Gå til innhold

Ny PC til +/- 10.000 NOK

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger noe eksperthjelp :)

Jeg skal kjøpe meg en ny PC, men er noe usikker på hva som er bra og hva som fungerer bra sammen osv.

Ønsker meg en kjapp, stabil og stille datamaskin som jeg kan jobbe på. Skal ikke spille på denne, mest til musikk og film.

Har laget et forslag, men ønsker tilbakemelding. Passer delene godt sammen, eller ville dere anbefale noe annet?

Et par spørsmål rundt mitt oppsett:

Er skjermkortet stillegående, eller burde jeg gå for et uten vifte?

Trenger jeg mer kjøling enn det som er i kabinettet fra før, som CPU kjøler eller flere vifter i kabinettet? Har ikke planer om å overklokke.

Er hovedkortet og PSU kompatibel med 8 HDD, som det er plass til i kabinettet?

post-86844-0-47348900-1340818468_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen forslag til forandringer :)

1.med mindre du trenger mange usb3 porter og annet ubetydelige tilkoblinger så ville ikkje eg gått for p8z77-v deluxe. Spar heller litt og gå får eit vanlig p8z77-v eller pro versjonen.

2. Viss du ikkje skal spille eller redigere filmer trenger du ikkje mer enn 8gb ram.

3. Ville oppgradert grafikkortet til eit 560 fordi det er eit nyare o dermed bedre og stillere enn 550.

4. Om du vil kunne ha 8 snurredisker på dette oppsettet er eg ikke sikker på men det skulle gå fint for strømforsyningen.

5. Eg ville ha valgt Samsung foran corsair på ssd Pga de er kjent for å vere mer stabil.

Lenke til kommentar

3. Ville oppgradert grafikkortet til eit 560 fordi det er eit nyare o dermed bedre og stillere enn 550.

Trådstarter skal ikke spille, og du anbefaler å oppgradere skjermkortet? Ellers er jeg enig i det du sier.

Prosessoren du har valgt kommer integrert skjermkort, som er mer enn nok til musikk og film, og takler også enklere spill. Se artikkelen til Anandtech. De neste sidene er flere spill. Og om du skulle ville spille på maskina allikevel, lønner det seg (og er ingenting i veien for) å kjøpe et skjermkort når det behovet viser seg - pris per ytelse synker over tid. Hvis du imidlertid, med "mest til musikk og film", mener videoredigering, er det en annen sak.

Du trenger heller ikke 750W PSU. 750W holder til to diskrete skjermkort. 550-600W holder fint (mulighet), selv om du skal ha mange disker. Disker bruker veldig lite strøm sammenlikna med skjermkort. Strømforsyninger yter best når de er nær ~80% av maks effekt, så du sparer også strøm (og dermed støy) på ikke å overdimensjonere for mye.

Endret av hlnd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar.

Jeg tror jeg bestiller er system med separat skjermkort, siden jeg skal koble til 2 skjermer. Har du/dere et godt forslag på et rimelig bra skjermkort uten vifte?

Hadde først tenkt å bestille samme system, bare med i5 2500K og Asus P8Z68-V PRO/GEN3. Noe som blir noe rimiligere. Men hva er forskjellene her, og er det verdt å betale de ekstra kronene for å få i5 3570K og Asus P8-Z77-V ....?

Trenger jeg mer kjøling enn det som er i kabinettet fra før, som CPU kjøler eller flere vifter i kabinettet? Har ikke planer om å overklokke.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal bruke maskinen til tunge oppgaver så går sandybride bra, selv også til spill.

Jeg syns i5 2500K og Asus P8Z68-V PRO/GEN3 høres lurt ut, men det beste er å få tak i disse brukt så kan du spare litt mere. Angående kjøler vil nok Prolimatech Megahalems fungere bra stock hastighet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg har satt opp følgende:

• FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 WHITE
  • CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V
  • ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Z68 S-1155 ATX
  • NTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155
  • CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ
  • ASUS RADEON HD6670 1GB DDR3 PCI-E VGA/DVI/HDM...
  • PLEXTOR DVD±R/RW DL 24X SATA RETAIL BLACK
  • SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC
  • SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB
  • TRANSCEND JETFLASH 700 USB 3.0 32GB
  • DELL U2412M ULTRASHARP 24" WIDE TFT LED BLACK

Pris ca 10.000 NOK

Ser dette greit ut?

Lenke til kommentar

Du trenger da ikke kjøre så overkill på strømforsyning... oppsettet drar da knapt 150W. For eksempel en Corsair CX 430 som klarer 330W på +12V vil være perfekt ettersom strømforsyniga liker seg best på 50%.

Intel HD 4000 (som er i i5 3570K) klarer da to skjermer helt uten problemer, ser ikke hvorfor du trenger et ekstra skjermkort da.

Lenke til kommentar

Ok, så dere mener det er bedre å gå for CORSAIR HX 650W enn 750W?

Jeg tenker bare at det er ikke mye forskjell i pris, og 750W'en har flere SATA koblinger og vil kunne ha denne lengre uten å bytte denne ut.

Dere mener også at det vil holde med grafikkortet som er integrert i hovedkortet, og ville latt være å bestille et seperert skjermkort?

Planen er å kjøpe en PC som holder seg bra uten å trenge å skifte ut komponenter på flere år. PC'en jeg sitter med i dag er 6 år gammel. Denne fungerer også greit nok, men er på tide med utskifte.

Lenke til kommentar

Ja.

Du sparer penger, og bruker mindre strøm over tid, som gjør at du sparer mer penger og produserer mindre varme og støy. Om du skal oppgradere seinere, kommer du nok heller ikke til å trenge større strømforsyning enn 650W. 650W holder til mye mer krevende oppsett enn det du har.

De åtte diskene dine kan umulig bruke mer enn 80W (sannsynligvis mye mindre), TDP CPU er 77W, TDP GPU er 66W. Resten av delene bruker nesten ingenting. Og reelt forbruk ligger langt TDP (Thermal Design Power, varmeutviklinga komponenten er laget for å takle). Å velge en 400W PSU er uproblematisk for deg. 750W er tøys.

Å kjøpe en skikkelig strømforsyning er en god ting. Den kan du beholde lenge. Effekt er imidlertid ikke synonymt med kvalitet.

Og igjen, ikke noe behov for å kjøpe skjermkort når du ikke trenger det. Kommer bare til å sitte der og bruke (litt) strøm, og lage (litt) varme og støy :)

Endret av hlnd
Lenke til kommentar

Ok, det er oppfattet :)

Men et siste spørsmål, vil dette systemet også være bra til å spille på dersom jeg ønsker det? Må jo da selvfølgelig kjøpe et bra skjermkort, men tenker mer på systemet ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...