se# Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Jeg synes forslaget om et nytt objektiv til NEX'en din hørtes fornuftig ut. Jeg kjenner ikke NEX så godt, men kitzoomen har fått litt dårlig kritikk. OK byggekvalitet men vel soft. NEX har flotte sensorer og stort potensiale med et bra objektiv. Sony er vel ikke best i klassen på prosessering heller, men bruker du RAW er ikke det så farlig. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2012 Hvilken normalzoom med god lysstyrke annbefaler du til NEX-5N? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 "Kitzoomen". Alt annet blir via adapter. Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 "Kitzoomen". Jeg ville vel sagt ingen, men du kan finne et par brukbare til meget bra med fast brennvidde. Det var det som ble forelsått lenger oppe i tråden. Det går stadig rykter om en mer høykvalitets kitzoom til NEX, men det får du ikke denne sommeren. Med adapter er det amsse muligheter, men Sonys Alphaadpater med speil og PdAf er dyr og diger. Ingen god løsning IMO. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2012 Pentax K-5 virker som et meget flott kamera, men det er synd at objektivutvalget dems ikke er like bra. I følge photozone, så er 18-55 KIT'en bedre optisk enn den 3.000,- dyrere 18-135 som nermest ble slaktet. Siden 18-55 heller ikke er noen høydare, så må man opp i langt høyere summer for å få en god normalzoom. Kunne kjøpt en 7D for omtrent samme prisen og da kunne jeg også brukt optikken jeg har fra før, men det blir liksom for dyrt til å slenge med seg på fuktige gutteturer på steder med masse saltvann. Er ute etter et kamera som kan legges igjen i båten over natten og som tåler en sjøsprøyt og da wer i utgangspunktet K-5 med 18-55 en meget flott priset pakke som jeg kan leve med. Men hvis ikke denne er optisk bedre enn NEX'5N kan jeg jo like godt bruke NEX'en og spare 6.500,- Så får jeg heller ta regninga hvis den stopper å virke grunnet litt fukt... Skal ikek være lett! Lenke til kommentar
egilh Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Skal ikek være lett! Skal gjøre det lett for deg: Dropp det, eller kjøp ett vanntett kompaktkamera. Fixed! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2012 Kompaktkameraer har desverre stort sett elendige ISO egenskaper og bildekvaliteten er ikke akkurat noe man bli klam i trusa av... Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Skal ikek være lett! Hva med Sonys nye RX100? Vet ikke hvor fort du får tak i den og sikkert ikke noe optisk vidunder, men trenger du virkelig ennå et systemkamera? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2012 Jeg trenger et kamera med god ergonomi og som tåler vannsprut og som er bedre optisk enn NEX-5N. Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Jeg trenger et kamera med god ergonomi og som tåler vannsprut og som er bedre optisk enn NEX-5N. Hva med en pent brukt 20D/30D, kan ikke være vanskelig å finne. De tåler jo litt, men du finner ikke rimelig værtett optikk. En (brukt) Tamton 17-50 F2.8 har fått mye bra kritkker. Ikke mitt favorittobjektiv, men da har du en ganske rimelig F2.8 kombo og du kan bruke de dyre objektivene dine hvis du trenger noe bedre. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Har ikke du en såkalt supersikring på kameraet, ser ingen fare med og slenge Nex5/MKIII rundt i båten da Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2012 Tenker egentlig mest på tyveri jeg da Kameraet blir som sagt ofte liggende i båten (åpen båt) og slike ting er populært blandt tyver her nede i Oslofjordens utløp Supersikring dekker som sagt ikke tyveri, og blir 5D'en stjålet, så får jeg jo ny på forsikring, mot en egenandel, men slikt fikser seg jo ikke selv over natten, så noen dager hadde det nok blitt uten kamera. Spesielt ille er det nå like før sommerferien og miste ett såpass flott kamera. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Jeg tror du bare er sugen på å prøve noe nytt jeg Og det er jo OK, det. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2012 Nja, det også... Men man legger bare ikke fra seg et kamera til 40.000,- i en åpen båt. Å så lenge det ikke er innelåst, så er det vel heller tvilsomt om man får dekket det på forsikringen også... Så hovedgrunnen er at jeg vil ha et robust og forholdsvis rimelig kamera som tåler en støyt og som tar like bra eller bedre bilder enn NEX-5N. Jeg ser nemmelig for meg at det er madammen som kommer til å ta over NEX'en på sikt. Men ja.. er artig med noe nytt også Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 (endret) Det jeg har gjort i joller er og montere en låsbar boks i en av toftene dedikert for oppbevaring av fotoutstyret. Endret 28. juni 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2012 Jeg har en 17-fots Daycruiser (Askeladden) med mulighet for å låse ting inne (hvis jeg kjøper hengelås) men disse rommene er jo latterlig enkle å brekke opp. Jeg skjønner poenget ditt, men 5D'en tar jeg kun frem når jeg virkelig skal på fototur, noe jeg er ganske ofte. Men på sjøen sammens med fiskeslo/saltvann/harde støt/ekstrem varme så foretrekker jeg nok et rimeligere kamera. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Jeg trenger et kamera med god ergonomi og som tåler vannsprut og som er bedre optisk enn NEX-5N. "Optisk bedre" er enkelt å fikse - bytt objektiv Når det gjelder sprutsikkerhet, så avhenger det av hvor mye penger du er villig til å bruke for å få en god løsning. Kit-zoomen til Pentax er f.eks. bedre enn den som NEX-5N har, så det blir en forbedring; men en rimelig dyr sådann. Men det er jo et stykke opp til bildekvaliteten du er vant til da. Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Hva med en brukt D300(ca 4000,-) med en brukt 17-55 f/2.8(Har sett denne nede i 4500,- flere ganger). Da får du en rimelig bra og værtettet pakke til 8500-9000kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå