Gå til innhold

ASUS Nexus 7

Fikseren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg vært i USA i ca 2 uker og i dag fikk jeg endelig tak min egen nexus 7 :D Jeg kjøpte den på en Staples butikk i New York. Dette er min første tablet, og foreløpig er jeg absolutt fornøyd! Jeg har ikke fått lekt meg så veldig mye med den enda, men jeg har samsung galaxy nexus med jelly bean, så jeg er vandt til android :-)

Skrevet med nexus 7 :-)

Lenke til kommentar

Første dag med Nexus 7

Jeg har nå hatt min Nexus 7 i 15-16 timer og brukt den litt under halvparten av den tiden. For ordens kan jeg nevne at jeg kom fra en Samsung Galaxy Tab 10.1, så det første som slo meg var at den var mye mindre. Dette er imidlertid akkurat den jeg ville da den er lett å frakte med seg rundt i huset, lett å ta med seg på reise. Den gamle ble mer og mer liggende ubrukt fordi den var upraktisk å gå rundt med.

Jelly Bean er fantastisk

Jeg er selv veldig glad i stock Android, men synes Ice Cream Sandwich kan bli litt for svart og neon, så at de i Jelly Bean har gjort mye av den svarte gråere er veldig behagelig. Det veldige blå er også tonet ned. Google Now er en morro funksjon, men hvor mye jeg kommer til å bruke det vil tiden vise. Det føles litt rart å måtte snakke engelsk til nettbrettet mitt. En annen veldig positiv nyhet som jeg ikke visste om er at kontaktbildene man importerer fra blant annet Facebook til People-appen har mye bedre oppløsning enn man får i Ice Cream Sandwich. De er faktisk fine å se på nå! I tillegg er selvfølgelig alle Google-appene pene og se på og praktiske i bruk.

For mer informasjon om Jelly Bean er det bare å lese en av de mange testene som ligger på blant annet The Verge, Android and Me, Android Central osv.

Hardware

Nettbrettet er veldig raskt og veldig snappy. Hvor mye som skyldes nettbrettet og hvor mye som skyldes Jelly Bean og "Project Butter" er vanskelig å si, men raskt er det hvertfall! Selv om jeg kjørte Ice Cream Sandwich (CM9) på det forrige nettbrettet er forskjellen utrolig stor. Det virker også veldig solid bygd og er godt å ta i (spesielt baksiden), og jeg har heller ikke opplevd noen av feilene som har blitt rapportert. Det som er litt knotete er å trykke på power og volumknappene når nettbrettet ligger med baksiden ned. Sidene går ikke rett ned, men innover mot midten av nettbrettet. Dette og det at knappene er litt gjemt bak rammen rundt gjør at jeg må løfte opp nettbrettet for å enkelt få trykket på knappene.

Da jeg har sett rapporter om at skjermen lett kan få riper har jeg bestilt en screen protector fra Spigen SGP, men om jeg kommer til å bruke den vet ikke. Det kommer an på hvordan den oppleves i bruk.

Hva jeg har gjort så langt

Så langt har har låst opp bootloaderen, installert ClockworkMod og SuperSU, samt installert alle applikasjonene jeg vil ha på den. Endelig er telefonen min spillfri, da alle (med tilhørende data) er flyttet over. Mange applikasjoner er veldig bra på en 7" skjerm, selv om noen også kunne hatt bruk for en oppdatering. Det fine med Nexus 7 er at det fungerer ypperlig for applikasjoner som i utgangspunktet er designet for portrait mode på en telefon (f.eks. Spotify og Flipboard) og er ubrukelig på en over 10" skjerm.

Konklusjon

Nexus 7 er absolutt verdt pengene dersom man ønsker et lite nettbrett! Jeg betalte selv ca 2300 kr importert fra USA, og gikk faktisk i pluss ved å bytte ut det gamle nettbrettet som jeg solgte for 2500 kr på Finn.no. Man får topp hardware og et fantastisk OS for mindre penger enn de fleste konkurrentene.

PS: Ønsker du et 10" nettbrett går det allerede rykter om en Nexus 10...

Lenke til kommentar

Hei!

Virker som de fleste som har kjøpt det er fornøyd med det, men hvordan er det å bestille fra Google? Går det rett igjennom om jeg legger inn kortet på nytt, og sender med JetCarrier? Evnt. om jeg er nødt til å kjøpe et SpendOn-kort eller noe?

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke til å bestille gjennom Google. Ble avslått hver gang. Tror jeg la inn 6 orde, hvorav med Visakort, Mastercard og EntroPay. EntroPay kom lengst, men ble senere avslått.

Endte opp med at jeg bestilte fra Samsclub.com. Pakken ble idag tidlig levert hos JetCarrier og blir med på flyet i helgen.

Noen her har bestilt fra Walmart også. Tror de er billigst også. Men hvis du skal ha den til neste uke er vel Google de som er raskest har jeg skjønt?

Samsclub bruke to dager på å sende pakken noe som gjorde at jeg misset forrige fly. Men, jeg klager ikke. Jeg har nå et nettbrett på vei!

Lenke til kommentar

Fikk min Google Nexus 7 i går.. Flygende inn fra en Staples butikk i L.A. Strålende fornøgd!! Må si meg helt enig med det jenskristian skriver i #223

Jeg har også fått troen på at min htc one x blir nesten like bra når den får jelly bean. Hvis det tar lang tid før dette dukker opp blir min neste telefon en nexus-telefon :)

Lenke til kommentar

Fikk OTG-kabel til nexusen min igår og koblet til usb minnepinn og det fungerte helt utmerket å spille HDfilmer rett i fra den. Har tenkt å gå til innkjøp av en 64gb minnepenn til å ha med på lengre turer uten nett. Plassmangelen bekymrer ikke meg..

Hvor kjøpte du din?

Lenke til kommentar

Hei!

Virker som de fleste som har kjøpt det er fornøyd med det, men hvordan er det å bestille fra Google? Går det rett igjennom om jeg legger inn kortet på nytt, og sender med JetCarrier? Evnt. om jeg er nødt til å kjøpe et SpendOn-kort eller noe?

Her er hva jeg gjorde:

1. Registrerte meg på JetCarrier.

2. Registerte kortet mitt (365privat) på Wallet. La også der inn en ny adresse (fikk spørsmål på å lage ny adresse når jeg prøvde å lagre kortet) som jeg knyttet opp mot kortet. Adressen jeg brukte er den du får fra JetCarrier.

3. Brukte Hotspot Shield for å bestille fra Play Store.

4. Valgte å betale med MasterCard'et og valgte adressen i USA. Måtte velge begge deler fordi den foreslo først VISA-kortet mitt. Når jeg endret til MasterCard foreslo den fremdeles den norske adressen, så måtte endre der også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som har bestilt fra Google Play, hvor lang tid tok det før de sendte den?

Kan man koble til eksterbe hardisker til denne med usb adapter? i såfall er ihvertfall de 16gb mer enn nok.

Så lenge man har rootet tableten vil dette være mulig, men eksterne disker (spinnedisker) vil sluke mye strøm og dermed kutte ned på batteritiden.

Lenke til kommentar

Fikk endelig Nexusen min idag. Jeg bestilte som nevnt tidligere to stykk, en til meg selv og en til en kompis. Kompisen min ble nødt til å momse den inn, min gikk rett inn. Har drøyt flaks på sånne ting. :p

Så du fikk kjøpt den uten å betale de ekstra 25 prosentene? Med dagens kurs kommer man på ca 1500,- for 16GB, og dermed 1875,- pluss 175,- fra JetCarrier. Betalte du da (i teorien) bare 1675?? Mens kompisen måtte legge i et par hundre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...