Gå til innhold

Riktig valg av realfag?


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg har søkt Vg2 Realfag til høsten og lurer på om noen av dere som har hatt realfag på vgs kunne fortelle meg litt om hvordan det var?

 

Har valg følgende fag:

 

- Matematikk R1

- Fysikk 1

- Kjemi 1

- Informasjonsteknologi 1

 

Hadde satt veldig stor pris på om noen som har vært gjennom de ovenfornevnte fagene(eller enkelte av dem) kunne fortelle meg litt om; generell vanskelighetsgrad, antall innleveringer/rapporter, vanskelighetsgraden av prøver og Deres generelle inntrykk av faget? Var det et greit fag å komme seg gjennom?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Matematikk R1 er et fag som bygger på kunnskaper man egner seg i T1. Jo bedre du jobbet med T1 (går ut ifra at du hadde T1 i VG1), jo lettere kommer R1. Dette betyr ikke at du kan slappe av, for som sagt er det et fag som bygger på et annet, men utenom det, er det et fag med et veldig utfordrende pensum. Jeg vet at prøvene i dette faget vil være tilsvarende krevende og også toppelever sliter med å få alt riktig.

 

Fysikk 1 krever at elevene i stor grad forstår pensum for å oppnå en god karakter. Mange vil påstå at det er mye mer regning innvolvert i fysikk enn man forventet, så ikke bli overrasket over at framdriften i timene minner om den man har i mattetimer. Etter fysikkprøver hører jeg ofte oppgitte elever som klager over at man må kunne mer enn de mange formelene som man lærer seg i faget, for faglærerene snur og vender på alle spørsmål.

 

Kjemi 1 har mer teori enn fysikk, men også i kjemi er det regning, selv om det ikke er like avansert som i fysikktimene. Det som preger kjemi er de mange forsøkene som skal gjennomføres; rundt 20-30 forsøk er ikke surrealistisk. Med mange forsøk kommer selvsagt mange rapporter som skal leverest, og folk kommer ikke sjeldent med over 5 sider på en rapport.

 

Informasjonsteknologi 1 er nok det letteste av alle realfagene. Har du litt basiskunnskaper om hvordan en moderne datamaskin fungerer, så ligger du på høy måloppnåing. Man skal lære seg å lage enkle animasjoner og en egen hjemmeside. Litt kreativitet og en orginal hjemmeside gir deg lett en 6-er. Jeg vet at man får en del bøker med i faget, men prøvene var ikke spessielt vanskelige. På skolen min fikk de lette avkryssningsprøver.

 

Til slutt vil jeg påpeke at jeg ikke har hatt noen av disse fagene selv. Når det er sagt, har jeg klassekammerater som har fullført de, og vi prater om fagene innimellom. Jeg har egnet meg kunnskaper om disse fagene uten å ha erfart dem. Derfor kan jeg ikke si noe hvilket inntrykk jeg sitter igjen med . Det jeg vet er at med mindre du er noe over gjennomsnittlig glad i matematikk, så kan det være tøft å komme seg gjennom visse dager, dersom du er så uheldig og får R1, fysikk 1 og kjemi 1 på samme dag.

 

 

Håper dette gir en grei innsikt i fagene.

 

 

 

MVH

 

ENY

Lenke til kommentar

Hadde alle disse fagene på Vg2, så jeg kan vel bidra med mine erfaringer.

 

Som nevnt ovenfor bygger R1 noe på 1T, men pensum er nokså overkommelig dersom du har skaffet deg gode arbeidsvaner etter 1T. Personilg var dette faget det mest utfordrende av de fire.

 

Fysikk 1 inneholder noe regning, men ikke verre enn enkel trigonometri og formelmanipulering. Elever som hadde S1 kunne fint oppnå seksere. Ellers er det en god del teori, og noen forsøk innimellom også. Har du klisterhjerne og er litt kreativ matematisk, så er ikke sekseren langt unna.

 

Kjemi 1 var rene puggefaget for min del. Masse teori, lite regning. Også er det en del forsøk, hadde vel rundt 10-15 selv gjennom året, med tilhørende rapporter. 2-3 sider holder i massevis, med mindre forsøket er veldig omfattende. Greit fag, selv om all teorien ble kjedelig i lengden.

 

Informasjonsteknologi 1 var ganske chill, men så var jo jeg genuint interessert i faget fra før av. Det jeg merket derimot var at mange gikk i fella og trodde faget gikk ut på å leke seg i Photoshop/Flash og lage seg en enkel HTML-side. En god del slet da vi lærte oss HTML og CSS (bare tapere bruker Dreamweaver :p), og enda flere datt av i det vi blandet inn databaser og PHP. Ikke bli skremt nå, for sekseren er lett å oppnå om du følger med og gjør det du skal, men å være 'original' og 'kreativ' holder ikke.

 

Realfag er artig om du har interessen og noe ferdigheter. Har du det, trenger du ikke å jobbe allverden for å oppnå gode karakterer. :)

Endret av OneWingedAngel
Lenke til kommentar

Jeg hadde matte, fysikk, informatikk og engelsk som valgfag. Det var deilig å ha et engelskfag mellom der for at det ikke skulle bli for mye skolepress, da realfagene som matte, fysikk og kjemi er litt tunge

IT syns jeg var ok. Noe som var gøy, og noe som var kjedelig. Alt i alt greit fag.

 

Når det gjelder realfagene, så anbefaler jeg å gjøre masse, masse regneoppgaver. Spesielt i matte. Jeg har hatt mye realfag gjennom tidene siden jeg går ingeniør, og regning er for min og mange andre sin del den beste metoden å beherske fagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...