Gå til innhold

Har noen en god idé til en liten aktuator/motor til å åpne en luke?

Pallantir

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge noen små hus å sette på terrassen som kamuflerte høyttalerkasser, av to årsaker: Det skal stå på et værhardt sted, så det er greit å beskytte høyttalerne når de ikke er i bruk (selv om det er marinhøyttalere som skal tåle ganske mye juling), og det skal ikke være synlig at det er høyttalere i dem når de ikke brukes. I tillegg liker jeg jo å leke meg litt med ting som ser avanserte ut, derfor vil jeg gjerne ha dører som åpner seg automatisk når jeg skrur på strømmen til forsterkeren (relégreiene til det er ikke noe problem i det hele tatt, det fikser jeg glatt).

Jeg tenkte litt på aktuator til motorisert parabolantenne, men det blir rett og slett for stort til dette bruket. Både for lange og for tjukke. Så derfor tenkte jeg at det kanskje fantes noe til RC eller lignende hobbybruk som kunne fungere. Det er bare en fordel hvis det ikke er så dyrt, for jeg skal ha åtte stykker! Så de jeg har sett til nå på RC-sider (til 600 kroner og opp...) blir i meste laget.

Det beste ville vært om de var 12-volts, men det må iallfall være lavspent, så jeg ikke må legge 220V-kabler under terrassen. Hvis det fins en type som fungerer omtrent som en magnetventil, så den strekker seg ut når man kobler til strøm (pneumatisk, kanskje?) og så lukker seg igjen når strømmen kobles fra, ville jo det vært det prefekte.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, servoer som ikke koster 600kroner burde ikke være vanskelig å få tak i. Ta en titt på denne siden her :) - der finner du de store servoene. (mindre finnes også, men kommer litt an på hvor hardt de må jobbe...

Dessverre er de nok ikke 12v...

Evt. finnes det mye snacks på eBay da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...