Gå til innhold

Lodding i Trondheim

Anbefalte innlegg

Er det noen som driver med lodding eller kjenner noen som lodder i trondheim? har en raspberry pi som har fått seg en kakk i en "kontroll" brikkene. og vil derfor ikke vise HDMI signal. ser ut som 2 ledninger er revet av. (dårlig kabinett)

Se bilde:

Rød firkant - Brikken

Gul firkant - ledningene

Er det Reparerbart eller sende det i retur for en ny?

post-81425-0-46116200-1340880520_thumb.jpg

Endret av SiRious
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å se på bildet, men hvis lederene fra IC-en (chippen) er tilgjengelige slik at de ennå stikker ut, og loddelandet på kortet er intakt så går det an å fikse det. Det som kan skje i slike tilfeller er at når ting rives opp så tar de med seg selve kobberet (banen) i kretskortet og da er det vanskelig å lodde på plass igjen.

Jeg holder ikke til i Trondheim, men et tips kan være å kontante noen ved en fagskole eller høyskole som kan elektronikk, de har utstyr tilgjengelig og har de god tid kan det godt være de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Snakket med en kar på Omega verksted. Men, de var ikke så intressert i å gjøre noe, jeg kunne komme ned å få gjøre det selv. men jeg eier ikke erfaring på lodding, og tror ikke jeg har sjangs til å klare det selv. men i nøden spis fanden fluer. så med mindre noen andre kommer til redningen snart, så blir jeg vel nødt å dra å få det gjort selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan går/gikk det? Ville bare si at du burde være forsiktig med slikt hvis du ikke har erfaring. Du kan skade komponenter med varme, f.eks i tilfelle hvis du ikke oppnår ønsket resultat med det første og prøver om og om igjen.

Med slike små overflatekomponenter skal man ikke trenge mer en et sekund med loddespissen i kontakt.

Det jeg ville gjort i dette tilfelle er å ta en bitteliten flekk med loddefett på bruddet, varmet loddebolten til 260-300 celcius og raskt tilført spissen slik at tinnet smelter og deretter fjernet loddespissen igjen.

Etterpå rense området med teknisk sprit/isopropanol på noe bomull f.eks.

Hvis du må gjøre dette separat for hvert ben, ta liten pause slik du er sikker på den er avkjølt. Pass på at du ikke lager kortslutning mellom bena såklart.

Edit: http://tangentsoft.net/elec/movies/ <-- Loddefilm

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...