Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva er grunnen til mine bsod's?

Anbefalte innlegg

Byggde en ny maskin for en 2-3 mnd'er siden. alt har fungert helt utmerket helt frem til den siste uka nå hvor jeg har fått 4 bsod.

Samtidlig har flash kraæsjet støtt og stadig (Bluker chrome), selv om det er nyeste installert.

Sitter på en windows 7 maskin. Trenger jeg ramse opp maskinvare?

Noen som har en ide hvor jeg skal begynne å feilsøke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker å starte feilsøkinga med en titt i hendelselista for å se hvor feilen ligger : Kontrolpanel : Administrative verktøy : Hendelseliste : Egendefinerte visninger : Administrative hendelser.

Om det ikke gir meg noe direkte svar så kjører jeg som regel først en minnetest fulgt av en cpu test (feks prime95) gir disse noen feil så er det enklere å finne ut hva som er synderen.

Underveis sjekker jeg også om Psu er stabil mens det kjøres tester som belaster den ( en runde med 3dmark fungerer fint til dette eller prime95 for cpu og Furmark for gpu samtidlig).

Lenke til kommentar

Last opp dump filene. c:\windows\minidump. Hvis du ikke har tillatelse til å gjøre noe med filene så lag en mappe inni minidump mappen og kopier dem dit først. For å kunne laste dem opp på forumet så må du zippe dem først.

Lenke til kommentar

AVG kan være en av synderne. Prøv å bytt til Security Essentials.

Jeg bruker å starte feilsøkinga med en titt i hendelselista for å se hvor feilen ligger : Kontrolpanel : Administrative verktøy : Hendelseliste : Egendefinerte visninger : Administrative hendelser.

Om det ikke gir meg noe direkte svar så kjører jeg som regel først en minnetest fulgt av en cpu test (feks prime95) gir disse noen feil så er det enklere å finne ut hva som er synderen.

Underveis sjekker jeg også om Psu er stabil mens det kjøres tester som belaster den ( en runde med 3dmark fungerer fint til dette eller prime95 for cpu og Furmark for gpu samtidlig).

Vet ikke hva jeg skal se etter i adminitrative hendelser. så gir deg et bilde av alle dagens hendelser. De siste 5 er da kræsjen skjedde.

ramser opp teksten i rekkefølgen de oppstod.

1.The previous system shutdown at 22:48:32 on ‎28.‎06.‎2012 was unexpected.

2.The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

3.Audit events have been dropped by the transport. 0

4.Unable to produce a minidump file from the full dump file.

5.The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x0000001a (0x0000000000041790, 0xfffffa8004072950, 0x000000000000ffff, 0x0000000000000000). A dump was saved in: C:\Windows\MEMORY.DMP. Report Id: .

Last opp dump filene. c:\windows\minidump. Hvis du ikke har tillatelse til å gjøre noe med filene så lag en mappe inni minidump mappen og kopier dem dit først. For å kunne laste dem opp på forumet så må du zippe dem først.

Minidump mappen er tom så vidt jeg kan se...

AVG kan være en av synderne. Prøv å bytt til Security Essentials.

Takk for at du deltar, prøver feilsøking litt mer først. Brukt avg i mange år nå og har vært strålende fornøyd

post-53149-0-16904500-1340918824_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvordan setter jeg Windows opp for å generere krasjdumper?

Normalt sett skal Windows automatisk generere krasjdumper uten behov for noen videre konfigurasjon. Innstillingene gjøres ved å velge Systemegenskaper i Kontrollpanel og deretter velge fanen Avansert for så å trykke på knappen for Innstillinger innunder kategorien Oppstart og gjenoppretting:

1216485.jpeg

Her er systemet konfigurert for å generere en kjerneminnedump.

EDIT:

La til bildet ordentlig, burde funke nå

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Kjørte en minne test. windows 7 sin innebygde. underveis i testen ble jeg fortalt at "hardware problems were detected". men når den var ferdig har jeg ikke fått noen rapport. hvor finner jeg denne?

Kjørte en minne test. windows 7 sin innebygde. underveis i testen ble jeg fortalt at "hardware problems were detected". men når den var ferdig har jeg ikke fått noen rapport. hvor finner jeg denne?

edit*

rett etter jeg skrev dette dukken denne opp på skjermen. den promter meg egentlig bare til å ta kontakt med produsent. er dette mit eneste alternativ? Regner med jeg tar kontakt med komplett.no og ikke produsenten :p

post-53149-0-94514300-1340948398_thumb.png

Endret av Footy
Lenke til kommentar

takk for all hjelp så langtalle sammen.

har et lite ekstraspørsmål ang. memtest. hvor lang tid kommer den til å ta?... den har nå holdt på i 8t 57minutter

edit:

la med bilde av "status"

post-53149-0-99106300-1341045853_thumb.jpg

Endret av Footy
Lenke til kommentar

Supert!

Ser at du er såpass oppegående at du fant ut av hvordan du skulle bruke memtest effektivt til å finne synderen ^_^

Sjekk at minnebrikken som er defekt er av samme type som de andre , er den ikke det kan det faktisk være at synderen er for lave / høye instillinger i bios på minnet.

Edit : Noen ganger om man er uheldig kan man faktisk få levert minnebrikker som ikke er identiske og har samme mengde minne på begge sidene av brikkene, dette har vært et problem for noen få , men avhengig av hovedkort og bios så kan dette også fungere så lenge man ikke overklokker.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...