generalbob Skrevet 27. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2012 Hei, Jeg har tenkt å oppgradere pc'en min, men er ikke sikker på hva jeg får mest utbytte av og bytte ut. Derfor hadde jeg satt stor pris på om dere data guruer ( ) kunne hjelpe meg litt med å identifisere mine største flaskehalser! Dersom dere også kunne gitt meg noen forslag til hvilke nye komponenter jeg burde bytte disse "flaskehalsene" med hadde det hjulpet meg masse. Men det er fint om dere ikke velger de aller dyreste komponentene der ut, da jeg prøver å holde pengebruken på et middels nivå PC'en skal brukes til spill som BF3 og Starcraft 2. Specs per i dag: Prosessor Intel® Core2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz Minne (RAM) 6,00 GB Grafikk NVIDIA GeForce GTS 250 Spillgrafikk 3327 Totalt tilgjengelig skjermminne (MB) System (Motherboard) Produsent Gigabyte Technology Co., Ltd. Modell EP35-DS4 Totalt systemminne 6,00 GB RAM Systemtype 64-biters operativsystem Antall prosessorkjerner 2 Grafikk Skjermkorttype NVIDIA GeForce GTS 250 Totalt tilgjengelig skjermminne 3327 MB Dedikert skjermminne 512 MB Dedikert systemminne 0 MB Delt systemminne 2815 MB Driverversjon for skjermkort 8.17.12.9573 DirectX-versjon DirectX 10 Strømforsyning 500 W Antec (Earthwat eller noe lignende) På forhånd tusen takk fo hjelpen Mvh David Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 27. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2012 Skjermkortet er jo desidert verst, men prosessoren er heller ikke siste skrik lenger. Begynn med skjermkortet, men regn med å måtte bytte HK, CPU og RAM også. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2012 Beste er å oppgradere CPU/HK/RAM og skjermkort. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 27. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2012 Til BF3 vil han dra god nytte av 4 kjerner, så jeg ville valgt CPU,HK og ram først. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2012 Helt klart skjermkort først. Aner ikke noe om budsjett, men jeg tipper du ligger "mid-range" siden du ikke vil ha det dyreste. Forslag: http://www.dustinhome.no/product/5010549536/gigabyte-geforce-gtx-560-ti-oc-1gb-pci-e-dvi-hdmi/#intcmp=searchProvider_dacsa Ny kjøler til CPU og overclock til minst 3.6GHz. Du bør sikte på 4.0, men du bør klare minst 3.6. http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/#intcmp=searchProvider_dacsa Kjøleren kan du ta med deg om du velger å gå for 2500K oppgradering senere. Skjermkortet+CPU-kjøler koster under 2k inkl. frakt og gir deg så godt som en dobling av ytelsen i blant annet BF3. Om du går for CPU og HK bruker du minst 2,5k og ytelsen i blant annet BF3 blir minimalt bedre. Skjermkortet ditt er "katastrofedårlig" i forhold til å spille BF3. Lenke til kommentar
generalbob Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. juni 2012 Tusen takk for hjelpen so far folkens:) Jeg tenker jeg kommer til å følge forslaget til Sovehest over i første omgang, da det var veldig godt forklart og begrunnet imo. Eneste problem er at jeg ikke vet noe om å "overklokke" en prosssor... Er dette noe jeg kan får til relativt lett ved bare å sjekke ut noen "how to" videoer på youtube, eller er det vanskeligere enn som så? Jeg har også en ledig plass for en RAM brikke til i hovedkortet, tror dere at det kan hjelpe en del å bare sette inn et 2 GB RAM kort til så jeg har 8 GB ram? PS. Er det uproblematisk å gjøre disse endringene med den strømforsyningen jeg har, eller begynner den å slite med å holde tritt snart? Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 Du har i bunn og grunn nok minne i forhold til systemet ditt, husk også at det er DDR2 minne som nå er utdatert og ikke like prisgunstig som DDR3 minne. Det kan også være at strømforsyningen din begynner å bli slitt så om du kjøper et kraftig skjermkort kan det være at ting ikke går knirkefritt. Min anbefalning er å høre litt på Arni og vurdere å klaske til en ny Psu av høy kvalitet. Lenke til kommentar
generalbob Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 Tja, ser jo poenget deres.. Men det er jo egentlig det samme som å si at jeg burde kjøpe en helt ny PC, som for såvidt koster noe mer enn jeg hadde planlagt.. Man må jo tenke litt på pengebruken, som jeg antar at de fleste her inne er enig i Jeg trenger jo egentlig ikke en PC som kjøper alt av spill i maks settings.. Målet mitt er jo som nevnt å finne ut av de største flaskehalsene, og oppgradere de, men jeg skjønner jo at komponentene "henger sammen" så det ikke er så lett å bare skifte ut noen av dem... Lenke til kommentar
generalbob Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 Dersom dere mener jeg burde skifte så mange komponenter, kan noen av dere komme med forslag til komponenter som ikke ender opp med å koste meg noe særlig mer enn 4k totalt? Eller bir dette for lite? Tusen takk for tålmodigheten deres så langt Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 4000 kr blir nok her for lite, du må nok regne med 6000 om du vil ha en god spill pc. Så da ville jeg ventet på a10 5800k som forhåpenligvis duger som budsjett alternativ. Men langt i fra en spill oppsett, men kan spilles på ved lav oppløsning ca 1440x900 går vel greit. Lenke til kommentar
Karamell2 Skrevet 28. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 (endret) *slettet* ble for dumt Endret 28. juni 2012 av Karamell2 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 Vil foreslå å legge ut 5000 kr først som sist på dette: i5-3570k ASUS P8Z77-V eller tilsvarende 8GB 1600MHz CL9 DDR3 HD 7850 Lite vits i å oppgradere til et kraftigere skjermkort siden E8400 er alt for treg for å kjøre BF3 multiplayer. Lite vits i å oppgradere kun prosessor siden GTS 250 er for svak for å kjøre BF3 multiplayer på annet enn 1280x720 low. Lenke til kommentar
generalbob Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 *slettet* ble for dumt Ikke si det Jeg satt og tenkte for meg selv at det kunne være en ide jeg faktisk... hehe.. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 28. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 E8400 er IKKE for treg til kjøre BF3. Skjermkortet ditt er den "stygge ulven" her. Om jeg skulle brukt 3,5k på en oppdatering av maskinen til BF3, ville jeg kjøpt GTX 670 + CPU-kjøleren jeg linket til. http://www.techspot....ance/page7.html Avrange FPS AMD x2@ 3,3GHz 42. Avrange FPS AMD x4@ 3,7GHz 53. E8400 @ 3,6 eller 4,0GHz yter uansett bedre enn Phenom @ 3,3 i BF3. Skal du bruke "mye penger" på oppgraderingen, ville jeg kjøpt GTX 670, overklokket CPU og sett hvor det gikk. Sannsynligvis blir du mer enn fornøyd med dette. Du klarer nok lett å overklokke CPU til 3,6GHz. Kort fortalt: Du går inn i BIOS (F2 eller Delete ved oppstart) og endrer FSB som sår på 333 til 400. Så må du endre multiplier på memory til 2 (den står på Auto). (Memory speed skal være 800 når du er ferdig - du har sannsynligvis DDR2 6400 RAM). CPU multiplier står på Auto eller 9, denne skal stå på 9 (ikke Auto). Alt annet kan du la være urørt. Kontroller at du har CPU-warning temp på mindre enn 80-75 grader. Lagre og restart - vips du har CPU @3,6GHz. Skal du ha mer enn dette finnes det flere tilnærminger. Sannsynligvis klarer ikke RAMen så mye mer enn dette uansett, så det er kanskje like greit å stoppe her... Lenke til kommentar
generalbob Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 Vil foreslå å legge ut 5000 kr først som sist på dette: i5-3570k ASUS P8Z77-V eller tilsvarende 8GB 1600MHz CL9 DDR3 HD 7850 Lite vits i å oppgradere til et kraftigere skjermkort siden E8400 er alt for treg for å kjøre BF3 multiplayer. Lite vits i å oppgradere kun prosessor siden GTS 250 er for svak for å kjøre BF3 multiplayer på annet enn 1280x720 low. Men hvis jeg bytter alt det der, må jeg ikke også kjøpe meg en ny PSU? Antar at de komponentene du listet opp suger en del mer strøm en det jeg har pr i dag? Tilleggsspørsmål: Har jeg noe særlig å hente på å bytte ut en 7200 rpm HDD med en nyer SSD? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 28. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 Under spilling vil du ikke merke rare forskjellen på en harddisk vs en SSD, men loadingtider generell respons i programmer vil oppleves mye raskere. Jeg har spillene mine på en 7200rpm, mens jeg kjører Windows og programmer på SSD. Merket det best i spill ved at jeg alltid var først inne på server ved mapchange når jeg kjørte CS:S fra SSD. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 28. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 Må si jeg er skeptisk til å bruke en dualcore i bf3; arni90's forslag ser bra ut her, men det kan sikkert gjøres enda billigere ved å velge en Phenom IIx6(om de er å få tak i lenger) Erfaringen fra bf serien er at du trenger en noenlunde brukbar quad for å opprettholde en bra minimum fps Du vil nok bevege deg under 20tallet ofte selv om klokker mannskitten av e8400. Eksempelvis, kutter jeg 2 av mine kjerner så tryner ytelsen! dog, jeg er nok ganske kresen! 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 Anbefaler å lese Sweclockers ytelsestest av BF3 for å få en god anelse av hvor mye prosessorytelse man trenger for å kjøre BF3. Kort oppsummert: alt som ikke har fire kjerner er elendig. Jeg har selv prøvd å spille BF3 med to kjerner, og spillet kjører helt forferdelig dårlig med bare to kjerner (jeg testet med en 2600k @ 4.8GHz og framerate var vel gjennomsnittlig rundt 50 fps men det var hele tida drops nedom 1 fps.) Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 28. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 Jeg har sett Sweclocker sin ytelsestest, og den stemmer ikke veldig godt overens med hva jeg har lest andre steder og selv opplevd. Om TS skal oppgradere systemet sitt for 2-3k, så er det skjermkort han trenger. SC2 vil også kunne kjøres på maks med GTX 670. Kjøleren kan TS uansett bruke på en 2500K eller en 3xxx + HK + RAM om han føler for å oppgradere resten også. Skjermkort først hele veien til banken, CPU, HK og RAM etterpå. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 28. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2012 Stemmer ikke med egne og andres funn når det kommer til frosttbite. BF serien i multiplayer er ikke glad i 2 kjerner, men for all del, kjør på! Dette testet jeg med sandy@5Ghz så å forvente at dette skal bli bra med en e8400 :nei2: Så vidt jeg vet er det ingen av blizzard sine spill som støtter mer enn dualcore så der vil man ikke møte på noen overaskelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå