SATA kablene og til hvilken kontroller de skal til

jeg har:

1 stk Samsung 830 128 GB (systemdisk)

2 stk WD 2 TB SATA600 (lagring, skal speiles via RAID)

1 stk ODD

Hovedkortet har 6 SATA kontakter:

2 stk Intel Z77 SATA 6,0 Gb/s med RAID

2 stk Intel Z77 SATA 3,0 Gb/s med RAID

- Begge disse har Intel Smart Response Techonology, Intel Rapid Start Technology, Intel Smart Connect Technology

2 stk ASMedia PCIe SATA 6 Gb/s controller uten RAID

- Støtter kun "data hard drives only" som det heter, ikke ATAPI støtte. Såvidt jeg vet betyr det at man ikke kan bruke ODD o.l. via disse.

Jeg tenkte å koble WD-diskene i RAID via Intel 6,0 Gb/s portene, da disse er SATA600 disker.

Spørsmålet mitt er: Går jeg glipp av/mister jeg ytelse/funksjoner hvis jeg kobler SSD disken mot ASMedia 6,0 Gb/s porten? (Tenker da på disse Intel-funksjonene som jeg nevnte ovenfor.)

Eller bør jeg bruke intel porten og la harddiskene speiles via Intel SATA 3,0 Gb/s porten (går jeg glipp av ytelse eller klarer ikke harddiskene en slik (SATA 6,0Gb/s) dataoverføring i utgangspunktet?)

Endret av Ebbe2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant litt informasjon på Asus sine nettsider:

Extra SATA 6Gb/s Supports

Extra Ports, Extra Speed and Accessibility

The Intel® Z77 Express chipset natively supports the next-generation Serial ATA (SATA) interface, delivering up to 6Gb/s data transfers. ASUS provides extra SATA 6Gb/s ports with enhanced scalability, faster data retrieval and double the bandwidth of current bus systems.

Lenke til kommentar

Uansett så bør SSD'en kobles til Intel SATA 6Gb/s

Diskene klarer ikke å fylle båndbredden til SATA 3Gb/s uansett, så du kan like gjerne koble dem til SATA 3Gb/s på Intel-kontrolleren.

Da har du igjen 1st på Intel-kontrolleren, og du kan like gjerne bruke denne til ODD'en, selv om du selvfølgelig ikke kan bruke hele båndbredden med den heller...

Lenke til kommentar

Kjør følgende setup for fremtidig bruk.

SSD'er har 1 prioritet på Intel 6 gbps kontroller portene, ALLTID ingen unntak.

Disker som skal i RAID bruker du Intel 3 gbps på.

Harddisker som skal kun stå som single uten RAID plugger du inn i "Bonusportene" fra Marvell, JMicron eller alt annet enn AMD og Intel, disse suger til SSD og har dårlig fakeRAID som er skikkelig bånn på stabilitet også, og hacker inn en dårlig standard på hvordan RAIDet fungerer som gjør enhver recovery av data om kontrolleren feiler, vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...