iverha2 Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Har et rart problem med Canon 5D mark II som eg aldri har sett før. Litt vanskelig å forklare problemet. Plutselig blir bildet i søkeren fullt av "korn" og det skjer ingenting når eg prøver å trykke ned utløserknappen. Det kan skje når som helst når eg tar bilder, og går ikkje vekk før eg har skrudd kamera av og på. Noken som veit ka problemet kan vere? Et anna "problem" har eg også, som kanskje kan vere brukerfeil, men eg skjønner ikkje ka det kan vere heller. Når eg skyter på høge blendartal, og det er såpass lyst at eg får rask lukkartid (skjer av og til når eg har kamera på stativ også), så blir store deler av bildet uklart. Slik har det vert lenge, og når eg var ute i går, så fekk eg ikkje skarpe bilder før eg hadde f/8. Er det feil med innstillingar, eller er det fokusproblem eller andre ting som gjer det? Takk for alle tips og forklaringar. Lenke til kommentar
IceImp Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Har du prøvd flere objektiver? Om objektivet har autofokus har det elektronikk i seg, og det kan være det som skaper problemene. Litt rart om du får "korn" i en optisk søker. Vet ikke helt hva "korn" vil si, da. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2012 (endret) Har du prøvd flere objektiver? Om objektivet har autofokus har det elektronikk i seg, og det kan være det som skaper problemene. Litt rart om du får "korn" i en optisk søker. Vet ikke helt hva "korn" vil si, da. Så langt veit eg berre at det har skjedd med 17-40mm-linsa, men det er stort sett den eg bruker. Eg veit ikkje heilt ka eg skal kalle det eg ser i søkeren, men det ser ut som et ekstremt kornete bilde. Kan minne litt om et bilde tatt på veldig høg ISO. I tillegg blir søkeren også ein del mørkare når det skjer. Endret 28. juni 2012 av iverha2 Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Det høres ut som om det er dårlig kontakt ett eller annet sted (batteriet?), det du beskriver høres ut som det som skjer når man tar ut batteriet. Nemlig at strømmen til den LCD skjermen som viser AF-punktene. ... strømmen bortfaller. P.S. Hvordan får man redigert innlegg? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 (endret) P.S. Hvordan får man redigert innlegg? Ved siden av multisitat/svar-knappen finner du delevis skjult rapporter og rediger-knappen. Endret 28. juni 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Når du sier "søkeren", så snakker du om den optiske søkeren, ikke sant? Eller snakker du om liveview-skjermen? Hvis det er liveview-skjermen, så kan det komme av at du har valgt liveviewmodus Exposure Simulation i steden for Stills Display. Angående "store deler av bildet uklart" - kan du poste et eksempelbilde? Går ut fra at du har styr på blender, lukker og fokus, så det ikke er noen "elementære" feil. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 På 7D så er søkeren grå/mørk/kornete når batteriet svikter, men dette har jeg aldri merket på mk2. Sitter tilfeldigvis med ett rundt halsen nå og nei, ingen "korning" i søker uten batteri (..og det med Eg-s mattskive) Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 29. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2012 Når du sier "søkeren", så snakker du om den optiske søkeren, ikke sant? Eller snakker du om liveview-skjermen? Hvis det er liveview-skjermen, så kan det komme av at du har valgt liveviewmodus Exposure Simulation i steden for Stills Display. Angående "store deler av bildet uklart" - kan du poste et eksempelbilde? Går ut fra at du har styr på blender, lukker og fokus, så det ikke er noen "elementære" feil. Ja, den optiske. I går prøvde eg ut min nye 24mm 1.4 II på kveldstid, og det samme skjedde igjen mot slutten. Alle tre gangane det skjedde var når kamera var retta mot kveldssola. Istedefor å slå av kamera som eg pleier, prøvde eg å rette det andre vegar. Det var først når eg retta kamera ned mot bakken at det blei bra igjen, og dette fekk eg til to gangar. For min del er det to alternativ: 1. Et eller anna i kamera takler ikkje å bli retta direkte mot sola. (Kan virke som om det her har skjedd en del i motlys, men så tar eg også ein del motlysbilder.) 2. Som en del her inne seier, og som sikkert er det mest sannsynlege, at det er noko med batteriet. Det kan jo også stemme med at når eg retta kamera ned mot bakken i går, traff kontaktene kvarandre igjen mellom batteriet og kamera. Ellers er fokusproblemet løyst. 24mm-linsa var løysinga. Nei, 17-40mm er nok fin den også, men det kan virke som om den er feil kalibrert. Fekk nesten meir i fokus på landskap på f/1.4 på 24mm enn på f/8 på 17-40mm... Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 29. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2012 På 7D så er søkeren grå/mørk/kornete når batteriet svikter, men dette har jeg aldri merket på mk2. Sitter tilfeldigvis med ett rundt halsen nå og nei, ingen "korning" i søker uten batteri (..og det med Eg-s mattskive) Nei, søkeren blir ikkje slik uten batteri. Har forresten et uoriginalt batteri (som har fungert veldig godt) i tillegg til det originale, kan dette vere problemet? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Det er lite info, delvis info. Hva skjer egentlig. Søkeren blir mørk og kornete. Bare med 17-40 sier du. Siden noe ordner seg ved å snu på kameraet så er det lett å tenke at det er en kontaktfeil et sted. Søkeren kan oppleves som litt mørkere om man bruker nedblendingsknappen, men det regner jeg med du ville kjent igjen. Det jeg lurer på er om du mister infoen du normalt ser i søkeren når dette skjer. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 29. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2012 Det er lite info, delvis info. Hva skjer egentlig. Søkeren blir mørk og kornete. Bare med 17-40 sier du. Siden noe ordner seg ved å snu på kameraet så er det lett å tenke at det er en kontaktfeil et sted. Søkeren kan oppleves som litt mørkere om man bruker nedblendingsknappen, men det regner jeg med du ville kjent igjen. Det jeg lurer på er om du mister infoen du normalt ser i søkeren når dette skjer. Ja, som sagt vanskelig å forklare. Det ser litt ut som når eg har blender på 22 og bruker nedblendingsknappen, men bildet i søkeren blir også kornete, slik som på høg ISO. Det er den beste forklaringa eg har på det. Usikker på om infoen er der eller ikkje når problemet oppstår, men eg har ikkje lagt merke til at den forsvinner. Skal prøve å legge merke til det neste gang. Takk for all hjelp så langt. Tenker å prøve det andre batteriet. Viss det er feil med kontaktene, går det på garanti? Lenke til kommentar
henm Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Hej Har du tjekket om Matskiven sidder rigtigt? Henrik Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 ... Ja, som sagt vanskelig å forklare. Det ser litt ut som når eg har blender på 22 og bruker nedblendingsknappen, men bildet i søkeren blir også kornete, slik som på høg ISO. Det er den beste forklaringa eg har på det. Usikker på om infoen er der eller ikkje når problemet oppstår, men eg har ikkje lagt merke til at den forsvinner. Skal prøve å legge merke til det neste gang. Takk for all hjelp så langt. Tenker å prøve det andre batteriet. Viss det er feil med kontaktene, går det på garanti? Du mener at det du ser i søkeren blir kornete, som ser ut som på et foto som er tatt med høy ISO, ikke at søkeren normalt blir kornete når du bruker høy ISO, for det gjør den jo ikke. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 29. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2012 Hej Har du tjekket om Matskiven sidder rigtigt? Henrik Nei. Trur du dette kan vere problemet? Er det enkelt å sjekke? ... Ja, som sagt vanskelig å forklare. Det ser litt ut som når eg har blender på 22 og bruker nedblendingsknappen, men bildet i søkeren blir også kornete, slik som på høg ISO. Det er den beste forklaringa eg har på det. Usikker på om infoen er der eller ikkje når problemet oppstår, men eg har ikkje lagt merke til at den forsvinner. Skal prøve å legge merke til det neste gang. Takk for all hjelp så langt. Tenker å prøve det andre batteriet. Viss det er feil med kontaktene, går det på garanti? Du mener at det du ser i søkeren blir kornete, som ser ut som på et foto som er tatt med høy ISO, ikke at søkeren normalt blir kornete når du bruker høy ISO, for det gjør den jo ikke. Det eg ser i søkaren når dette skjer ser ut som et foto med høg ISO, ja. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Tipper det er noe strøm-problematikk og noe fra LCD-greiene som lyser opp fokuspunkter. Ville prøvd å rengjøre kontaktene og å prøve objektivet på et annet hus, ellers er det service neste... 1 Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 Tipper det er noe strøm-problematikk og noe fra LCD-greiene som lyser opp fokuspunkter. Ville prøvd å rengjøre kontaktene og å prøve objektivet på et annet hus, ellers er det service neste... Fokusproblemet er løyst. Korleis skal eg gå fram for å reingjere kontaktane?? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Papir og mykt viskelær pleier å funke. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 Papir og mykt viskelær pleier å funke. Ok. Skal prøve det. Takk for all hjelp så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå